Könyv

Kóbor Barbara: Az utolsó nap éjszakája

  • - svébis -
  • 2017. március 9.

Könyv

Vajon hogy jutott eszébe bárkinek, hogy egy krimit kilencvenoldalnyi nyüglődéssel kell kezdeni? Persze értem én, hogy a „domestic noir az utóbbi évek egyik legsikeresebb új műfaja”, és annak karakterkészletében kell lennie legalább egy senyvedő nőnek, de Kóbor Barbarának kissé megszaladt a keze.

Van ez a Holtodiglan, meg A lány a vonaton, és ki tudja még hány, hasonló regény az utóbbi időben, melyekben a párkapcsolati dráma vegyül a bűnügyi történettel. Figyelem: vegyül, nem pedig követi. Kóbor azonban a regény felén keresztül nem tesz mást, mint hogy főszereplője, a családi fészekért életcélját feladó Séverine Bonheur (!) sorsát ecseteli, aki zsarnok férje és a társadalmi elvárások igáját nyögi. Izgalomra vágyik (ahogy mi, olvasók is), aztán úgy a történet közepén elrabolja egy sorozatgyilkos. Ugyan sikeresen megmenekül, és ez a menekülés a kis Nóra szabadulása is a babaházból, ám nyomában a gyilkos – vagyis végre beindult a krimi, de amilyen hirtelen felforrt, olyan hamar el is fő. Szóval blöff az egész, az meg senkit se tévesszen meg, hogy a regényt magyar domestic noirként emlegetik, rútul nem az. Kondor krimijei magyar bűnügyi regények, mert hazai körülmények közé helyezi a történeteit. Ám attól, hogy valaki magyar nyelven ír, még nem honosítja meg a műfajt, ha annak cselekménye – kényelmesen – Párizsban játszódik.

Ráadásul mindez úgy, hogy közben olyan ordas közhelyeket villant, mint „a fantáziák csak tüneti kezelést nyújtanak. Az álmodozással az a probléma, hogy nem maradnak utána emlékek”. De a legkínosabb talán az, mikor szegény jobb sorsra – és szövegkörnyezetre – érdemes Arany Jánost parafrazeálja: „Furcsa dolog a rettegés. Elnémít és cinkossá tesz.” Épp olyan ez a regény, mint a megrendítő modorossággal barbe-à-papaként emlegetett vattacukor: „kis maréknyi cukorból születő, rózsaszín semmiség.”

Athenaeum Kiadó, 2016, 224 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.