Könyv

Greg Egan: Diaszpóra

  • - sepi -
  • 2013. május 18.

Könyv

A legkeményebb - más hangok szerint: az utolsó igazi - hard sci-fi szerző eredetileg 2008-ban megjelent regénye finoman újrakalibrálja a műfaj megszokott célközönségét: a Diaszpóra teljes körű élvezetéhez már kevés az Asimovon és Űrszekereken edzett koponya, sőt nem árt, ha a kedves olvasó legalábbis az MTA Atommagkutató Intézetének munkatársa.

A nyilvános szereplések elől a mai napig rejtőzködő ausztrál matematikus, fizikus, programozó - aki a kilencvenes évek eleje óta főállású író - a műfaj egyik alaptoposzát bontja le, a szó legszorosabb értelmében az elemi részecskékig. A harmadik évezred végén a különféle poszthumán módokon éldegélő emberiséget egy váratlan katasztrófa kimozdulásra készteti otthonosan belakott fészkéből: a túlélés egyetlen lehetséges módja a kirajzás az univerzum eddig ismeretlen szegletei felé. De az utolsó nagy kalandból Egant egyáltalán nem a kaland érdekli: hősei oldalak tucatjain keresztül értekeznek a féreglyukakról vagy a hatdimenziós tér geometriájáról egy olyan sztoriban, ahol a hit és vallás nem több vírusként terjedő replikátoroknál, és a "főhős" eleve egy mesterségesen létrehozott, digitális tudat.

Az elméleti traktátusok sorozatáig leredukált űrodisszea befogadását megkönnyíti a kötetzáró szószedet, de a Diaszpóra elsősorban akkor válik érdemi olvasmányélménnyé, amikor Egan a steril spekulációkat kiegészíti fantáziájának a szikár tudományosságon túlmutató termékeivel. A kötetindító virtuális fogantatás költői tudatfolyama vagy a tudomány absztrakt világának metaforáiként is működő, érzékletes képalkotással leírt idegen tájak megannyi atomnyi katarzist kínálnak az axiómák és levezetések tömegében. És persze végig ott a titkos megkönynyebbülés, hogy a közeljövőben senki nem vizsgáztat majd, miként is van ez a dolog a Kozuch-elmélettel meg a fibrált nyalábokkal.

Fordította: Huszár András. Ad Astra, 2013, 408 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.