Könyv

Olivia Laing: A magányos város

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 28.

Könyv

Az angol szerző természetgyógyászból lett a The Observer és a The Guardian újságírója, igazi hivatását viszont utazó művészeti íróként találta meg. Van ebben a választásban valami klasszikusan európai emelkedettség vagy éppen széplelkűség, miközben ma többen utaznak, mint valaha,
Laing módszere tehát időszerű is. Magyarul elsőként olvasható könyvében 20. századi New York-i művészekről ír, akiket – saját magához hasonlóan – menthetetlenül magányosnak lát, életművüket pedig az egyedülléttel folytatott kilátástalan küzdelem eredményeként mutatja be.

Laing ritkán közöl hosszú műelemzéseket, leginkább talán az Edward Hopper festményeiről írt fejezet illene egy kritikus vagy esztéta kötetébe. Inkább esszéket ír arról, miért érzi közel magához ezt vagy azt a művészt, már azon túl, hogy mindannyian New Yorkban laktak, amivel persze rögtön belopja magát a város rajongóinak szívébe. A művészet kapcsolatteremtés, és Laing ezt a közhelyet igyekszik valódi jelentéssel megtölteni. Szerinte Andy Warhol konceptművei, végtelen hosszú filmjeitől az Interview magazinig, egy patologikusan félénk ember közeledésvágyáról árulkodnak, David Wojnarowicz és Peter Hujar fotói a lemeztelenítés és a kitárulkozás erotikájáról szólnak, Henry Darger 15 ezer oldalas regénye pedig félelmetes bizonyítéka annak, miként őrül bele valaki az elviselhetetlen magányba. Laing nem mélyül el az egyes műalkotások elemzésében, stílusa inkább csapongó, de személyes közelítésmódja, kíváncsisága és az alapos kutatómunka miatt végül is érvényesen szól hozzá a választott művészek körüli párbeszédhez. És bátran ír saját magányáról, anélkül, hogy sajnáltatná magát.

 

Fordította Lázár Júlia. Corvina, 2018, 280 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.