Könyv

Ivo Andrić: Jelek az út mentén

  • - banza -
  • 2019. február 28.

Könyv

Ha létezne olyan sorozat, hogy Elsüllyedt Nobel-díjas írók, az 1975-ben elhunyt Andrić biztosan az élbolyban szerepelne. Sajnos. Mert noha számos ilyen szerző szobrát lepi be megérdemelten a feledés pora, őt, a Balkán legnagyobb krónikását nem lett volna szabad elfelejtenünk. A Híd a Drinán a 20. század egyik legjobb „történelmi” regénye; miközben mind novellái, mind még a töredékben maradt Omér pasa című regénye is a legmagasabb nívót képviselik. Roppant műgonddal dolgozott.

Jelen kötet (mely eredetileg 1976-ban jelent meg) amolyan műhelynapló, ötletek, megfigyelések jegyzéke.

Zárkózott ember volt, nem ön­életrajzíró alkat. Ilyeneket olvashatunk a kötetben: „Amíg az írónak nem sikerül kioltania a saját életét, és amíg nem sikerül önmaga és az ismert világ közé átlátszatlan és áthatolhatatlan függönyt húznia, nem fog alakot nyerni előtte a papiroson se az élet, se semmi, se fűszál, se ember. Amikor leülök írni, minden hozzátartozóm és ismerősöm meghal számomra, hogy a papíromon világra jöhessenek az új emberek.” És ilyet is, noha harmadik személyben: „Soha még csak fel sem ötlött benne komolyabban, hogy naplót vezessen. A napló kísérlet a halál és az eltűnés kikerülésére, az elgyámoltalanodott ember életének a végtelenbe való meghosszabbítására.” Andrić, ha egyáltalán, a műveiben akart halhatatlan lenni. A könyv kiadása felkelti a reményt: hátha ismét előveszi valaki regényeit, novelláit.

Fordította Radics Viktória. Forum, Újvidék, 2018, 554 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.