Könyv

Greg Egan: Diaszpóra

  • - sepi -
  • 2013. május 18.

Könyv

A legkeményebb - más hangok szerint: az utolsó igazi - hard sci-fi szerző eredetileg 2008-ban megjelent regénye finoman újrakalibrálja a műfaj megszokott célközönségét: a Diaszpóra teljes körű élvezetéhez már kevés az Asimovon és Űrszekereken edzett koponya, sőt nem árt, ha a kedves olvasó legalábbis az MTA Atommagkutató Intézetének munkatársa.

A nyilvános szereplések elől a mai napig rejtőzködő ausztrál matematikus, fizikus, programozó - aki a kilencvenes évek eleje óta főállású író - a műfaj egyik alaptoposzát bontja le, a szó legszorosabb értelmében az elemi részecskékig. A harmadik évezred végén a különféle poszthumán módokon éldegélő emberiséget egy váratlan katasztrófa kimozdulásra készteti otthonosan belakott fészkéből: a túlélés egyetlen lehetséges módja a kirajzás az univerzum eddig ismeretlen szegletei felé. De az utolsó nagy kalandból Egant egyáltalán nem a kaland érdekli: hősei oldalak tucatjain keresztül értekeznek a féreglyukakról vagy a hatdimenziós tér geometriájáról egy olyan sztoriban, ahol a hit és vallás nem több vírusként terjedő replikátoroknál, és a "főhős" eleve egy mesterségesen létrehozott, digitális tudat.

Az elméleti traktátusok sorozatáig leredukált űrodisszea befogadását megkönnyíti a kötetzáró szószedet, de a Diaszpóra elsősorban akkor válik érdemi olvasmányélménnyé, amikor Egan a steril spekulációkat kiegészíti fantáziájának a szikár tudományosságon túlmutató termékeivel. A kötetindító virtuális fogantatás költői tudatfolyama vagy a tudomány absztrakt világának metaforáiként is működő, érzékletes képalkotással leírt idegen tájak megannyi atomnyi katarzist kínálnak az axiómák és levezetések tömegében. És persze végig ott a titkos megkönynyebbülés, hogy a közeljövőben senki nem vizsgáztat majd, miként is van ez a dolog a Kozuch-elmélettel meg a fibrált nyalábokkal.

Fordította: Huszár András. Ad Astra, 2013, 408 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.