Könyv

Kóbor Barbara: Az utolsó nap éjszakája

  • - svébis -
  • 2017. március 9.

Könyv

Vajon hogy jutott eszébe bárkinek, hogy egy krimit kilencvenoldalnyi nyüglődéssel kell kezdeni? Persze értem én, hogy a „domestic noir az utóbbi évek egyik legsikeresebb új műfaja”, és annak karakterkészletében kell lennie legalább egy senyvedő nőnek, de Kóbor Barbarának kissé megszaladt a keze.

Van ez a Holtodiglan, meg A lány a vonaton, és ki tudja még hány, hasonló regény az utóbbi időben, melyekben a párkapcsolati dráma vegyül a bűnügyi történettel. Figyelem: vegyül, nem pedig követi. Kóbor azonban a regény felén keresztül nem tesz mást, mint hogy főszereplője, a családi fészekért életcélját feladó Séverine Bonheur (!) sorsát ecseteli, aki zsarnok férje és a társadalmi elvárások igáját nyögi. Izgalomra vágyik (ahogy mi, olvasók is), aztán úgy a történet közepén elrabolja egy sorozatgyilkos. Ugyan sikeresen megmenekül, és ez a menekülés a kis Nóra szabadulása is a babaházból, ám nyomában a gyilkos – vagyis végre beindult a krimi, de amilyen hirtelen felforrt, olyan hamar el is fő. Szóval blöff az egész, az meg senkit se tévesszen meg, hogy a regényt magyar domestic noirként emlegetik, rútul nem az. Kondor krimijei magyar bűnügyi regények, mert hazai körülmények közé helyezi a történeteit. Ám attól, hogy valaki magyar nyelven ír, még nem honosítja meg a műfajt, ha annak cselekménye – kényelmesen – Párizsban játszódik.

Ráadásul mindez úgy, hogy közben olyan ordas közhelyeket villant, mint „a fantáziák csak tüneti kezelést nyújtanak. Az álmodozással az a probléma, hogy nem maradnak utána emlékek”. De a legkínosabb talán az, mikor szegény jobb sorsra – és szövegkörnyezetre – érdemes Arany Jánost parafrazeálja: „Furcsa dolog a rettegés. Elnémít és cinkossá tesz.” Épp olyan ez a regény, mint a megrendítő modorossággal barbe-à-papaként emlegetett vattacukor: „kis maréknyi cukorból születő, rózsaszín semmiség.”

Athenaeum Kiadó, 2016, 224 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.