KÖNYVMELLÉKLET

Ferge Zsuzsa: Nem cserélek elveket

Könyv

Két nő, két generáció, közös szenvedély, évekig tartó dialógus. Weiler Katalin tanár és szociális munkás egy évtizeden át folytatott beszélgetéseket a példaképéből barátjává váló Ferge Zsuzsával. Az idén 85 éves szociológus először ragaszkodott ahhoz, hogy a lejegyzett anyag kettejük közt maradjon, de végül kötélnek állt, és megszületett a mű. A Nem cserélek elveket az életút-beszélgetések címkét kapta, és van benne minden: családtörténet ük-ükapákig visszamenőleg, zsidó mindennapok és elhurcolt rokonok, Szerb Antal a nappaliban, egyedül helytálló, iszonyú kemény és harcos édesanya, francia diákévek, egyetemi lázadás, szerelem és statisztika. A történetek mégsem vadregényes lányregénybe illő emlékfoszlányok, hanem a társadalmi egyenlőtlenségekre mindvégig érzékeny, többnyire reflexív visszaemlékezések, amelyekből kibomlanak a holokauszt, 1956, a Kádár-rendszer és a rendszerváltás történetei. Megelevenedik az elmúlt ötven év értelmisége, a szociálpolitika és a szociális munka világa, a szegénység felszámolására irányuló programok és azok kudarca. És persze beszivárog az aktuálpolitika, az Orbán-rezsim szegénységet tagadó, semmibe vevő politikája és a szélsőjobb újbóli fenyegetőzése.

Ferge Zsuzsa őszinte, mégsem teljes kitárulkozása önéletrajznak kevés, pályaképnek és kordokumentumnak nem egészen kerek, mégis sűrű a szöveg, tele sokrétű, újraolvasásra érdemes történettel. Az olvasó hiányérzetének kielégítésére szükség volna a többi, el nem mondott személyes és szakmai kalandra, még tízévnyi beszélgetésre.

Készítette: Weiler Katalin. Noran Libro, 2016, 256 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."