Könyv

Jacky Durand: Apám re­cept­jei

  • Karafiáth Metta
  • 2020. június 28.

Könyv

Van egy séf, ki érző szívét csörömpölő edények mögé bújtatva látja el a környéket mennyei falatokkal, és van a kisfia, aki csillogó szemmel nézi őt, és megesküszik rá, hogy a nyomdokába lép. Ez a fiú meséli el a már kómában fekvő apjának az emlékeit.

Az elégikus felütés és a vallomásosság már-már prózába öntött ódává avatja a regényt, amelyben az apa-fiú kapcsolaton túl a kamaszkor és a felnőtté válás gyötrelmei is megjelennek. A konyha maga viszi a regény felét, és a zsánernek megfelelően az ételek elkészítése, tálalási módja jelentéstöbblettel hivatott felruházni egy-egy jelenetet, mintegy kidomborítandó annak a szimbolikáját. Durand a részletezéstől várja a mélységet, akár van mögöttes tartalom, akár nincs. Eklatáns példája ennek az apa barátaival közös nyúlragus jelenet, ahol két oldalon át, belsőségekben tocsogva tudjuk meg, hogy az egyik rokon meleg és ennek nem mindenki örül, hogy a barát, mivel józan paraszti nyelven beszél, értelemszerűen tiszta lélek. Őrülten csörögnek a lábasok itt is, leginkább a belső, persze elhallgatott lelki viharok kivetüléseként. És a tanulság persze apai bölcsesség: „a mártáskészítés a szakácsmesterség csúcsa”. Az apa felmagasztosítása a szósz a könyvön, amely egy ponton nem tudja eldönteni, hogy most apa-, gasztro-, fejlődés- vagy éppen családregény akar lenni. Így aztán mindegyikre egyszerre törekszik kudarcosan.

Ötletes megoldás ugyan, hogy a sokat emlegetett receptkönyvből pár étel elkészítési módját megadták, de ez sem segít elnyomni a mellékízeket. A könyv az indokolatlan jeleneteivel, kidolgozatlan alakjaival és stiláris töréseivel fájón kiált további szerkesztésért. Durand le sem tagadhatná újságírói múltját, a középszerű, könnyen fogyasztható mondatok pont olyan végeredményt hoznak, amelyet a regény főhőse undorral tolna el: gyorskaját kólával.

Fordította Bognár Róbert. Park Könyvkiadó, 2020, 216 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.