Könyv

Ivo Andrić: Jelek az út mentén

  • - banza -
  • 2019. február 28.

Könyv

Ha létezne olyan sorozat, hogy Elsüllyedt Nobel-díjas írók, az 1975-ben elhunyt Andrić biztosan az élbolyban szerepelne. Sajnos. Mert noha számos ilyen szerző szobrát lepi be megérdemelten a feledés pora, őt, a Balkán legnagyobb krónikását nem lett volna szabad elfelejtenünk. A Híd a Drinán a 20. század egyik legjobb „történelmi” regénye; miközben mind novellái, mind még a töredékben maradt Omér pasa című regénye is a legmagasabb nívót képviselik. Roppant műgonddal dolgozott.

Jelen kötet (mely eredetileg 1976-ban jelent meg) amolyan műhelynapló, ötletek, megfigyelések jegyzéke.

Zárkózott ember volt, nem ön­életrajzíró alkat. Ilyeneket olvashatunk a kötetben: „Amíg az írónak nem sikerül kioltania a saját életét, és amíg nem sikerül önmaga és az ismert világ közé átlátszatlan és áthatolhatatlan függönyt húznia, nem fog alakot nyerni előtte a papiroson se az élet, se semmi, se fűszál, se ember. Amikor leülök írni, minden hozzátartozóm és ismerősöm meghal számomra, hogy a papíromon világra jöhessenek az új emberek.” És ilyet is, noha harmadik személyben: „Soha még csak fel sem ötlött benne komolyabban, hogy naplót vezessen. A napló kísérlet a halál és az eltűnés kikerülésére, az elgyámoltalanodott ember életének a végtelenbe való meghosszabbítására.” Andrić, ha egyáltalán, a műveiben akart halhatatlan lenni. A könyv kiadása felkelti a reményt: hátha ismét előveszi valaki regényeit, novelláit.

Fordította Radics Viktória. Forum, Újvidék, 2018, 554 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.