Könyv

Olivia Laing: A magányos város

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 28.

Könyv

Az angol szerző természetgyógyászból lett a The Observer és a The Guardian újságírója, igazi hivatását viszont utazó művészeti íróként találta meg. Van ebben a választásban valami klasszikusan európai emelkedettség vagy éppen széplelkűség, miközben ma többen utaznak, mint valaha,
Laing módszere tehát időszerű is. Magyarul elsőként olvasható könyvében 20. századi New York-i művészekről ír, akiket – saját magához hasonlóan – menthetetlenül magányosnak lát, életművüket pedig az egyedülléttel folytatott kilátástalan küzdelem eredményeként mutatja be.

Laing ritkán közöl hosszú műelemzéseket, leginkább talán az Edward Hopper festményeiről írt fejezet illene egy kritikus vagy esztéta kötetébe. Inkább esszéket ír arról, miért érzi közel magához ezt vagy azt a művészt, már azon túl, hogy mindannyian New Yorkban laktak, amivel persze rögtön belopja magát a város rajongóinak szívébe. A művészet kapcsolatteremtés, és Laing ezt a közhelyet igyekszik valódi jelentéssel megtölteni. Szerinte Andy Warhol konceptművei, végtelen hosszú filmjeitől az Interview magazinig, egy patologikusan félénk ember közeledésvágyáról árulkodnak, David Wojnarowicz és Peter Hujar fotói a lemeztelenítés és a kitárulkozás erotikájáról szólnak, Henry Darger 15 ezer oldalas regénye pedig félelmetes bizonyítéka annak, miként őrül bele valaki az elviselhetetlen magányba. Laing nem mélyül el az egyes műalkotások elemzésében, stílusa inkább csapongó, de személyes közelítésmódja, kíváncsisága és az alapos kutatómunka miatt végül is érvényesen szól hozzá a választott művészek körüli párbeszédhez. És bátran ír saját magányáról, anélkül, hogy sajnáltatná magát.

 

Fordította Lázár Júlia. Corvina, 2018, 280 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.