Könyv

Ferber Katalin: A másság szigetein

  • - greff -
  • 2013. május 18.

Könyv

A legszélesebb ösvények (még mindig) a tömegkultúrán és (egyre inkább) a gasztronómián keresztül vezetnek hazánkból Japánba, de Ferber Katalin nem ezeken a területeken át juttatja el olvasóit a nyugatiak fantáziáját évtizedek óta izgató szigetországba.

A neves gazdaságtörténész tizenhét hosszú éven át volt aktív szereplője a japán felsőoktatásnak - lehetősége volt tehát a társadalmi és gazdasági struktúrákat alaposan, belülről megismerni, aminek jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni egy olyan ország esetében, ahol az izgató, jól exportálható felszíni jelenségek sikeresen elfedik a belső viszonyokat, amelyek a maguk különös teljességében a nem ott élők számára gyakorlatilag megközelíthetetlenek. A szerző kisebb és nagyobb egyetemek ablakaiból emeli rá kíváncsi tekintetét a japán mindennapokra, s így nem csupán a számunkra végletesen ridegnek tetsző oktatási rendszerről tudhatunk meg számtalan - krimiszerűen izgalmas - részletet, hanem a nők változó helyzetéről, a nyelvről, a lakásbérlésről, a történelmi emlékezet zavarairól, a nagyvállalatok működéséről vagy a fukusimai katasztrófa kommunikációjának furcsaságairól is.

Mindeközben a szerző személye sem marad érintetlen. A másság szigetein szabálytalan memoár: az író emigrációjának okait feltáró, kivételesen szép nyitófejezet lefegyverző vallomásossága után alapos kutatásokra épített esszészövegek következnek, de a személyes hangütést Ferber ezekben is mindvégig megtartja. Tanuljunk bár rengeteget közben Japánról, nagyon is európai történet kerekedik ki így a végén, amely hitelesen beszél a személyes autonómia kiharcolásának szörnyű keserveiről.

A szöveget szerkesztő aligha látta: helyesírási hibák tömege, felesleges ismétlések és ottfelejtett, értelmetlen mondatok csüggesztik a szerzőnek méltóbb második kiadást kívánó olvasót.

Oriold és Társai Kft., 2012, 262 oldal, 2900 Ft

Mint szöveg: 

 

 

 

 

 

Mint kiadvány:


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.