KÖNYVMELLÉKLET

Ferge Zsuzsa: Nem cserélek elveket

Könyv

Két nő, két generáció, közös szenvedély, évekig tartó dialógus. Weiler Katalin tanár és szociális munkás egy évtizeden át folytatott beszélgetéseket a példaképéből barátjává váló Ferge Zsuzsával. Az idén 85 éves szociológus először ragaszkodott ahhoz, hogy a lejegyzett anyag kettejük közt maradjon, de végül kötélnek állt, és megszületett a mű. A Nem cserélek elveket az életút-beszélgetések címkét kapta, és van benne minden: családtörténet ük-ükapákig visszamenőleg, zsidó mindennapok és elhurcolt rokonok, Szerb Antal a nappaliban, egyedül helytálló, iszonyú kemény és harcos édesanya, francia diákévek, egyetemi lázadás, szerelem és statisztika. A történetek mégsem vadregényes lányregénybe illő emlékfoszlányok, hanem a társadalmi egyenlőtlenségekre mindvégig érzékeny, többnyire reflexív visszaemlékezések, amelyekből kibomlanak a holokauszt, 1956, a Kádár-rendszer és a rendszerváltás történetei. Megelevenedik az elmúlt ötven év értelmisége, a szociálpolitika és a szociális munka világa, a szegénység felszámolására irányuló programok és azok kudarca. És persze beszivárog az aktuálpolitika, az Orbán-rezsim szegénységet tagadó, semmibe vevő politikája és a szélsőjobb újbóli fenyegetőzése.

Ferge Zsuzsa őszinte, mégsem teljes kitárulkozása önéletrajznak kevés, pályaképnek és kordokumentumnak nem egészen kerek, mégis sűrű a szöveg, tele sokrétű, újraolvasásra érdemes történettel. Az olvasó hiányérzetének kielégítésére szükség volna a többi, el nem mondott személyes és szakmai kalandra, még tízévnyi beszélgetésre.

Készítette: Weiler Katalin. Noran Libro, 2016, 256 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.