Könyv

Ha kihullik egy elem

J. K. Rowling: Átmeneti üresedés

  • Kálmán C. György
  • 2013. január 9.

Könyv


Nehéz nem belecsúszni az olyan közhelyes hasonlatokba és gondolatkörökbe, mint Jane Austen (vagy Agatha Christie Miss Marple-je), békés angol kisváros, háztartási, házias és háztáji gondok, pletyka és kicsiny szenvedélyek, realista részletmegfigyelések… Mindez igaz ugyan, de nem jellemzi elég jól Rowling regényét. Kiváló munka: valóban a (jelenkori) angol városka társadalmi körképe, remek figurákkal és ízes történetekkel, s valóban, mintha csak a múlt századok angol realizmusának folytatója volna.

Nem biztos, hogy több ennél – de hát ez is bőven elég.

Akik szerették (vagy nem szerették) Rowling Harry Potter-regényeit, amelyek az ifjabb korosztályokat szólították meg (a hatévesektől a tizenhat évesekig), azok fel kellett, hogy figyeljenek arra, milyen ügyes a szerző: az olvasót minduntalan elgondolkodtatja, hogyan képes feszültséget teremteni, onnan idillikus nyugalomba váltani, úgy leírni (embert, tárgyat, épületet, tájat, bármit), hogy ne veszítsük el az érdeklődésünket, és miféle apró, színes és humoros részletekkel fűszerezi a történetet. Hogy mekkora profizmussal szövi a cselekményt – az egyik szálat felfüggeszti, újat indít, összefonja őket, vagy halogatja a találkozást és így tovább. A Harry Potter-sorozat ellenfeleinek is el kell ismerniük, hogy Rowling mesterségbeli tudása élvezetessé, olvasmányossá és mindvégig érdekessé varázsolja ezeket a szövegeket (sőt: éppen ez a tudás szokott lenni a fő vádpont – hogy túlságosan is profi, hogy túl könnyen elcsábítja olvasóit).

De Rowling igazi erőssége – itt, ebben az „igazi”, felnőtteknek szóló és „komoly” regényben – a részletgazdagság és a tágasság. Egy kis példa a részletekre: a szociális munkás, Kay, az irodában üldögél. „A gyermekvédelem szűk, zsúfolt szobájának olyan szaga volt, mint a romlott tejnek, mert Alexnek és Unának az volt a szokása, hogy a sarokban álló, depressziós kinézetű jukka dézsájába ürítették a kávéscsészéjük üledékét.” Olyan megfigyelés ez, amihez éles szem és gondos odafordulás szükségeltetik; és aki ezt a regény szövegébe beleírja, az jól veszi észre, hogy hogyan lehet jellemezni a rutin, a fáradtság, az oda nem figyelés világát, az otthonossággal vegyes nemtörődömséget, a látszatok és a kietlenség atmoszféráját. A mű telis-tele van efféle apróságokkal, s az olvasó, ha akar, könnyen elmerülhet ezek ízlelgetésében – ha akar, átsiklik rajtuk, és a történet(ek)re összpontosít; mindenesetre ezekből áll össze a légkör, a hangulat, az enyhén szorongató, kicsit kellemetlen összkép, ami a regény lapjain nyüzsgő embereket és tetteiket karakterizálja.

Pagford bájos városkája a regény lapjain rendkívül tágas is: Rowling rengeteg szereplőt mozgat (egy idő múlva már könnyedén kiigazodunk közöttük). Tisztes jómód, nyugodt, polgári élet? Nemcsak – a szomszéd városka szélén lakótelep nőtt ki, ahol szegény sorsú munkások és kitörni vágyó lecsúszottak, drogosok és lézengő munkanélküliek is élnek; s a szabályozott, begyakorolt rítusok szerint élő középosztályt is egyetlen váratlan esemény billenti ki a ritmusból. A cselekményt beindító történés egy fiatal (negyvenes) ember halála, ami miatt a városi képviselő-testületben „átmeneti üresedés” lesz. A bonyodalom maga a helyre pályázók helyezkedése, ügyetlenkedése, kavarása és színvallásai körül forog, s hozzá betekinthetünk a városka ügyeiben elfoglalt álláspontokba – nem valami érdekfeszítő sztori, de (túl azon, hogy a cselekményvezetéssel Rowling mindvégig fenn tudja tartani az érdeklődést) számtalan (és nagyon különböző típusú) konfliktusba avatódunk bele, a kamaszok világától az idős nemzedékig, a legszegényebbektől a tehetősekig minden rétegről, csoportról, társaságról kapunk valami (mégoly felületes) képet. Hogyan rendeződik át, hogyan alakul újra a struktúra, ha egy elem kiesik? Mik az újraszervezés mechanizmusai? Ki hogyan helyezkedik, és miért? Rowling jól érzékeli, hogy ennek felmérése csak ilyen tágas perspektívával, a lehető legtöbb társadalmi szegmens feltüntetésével lehetséges. Ha címkéket akarnánk aggatni rá: társadalmi regény; szociológiai regény; realista regény; mindegy. Nemcsak ügyes, profi – okos szerző is. És nagyszerű művet írt.

Fordította: Bihari György, Sóvágó Katalin. Gabó, 2012, 573 oldal, 3990 Ft.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.