Film: Dől a lé (Francis Ford Coppola: Az esőcsináló)

  • Hadas Miklós
  • 1998. február 26.

Könyv

Egykoron sztárügyvéd volt, most a világ legkeresettebb íróinak egyike. John Grisham 1984-től ontja magából úgynevezett regényeit, 1991 óta pedig -eredeti foglalkozását odahagyva - kizárólag az írásnak él. Érthető: a cuccait 60 millió (!) példányban adták ki széles e világon, valamennyi eddig megjelent regényéből (A Cég, Siralomház, A Pelikán-ügyirat, Az ügyfél, Ha ölni kell) film készült, amelyek hozták is a suskát, százmilliót tisztán. Minimum. Grisham pedig körmöl, egyre csak ír, éjt nappallá téve, fáradhatatlanul. És nem dolgozik hiába: alighogy elkészült Az esőcsináló, máris megtörténtek az előkészületek legújabb munkájának (The Runaway Jury) a megfilmesítéséhez.

Egykoron sztárügyvéd volt, most a világ legkeresettebb íróinak egyike. John Grisham 1984-től ontja magából úgynevezett regényeit, 1991 óta pedig -eredeti foglalkozását odahagyva - kizárólag az írásnak él. Érthető: a cuccait 60 millió (!) példányban adták ki széles e világon, valamennyi eddig megjelent regényéből (A Cég, Siralomház, A Pelikán-ügyirat, Az ügyfél, Ha ölni kell) film készült, amelyek hozták is a suskát, százmilliót tisztán. Minimum. Grisham pedig körmöl, egyre csak ír, éjt nappallá téve, fáradhatatlanul. És nem dolgozik hiába: alighogy elkészült Az esőcsináló, máris megtörténtek az előkészületek legújabb munkájának (The Runaway Jury) a megfilmesítéséhez.

Tudjuk, egy Grisham-adaptáció tető alá hozásához a rendezőre nemigen van szükség, aki ismeri Alan Pakula vagy Joel Schumacher Grisham-filmjeit, vélhetően sejti, mire gondolok. Szolgai illusztrációk mind, és kész. A producerek is ezzel a mércével mérnek, aranyba és -most első ízben - a film címébe foglalják szerzőjük nevét. John Grisham´s The Rainmaker, jól hangzik, ugye? Rendezte Francis Ford Coppola.

Mit számít, hogy az összes eddigi regényfeldolgozás közül épp ennek a filmnek van a legkevesebb köze Grishamhez. Az esőcsináló, megkockáztatom, helyenként már-már artisztikus darab, mindenesetre kevésbé harsogó és kevésbé az olcsó hatásokat megcélzó film, mint a korábbi adaptációk. Ehhez persze Coppola kellett, mégpedig nemcsak a rendező, a forgatókönyvíró is. Régen volt, tán igaz se, amikor Coppola maga írta meg filmje szcenárióját. Most mégis ez történt.

Túl vagyunk a Draculán, túl a Jacken, azoknak nem ő írta. Szörnyülködtek is a nézők. Coppola levonta a megfelelő konzekvenciákat: megrázta magát, és nekifogott a forgatókönyvnek. Úgy tűnik, nem döntött rosszul.

A sztori: a frissen végzett, fiatal ügyvédjelölt harcot indít a korrupt és érdekei érvényesítéséért mindenre kész biztosítótársaság ellen. Tárgyalás tárgyalást követ, aztán hirtelen égszakadásra földindulás, és győz az igazság, nem árulok el nagy titkot vele. Győz, de - meglepetés - nem dicsőül meg senki, a gonosz féreg alig veszt valamit, következésképpen a záróképben sem világítanak színes, vidám cirkuszi fények. Diszkrét, melankolikus vég.

A rendező egyébként a film során végig rutinosan és jól kormányoz a melodrámába tévelyedés veszélyét hordozó cselekményelemek között. Pedig a Claire Danes játszotta figurának, közvetve a szerelmi szálnak a történetébe illesztésével a kísértés fokozottabban van jelen. Bár az is igaz, hogy a Grisham-művekben, illetve az azokból készült filmes adaptációkban a nyál fő forrásvidéke nem a love story: a történet általában a tárgyalóteremben csúszik át melodrámába.

A szakmában Coppola legendás hírnévnek örvend színészvezetői képességeit illetően, s erre most sem cáfol rá. Az esőcsináló főszerepéhez egy kivételes képességű, bár korábban jószerivel tökéletesen ismeretlen színészt talált: Matt Damon meggyőzően adja az idealizmustól a kijózanodásig, a realitások józan beméréséig tartó rögös utat bejáró ügyvédbojtárt. John Voight és a film humorát nagy részben szállító Danny DeVito, mint általában, most is jól virítják a magukét, sőt a rendező még Mickey Rourke-öt is rá tudta venni, hogy a maximumot kaparja elő magából: a gusztustalan zugügyvéd szerepében hosszú idő után először nyújt hiteles alakítást a színész. Neki való szerep, lubickol is benne.

Nincs ezzel az opusszal semmi baj. Coppola megkísérelte a lehetetlent, megrendezni egy Grisham-témát. Amit lehetett, kihozott belőle, Az esőcsináló voltaképp az író első, valamennyire ízlésesen adaptált regénye. De mégis csak Grisham, és ez a courtroom drama-féle izé már nagyon unalmas.

Tosoki Gyula

John Grisham´s The Rainmaker, színes, amerikai, 135 perc; John Grisham regénye alapján írta és rendezte: Francis Ford Coppola; fényképezte: John Toll; látvány: Howard Cummings; zene: Elmer Bernstein; szereplők: Matt Damon, Claire Danes, John Voight, Danny DeVito, Mickey Rourke; a UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.