Könyv

Greg Egan: Diaszpóra

  • - sepi -
  • 2013. május 18.

Könyv

A legkeményebb - más hangok szerint: az utolsó igazi - hard sci-fi szerző eredetileg 2008-ban megjelent regénye finoman újrakalibrálja a műfaj megszokott célközönségét: a Diaszpóra teljes körű élvezetéhez már kevés az Asimovon és Űrszekereken edzett koponya, sőt nem árt, ha a kedves olvasó legalábbis az MTA Atommagkutató Intézetének munkatársa.

A nyilvános szereplések elől a mai napig rejtőzködő ausztrál matematikus, fizikus, programozó - aki a kilencvenes évek eleje óta főállású író - a műfaj egyik alaptoposzát bontja le, a szó legszorosabb értelmében az elemi részecskékig. A harmadik évezred végén a különféle poszthumán módokon éldegélő emberiséget egy váratlan katasztrófa kimozdulásra készteti otthonosan belakott fészkéből: a túlélés egyetlen lehetséges módja a kirajzás az univerzum eddig ismeretlen szegletei felé. De az utolsó nagy kalandból Egant egyáltalán nem a kaland érdekli: hősei oldalak tucatjain keresztül értekeznek a féreglyukakról vagy a hatdimenziós tér geometriájáról egy olyan sztoriban, ahol a hit és vallás nem több vírusként terjedő replikátoroknál, és a "főhős" eleve egy mesterségesen létrehozott, digitális tudat.

Az elméleti traktátusok sorozatáig leredukált űrodisszea befogadását megkönnyíti a kötetzáró szószedet, de a Diaszpóra elsősorban akkor válik érdemi olvasmányélménnyé, amikor Egan a steril spekulációkat kiegészíti fantáziájának a szikár tudományosságon túlmutató termékeivel. A kötetindító virtuális fogantatás költői tudatfolyama vagy a tudomány absztrakt világának metaforáiként is működő, érzékletes képalkotással leírt idegen tájak megannyi atomnyi katarzist kínálnak az axiómák és levezetések tömegében. És persze végig ott a titkos megkönynyebbülés, hogy a közeljövőben senki nem vizsgáztat majd, miként is van ez a dolog a Kozuch-elmélettel meg a fibrált nyalábokkal.

Fordította: Huszár András. Ad Astra, 2013, 408 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.