Könyv

Ivo Andrić: Jelek az út mentén

  • - banza -
  • 2019. február 28.

Könyv

Ha létezne olyan sorozat, hogy Elsüllyedt Nobel-díjas írók, az 1975-ben elhunyt Andrić biztosan az élbolyban szerepelne. Sajnos. Mert noha számos ilyen szerző szobrát lepi be megérdemelten a feledés pora, őt, a Balkán legnagyobb krónikását nem lett volna szabad elfelejtenünk. A Híd a Drinán a 20. század egyik legjobb „történelmi” regénye; miközben mind novellái, mind még a töredékben maradt Omér pasa című regénye is a legmagasabb nívót képviselik. Roppant műgonddal dolgozott.

Jelen kötet (mely eredetileg 1976-ban jelent meg) amolyan műhelynapló, ötletek, megfigyelések jegyzéke.

Zárkózott ember volt, nem ön­életrajzíró alkat. Ilyeneket olvashatunk a kötetben: „Amíg az írónak nem sikerül kioltania a saját életét, és amíg nem sikerül önmaga és az ismert világ közé átlátszatlan és áthatolhatatlan függönyt húznia, nem fog alakot nyerni előtte a papiroson se az élet, se semmi, se fűszál, se ember. Amikor leülök írni, minden hozzátartozóm és ismerősöm meghal számomra, hogy a papíromon világra jöhessenek az új emberek.” És ilyet is, noha harmadik személyben: „Soha még csak fel sem ötlött benne komolyabban, hogy naplót vezessen. A napló kísérlet a halál és az eltűnés kikerülésére, az elgyámoltalanodott ember életének a végtelenbe való meghosszabbítására.” Andrić, ha egyáltalán, a műveiben akart halhatatlan lenni. A könyv kiadása felkelti a reményt: hátha ismét előveszi valaki regényeit, novelláit.

Fordította Radics Viktória. Forum, Újvidék, 2018, 554 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."