Könyv

Hogy kiderüljön

Erdős Virág: Hősöm

Könyv

Bár a legtöbb falu szélén és a nagyvárosaink több pontján is kialakultak szegregátumok, ahol kirekesztettek élnek, de a Hős utca – talán a mérete miatt is – a periféria szimbólumává vált.

Minden, ami a hellyel kapcsolatos – kezdve rögtön a nevével – szimbolikus. A nyomortelep – mely a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, a TEK bázisa és a Készenléti Rendőrség központja határolta háromszögben található – a főváros egy ingatlanpiacilag rendkívül értékes területén fekszik, a lebontása már évek óta tervben van, de sosem történik semmi. Sőt: a közelmúltban még az is felmerült, hogy egy hatalmas kerítéssel vágják el a külvilágtól. A helyre – amelyet igyekszik mindenki nagy ívben elkerülni – sajátosan vezetnek be a szerző szövegei, segítségükkel eligazodunk a „veszedelmes, egzotikus lények” között, legalábbis ha a szafari című vers a kalauzunk („fotózni szigorú szabály csak / felhúzott ablakkal // exkluzív ajánlat páratlan / élmény a BIG Five-on // Rikárdót Ramónát Renikét / Rolandot Richárdot”).

A kész kötet egy kétéves munkafolyamat eredménye, de a szerző régóta foglalkozik ennek a szinte társadalmon kívül létező két háztömbnek az életével. Erdős korábban a Wesley János iskolában dolgozott önkéntesként (sokan járnak oda a Hős utcából), és gyakran kísérte haza a gyerekeket, ezért a Kontúr Közhasznú Egyesület (amely kimondottan a Hős utcai fiatalok foglalkoztatására specializálódott) már kifejezetten őt kereste meg egy adománygyűjtő kiállítás miatt. Együttműködésük eredményeként született egy gyerekmonológokra épülő érzékenyítő füzet, s most e három vallomás adja a Hősöm egyik szálát. Sajátos hangú szövegek: nem szerepversek, inkább sajátos félmonológok. Többségükön átüt ugyan, hogy valós élmények, rögzített beszélgetések képezik az alapját, ám sokszor megbicsaklik a gyermeki hang, és ilyenkor szinte tapintható a távolság, ami kimódolttá és hatásvadásszá teszi a végeredményt. A Tavasz című vers végén, noha nyilvánvaló, hogy a gyerek a börtönben lévő apjával beszél, még ráerősít a költő („Mert letelt a tíz perc. És le kellett tenni.”), s ez rögtön a szituációból kibomló drámaiság rovására megy. Ugyanez áll a kötet hátulján kiemelt Társadalmi felzárkóztatás című műre is. („Nekem meg a nővéremnek van erre egy módszerünk. / Elmondjam? / Mindig eggyel előbb szállunk le. / Hogy ne derüljön ki. / Érti? / A buszon. / Hogy a Hősbe megyünk.”) Túlmagyaráz, szájbarág, sok.

Máskor viszont csillognak a gyermeki mondatok, és gyomron üt egy-egy pillanat sokrétűsége. Mert a kötet erősebb szövegeiben ott van, amit Erdős a legjobban tud: egyszerre megjeleníteni komikumot és tragikumot, olyan szemszögből és olyan sajátos hangon, amely egyszerre forrasztja az olvasó torkára a szót és röhögteti meg. A Jókedvvel, bőséggel című vers ilyen. Egy felsorolás csupán, a gyerekek lelkesen (szinte hallom, ahogy egymás szavába vágva, kiabálva) sorolják, mi a kedvenc ételük, s a végére teljesen bepörögnek: „Nekem a rántott hús. Nekem a rakott krumpli. (…) Nekem a szajos pajacinta. / Meg a hugyosz. / Meg a gecisz.” Egy világ. „Bepisiltem a nevetéstől, hogy miket csinálnak. / A sírástól. / Akarom mondani. / Egész éjjel sírtam” (Volt egy apukám). Némelyik monológ egész rövid, egyetlen mondat, kis töredék csupán, csak a címadás emeli verssé.

A könyv második szálát a szerző (saját szavaival élve) „saját versei” alkotják. Az itt bemutatott világ természetes része a herbál, önmagunk kiütése, a kriminalitás. Bár tekintete végig a sötét oldalon pásztáz, mindezt ítélkezés nélkül, empátiával mondja el. Zsigeri érzéke van az abszurdhoz, így sokszor zoomol rá a lehetetlen részletekre; munkamódszere inkább rendezői, mint írói: kiemel, felnagyít, és a hétköznapit teszi meg a lírai szöveg magjává. Vagy egyenesen magává a verssé (Szél­dzseki, Street art). Ám ezekben a „saját versekben” nem látszik elmozdulás Erdős korábbi szöve­gei­hez képest, olykor mintha egy rugóra születnének a sorok. A szerző főképp a nagy sikerű Ezt is el című kötet (saját) módszereit viszi tovább a monoton ritmikájú (de mindig üdítően szellemes, kifordított) verseiben, amelyek akár tüntetéseken is kitűnően szavalhatók lennének. Kevés az új formai ötlet, de a Tükör nagyot üt: a tükörírással íródott vers arról beszél, milyen a gettó képe a többségi társadalomban („fejbelőni vissza indiába”).

A kötetben a képek a szövegekkel egyenrangúak (némelyik írás is olyan, mint egy pillanatfelvétel), a szerző saját fotói. Nem az első ilyen Erdős-kötet ez, a Világító testek és az Ötven plusz is hasonlóan épül fel. Ahogy a szövegek, úgy a képek is a kis részletekre fókuszálnak, aláhúzva azt, hogy a fragmentumok úgy működnek, mint a mikrotörténetek: a legkisebben is ott az egész. Arcot, emberi alakot nem látunk, itt szemét van, lomok, a vegetatív kiszolgáltatottság lenyomatai. Csak az udvaron járunk, de ez a külső tér maga a kitárulkozás. A képek rímelnek a szövegekre, hangoltságuk is hasonló, és rájuk is igaz, hogy néha túlmagyaráznak, és olykor (Játékok a pusztulatban) közhelyesek. Ám a legjobbak gyomorszorítóak. Tarka seprű a szemétszőnyeg szélén, mint a roma asszonyok szoknyája. Patkányfarok és telefonzsinór. A Hősöm a kirekesztettség dokumentuma, nehéz is verseskötetként beszélni róla. Szövegei és képei egyben viszont nagyon is hatásosak, megmutatják és megőrzik a hely szellemét.

Magvető, 2020, 120 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.