Könyv

Hakan Nesser: Az utolsó csepp

  • - banza -
  • 2017. február 19.

Könyv

Az 1950-ben született svéd író nálunk (noha eddig 5 kötete jött ki magyarul) kevésbé népszerű, mint a zsáner más északi képviselői. Érdemtelenül. Könyvei egyrészt tökéletesen tartalmazzák az ún. skandináv krimi műfajának jellemzőit (a cselekmény elsősorban a rendőrség munkáját követi; „kritikai realizmus”; a bűn végső oka mindig a múltban keresendő). Másrészt mélyen filozofikus, de ez nem csap át lapos bölcselkedésbe.

A borzalmas bűnök meghökkentő banalitása a fő témája könyveinek, és többek közt éppen ez bénítja le a rendőröket, akik az „igazságot” keresik. De mint Ruth, a könyv elején 28 késszúrással meggyilkolt, tökéletesen jelentéktelen Leverkuhn lánya mondja: „Minek örökké turkálni, és undorító dolgokat előásni? Ha az igazság valami szép gyöngyszem volna…, akkor igen, akkor érteném…” Vagy egyik másik Nesser-hős, a főfelügyelő, az immár nyugdíjas Van Veeteren szavaival: „Ha elég mélyen ásunk le a sivár valóság talajába, ha le­ásunk egész a bűn rétegéig, ott csak a vigasztalanul fekete üledéket találjuk.”

Így aztán szinte annak drukkolunk, hogy a bűnös sose lepleződjön le. Nesser a rendőröket is a teljes ismeretelméleti depresszió állapotában ábrázolja. Reinhart detektív szerint a rendőr: „vak teknősbéka, aki egy hógolyó után kutat a sivatagban.” És ha valami csoda folytán mégis megleli, inkább undorodva hagyja elolvadni a kezében. Ez a csoda bekövetkezik persze ebben a bűnregényben is, de aztán kiderül, hogy talán mégsem. Ez Nesser egyszerű, mégis ravasz elbeszélő technikájának újabb kis remeklése.

Fordította Torma Péter. Animus, 2016, 262 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.