Film: Dől a lé (Francis Ford Coppola: Az esőcsináló)

  • Hadas Miklós
  • 1998. február 26.

Könyv

Egykoron sztárügyvéd volt, most a világ legkeresettebb íróinak egyike. John Grisham 1984-től ontja magából úgynevezett regényeit, 1991 óta pedig -eredeti foglalkozását odahagyva - kizárólag az írásnak él. Érthető: a cuccait 60 millió (!) példányban adták ki széles e világon, valamennyi eddig megjelent regényéből (A Cég, Siralomház, A Pelikán-ügyirat, Az ügyfél, Ha ölni kell) film készült, amelyek hozták is a suskát, százmilliót tisztán. Minimum. Grisham pedig körmöl, egyre csak ír, éjt nappallá téve, fáradhatatlanul. És nem dolgozik hiába: alighogy elkészült Az esőcsináló, máris megtörténtek az előkészületek legújabb munkájának (The Runaway Jury) a megfilmesítéséhez.

Egykoron sztárügyvéd volt, most a világ legkeresettebb íróinak egyike. John Grisham 1984-től ontja magából úgynevezett regényeit, 1991 óta pedig -eredeti foglalkozását odahagyva - kizárólag az írásnak él. Érthető: a cuccait 60 millió (!) példányban adták ki széles e világon, valamennyi eddig megjelent regényéből (A Cég, Siralomház, A Pelikán-ügyirat, Az ügyfél, Ha ölni kell) film készült, amelyek hozták is a suskát, százmilliót tisztán. Minimum. Grisham pedig körmöl, egyre csak ír, éjt nappallá téve, fáradhatatlanul. És nem dolgozik hiába: alighogy elkészült Az esőcsináló, máris megtörténtek az előkészületek legújabb munkájának (The Runaway Jury) a megfilmesítéséhez.

Tudjuk, egy Grisham-adaptáció tető alá hozásához a rendezőre nemigen van szükség, aki ismeri Alan Pakula vagy Joel Schumacher Grisham-filmjeit, vélhetően sejti, mire gondolok. Szolgai illusztrációk mind, és kész. A producerek is ezzel a mércével mérnek, aranyba és -most első ízben - a film címébe foglalják szerzőjük nevét. John Grisham´s The Rainmaker, jól hangzik, ugye? Rendezte Francis Ford Coppola.

Mit számít, hogy az összes eddigi regényfeldolgozás közül épp ennek a filmnek van a legkevesebb köze Grishamhez. Az esőcsináló, megkockáztatom, helyenként már-már artisztikus darab, mindenesetre kevésbé harsogó és kevésbé az olcsó hatásokat megcélzó film, mint a korábbi adaptációk. Ehhez persze Coppola kellett, mégpedig nemcsak a rendező, a forgatókönyvíró is. Régen volt, tán igaz se, amikor Coppola maga írta meg filmje szcenárióját. Most mégis ez történt.

Túl vagyunk a Draculán, túl a Jacken, azoknak nem ő írta. Szörnyülködtek is a nézők. Coppola levonta a megfelelő konzekvenciákat: megrázta magát, és nekifogott a forgatókönyvnek. Úgy tűnik, nem döntött rosszul.

A sztori: a frissen végzett, fiatal ügyvédjelölt harcot indít a korrupt és érdekei érvényesítéséért mindenre kész biztosítótársaság ellen. Tárgyalás tárgyalást követ, aztán hirtelen égszakadásra földindulás, és győz az igazság, nem árulok el nagy titkot vele. Győz, de - meglepetés - nem dicsőül meg senki, a gonosz féreg alig veszt valamit, következésképpen a záróképben sem világítanak színes, vidám cirkuszi fények. Diszkrét, melankolikus vég.

A rendező egyébként a film során végig rutinosan és jól kormányoz a melodrámába tévelyedés veszélyét hordozó cselekményelemek között. Pedig a Claire Danes játszotta figurának, közvetve a szerelmi szálnak a történetébe illesztésével a kísértés fokozottabban van jelen. Bár az is igaz, hogy a Grisham-művekben, illetve az azokból készült filmes adaptációkban a nyál fő forrásvidéke nem a love story: a történet általában a tárgyalóteremben csúszik át melodrámába.

A szakmában Coppola legendás hírnévnek örvend színészvezetői képességeit illetően, s erre most sem cáfol rá. Az esőcsináló főszerepéhez egy kivételes képességű, bár korábban jószerivel tökéletesen ismeretlen színészt talált: Matt Damon meggyőzően adja az idealizmustól a kijózanodásig, a realitások józan beméréséig tartó rögös utat bejáró ügyvédbojtárt. John Voight és a film humorát nagy részben szállító Danny DeVito, mint általában, most is jól virítják a magukét, sőt a rendező még Mickey Rourke-öt is rá tudta venni, hogy a maximumot kaparja elő magából: a gusztustalan zugügyvéd szerepében hosszú idő után először nyújt hiteles alakítást a színész. Neki való szerep, lubickol is benne.

Nincs ezzel az opusszal semmi baj. Coppola megkísérelte a lehetetlent, megrendezni egy Grisham-témát. Amit lehetett, kihozott belőle, Az esőcsináló voltaképp az író első, valamennyire ízlésesen adaptált regénye. De mégis csak Grisham, és ez a courtroom drama-féle izé már nagyon unalmas.

Tosoki Gyula

John Grisham´s The Rainmaker, színes, amerikai, 135 perc; John Grisham regénye alapján írta és rendezte: Francis Ford Coppola; fényképezte: John Toll; látvány: Howard Cummings; zene: Elmer Bernstein; szereplők: Matt Damon, Claire Danes, John Voight, Danny DeVito, Mickey Rourke; a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.