Könyv

Olivia Laing: A magányos város

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 28.

Könyv

Az angol szerző természetgyógyászból lett a The Observer és a The Guardian újságírója, igazi hivatását viszont utazó művészeti íróként találta meg. Van ebben a választásban valami klasszikusan európai emelkedettség vagy éppen széplelkűség, miközben ma többen utaznak, mint valaha,
Laing módszere tehát időszerű is. Magyarul elsőként olvasható könyvében 20. századi New York-i művészekről ír, akiket – saját magához hasonlóan – menthetetlenül magányosnak lát, életművüket pedig az egyedülléttel folytatott kilátástalan küzdelem eredményeként mutatja be.

Laing ritkán közöl hosszú műelemzéseket, leginkább talán az Edward Hopper festményeiről írt fejezet illene egy kritikus vagy esztéta kötetébe. Inkább esszéket ír arról, miért érzi közel magához ezt vagy azt a művészt, már azon túl, hogy mindannyian New Yorkban laktak, amivel persze rögtön belopja magát a város rajongóinak szívébe. A művészet kapcsolatteremtés, és Laing ezt a közhelyet igyekszik valódi jelentéssel megtölteni. Szerinte Andy Warhol konceptművei, végtelen hosszú filmjeitől az Interview magazinig, egy patologikusan félénk ember közeledésvágyáról árulkodnak, David Wojnarowicz és Peter Hujar fotói a lemeztelenítés és a kitárulkozás erotikájáról szólnak, Henry Darger 15 ezer oldalas regénye pedig félelmetes bizonyítéka annak, miként őrül bele valaki az elviselhetetlen magányba. Laing nem mélyül el az egyes műalkotások elemzésében, stílusa inkább csapongó, de személyes közelítésmódja, kíváncsisága és az alapos kutatómunka miatt végül is érvényesen szól hozzá a választott művészek körüli párbeszédhez. És bátran ír saját magányáról, anélkül, hogy sajnáltatná magát.

 

Fordította Lázár Júlia. Corvina, 2018, 280 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.