KÖNYVMELLÉKLET

Ferge Zsuzsa: Nem cserélek elveket

Könyv

Két nő, két generáció, közös szenvedély, évekig tartó dialógus. Weiler Katalin tanár és szociális munkás egy évtizeden át folytatott beszélgetéseket a példaképéből barátjává váló Ferge Zsuzsával. Az idén 85 éves szociológus először ragaszkodott ahhoz, hogy a lejegyzett anyag kettejük közt maradjon, de végül kötélnek állt, és megszületett a mű. A Nem cserélek elveket az életút-beszélgetések címkét kapta, és van benne minden: családtörténet ük-ükapákig visszamenőleg, zsidó mindennapok és elhurcolt rokonok, Szerb Antal a nappaliban, egyedül helytálló, iszonyú kemény és harcos édesanya, francia diákévek, egyetemi lázadás, szerelem és statisztika. A történetek mégsem vadregényes lányregénybe illő emlékfoszlányok, hanem a társadalmi egyenlőtlenségekre mindvégig érzékeny, többnyire reflexív visszaemlékezések, amelyekből kibomlanak a holokauszt, 1956, a Kádár-rendszer és a rendszerváltás történetei. Megelevenedik az elmúlt ötven év értelmisége, a szociálpolitika és a szociális munka világa, a szegénység felszámolására irányuló programok és azok kudarca. És persze beszivárog az aktuálpolitika, az Orbán-rezsim szegénységet tagadó, semmibe vevő politikája és a szélsőjobb újbóli fenyegetőzése.

Ferge Zsuzsa őszinte, mégsem teljes kitárulkozása önéletrajznak kevés, pályaképnek és kordokumentumnak nem egészen kerek, mégis sűrű a szöveg, tele sokrétű, újraolvasásra érdemes történettel. Az olvasó hiányérzetének kielégítésére szükség volna a többi, el nem mondott személyes és szakmai kalandra, még tízévnyi beszélgetésre.

Készítette: Weiler Katalin. Noran Libro, 2016, 256 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.