Könyv

Olivia Laing: A magányos város

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 28.

Könyv

Az angol szerző természetgyógyászból lett a The Observer és a The Guardian újságírója, igazi hivatását viszont utazó művészeti íróként találta meg. Van ebben a választásban valami klasszikusan európai emelkedettség vagy éppen széplelkűség, miközben ma többen utaznak, mint valaha,
Laing módszere tehát időszerű is. Magyarul elsőként olvasható könyvében 20. századi New York-i művészekről ír, akiket – saját magához hasonlóan – menthetetlenül magányosnak lát, életművüket pedig az egyedülléttel folytatott kilátástalan küzdelem eredményeként mutatja be.

Laing ritkán közöl hosszú műelemzéseket, leginkább talán az Edward Hopper festményeiről írt fejezet illene egy kritikus vagy esztéta kötetébe. Inkább esszéket ír arról, miért érzi közel magához ezt vagy azt a művészt, már azon túl, hogy mindannyian New Yorkban laktak, amivel persze rögtön belopja magát a város rajongóinak szívébe. A művészet kapcsolatteremtés, és Laing ezt a közhelyet igyekszik valódi jelentéssel megtölteni. Szerinte Andy Warhol konceptművei, végtelen hosszú filmjeitől az Interview magazinig, egy patologikusan félénk ember közeledésvágyáról árulkodnak, David Wojnarowicz és Peter Hujar fotói a lemeztelenítés és a kitárulkozás erotikájáról szólnak, Henry Darger 15 ezer oldalas regénye pedig félelmetes bizonyítéka annak, miként őrül bele valaki az elviselhetetlen magányba. Laing nem mélyül el az egyes műalkotások elemzésében, stílusa inkább csapongó, de személyes közelítésmódja, kíváncsisága és az alapos kutatómunka miatt végül is érvényesen szól hozzá a választott művészek körüli párbeszédhez. És bátran ír saját magányáról, anélkül, hogy sajnáltatná magát.

 

Fordította Lázár Júlia. Corvina, 2018, 280 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”