Könyv

Kóbor Barbara: Az utolsó nap éjszakája

  • - svébis -
  • 2017. március 9.

Könyv

Vajon hogy jutott eszébe bárkinek, hogy egy krimit kilencvenoldalnyi nyüglődéssel kell kezdeni? Persze értem én, hogy a „domestic noir az utóbbi évek egyik legsikeresebb új műfaja”, és annak karakterkészletében kell lennie legalább egy senyvedő nőnek, de Kóbor Barbarának kissé megszaladt a keze.

Van ez a Holtodiglan, meg A lány a vonaton, és ki tudja még hány, hasonló regény az utóbbi időben, melyekben a párkapcsolati dráma vegyül a bűnügyi történettel. Figyelem: vegyül, nem pedig követi. Kóbor azonban a regény felén keresztül nem tesz mást, mint hogy főszereplője, a családi fészekért életcélját feladó Séverine Bonheur (!) sorsát ecseteli, aki zsarnok férje és a társadalmi elvárások igáját nyögi. Izgalomra vágyik (ahogy mi, olvasók is), aztán úgy a történet közepén elrabolja egy sorozatgyilkos. Ugyan sikeresen megmenekül, és ez a menekülés a kis Nóra szabadulása is a babaházból, ám nyomában a gyilkos – vagyis végre beindult a krimi, de amilyen hirtelen felforrt, olyan hamar el is fő. Szóval blöff az egész, az meg senkit se tévesszen meg, hogy a regényt magyar domestic noirként emlegetik, rútul nem az. Kondor krimijei magyar bűnügyi regények, mert hazai körülmények közé helyezi a történeteit. Ám attól, hogy valaki magyar nyelven ír, még nem honosítja meg a műfajt, ha annak cselekménye – kényelmesen – Párizsban játszódik.

Ráadásul mindez úgy, hogy közben olyan ordas közhelyeket villant, mint „a fantáziák csak tüneti kezelést nyújtanak. Az álmodozással az a probléma, hogy nem maradnak utána emlékek”. De a legkínosabb talán az, mikor szegény jobb sorsra – és szövegkörnyezetre – érdemes Arany Jánost parafrazeálja: „Furcsa dolog a rettegés. Elnémít és cinkossá tesz.” Épp olyan ez a regény, mint a megrendítő modorossággal barbe-à-papaként emlegetett vattacukor: „kis maréknyi cukorból születő, rózsaszín semmiség.”

Athenaeum Kiadó, 2016, 224 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.