KÖNYVMELLÉKLET

Ted Chiang: Életed története és más novellák

  • - urfi -
  • 2017. január 1.

Könyv

A titokzatos földönkívüliek jelenléte, illetve az időutazás lehetősége általában külön-külön is garancia arra, hogy a fontoskodás és a misztikum mögött valami zsibbasztó idiótaság rejtőzik. Az itthon is meglepően sikeres Érkezésben a két tünet együtt jelentkezik, mégsem betegszik bele a film, hanem megmarad jófajta, szórakoztató és ötletgazdag sci-finek. Ugyanaz elmondható Ted Chiang novellájáról is, amely a forgatókönyv alapjául szolgált, és amely egyetlen gyűjteményes kötetének címét is adja. A szerző éppen azzal lett kultikus figurája a műfajnak, hogy eddig megejtően keveset publikált: az elmúlt 25 évben mindössze 15 elbeszélést. Alapstruktúrájuk szinte mindig ugyanaz: egy elsőre bombasztikusnak, de felületesnek tűnő ötletet addig fejtegetnek, amíg az érdekessé nem válik. Erre a legjobb példa a Szépségvakság, amelyben egy szoftver képes kikapcsolni az agyban a szépség érzékelését: ebből az egyszerű felvetésből sokszólamú novella születik, amely meglepő terepen tud érvényes állításokat tenni politikai korrektségről, testkultuszról és propagandáról.

A műfajának minden fontos díját többször is begyűjtő írót azért magasztalja számos amerikai kritikus, mert matematikai precizitással komponálja meg rendkívül sűrű szövegeit. Ez nem mindig igaz: a Bábel tornya megkapó részletgazdagsága például átcsap terjengősségbe; a Nature magazin felkérésére született Az emberi tudomány fejlődése pedig kapkodós, sehova nem tartó kis szösszenet. A szuperintelligencia következményeit viszont nagyon is alaposan végiggondolja az Értsd meg!, de ez meg pont annak a személyességnek és empátiának a hiányát sínyli meg, amely az anya-lánya viszonyt megmutató címadó novellát és a házasságok mindennapjaiba is betekintő Nullával való osztást túlrepíti a tudományos fantáziálás körén.

Fordította: Galamb Zoltán, Huszár András, Juhász Viktor, Pék Zoltán, Török Krisztina. Agave, 2016, 309 oldal, 3480 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.