JAK-tábor Szigligeten: Játék a kastélyban

  • Peer Krisztián
  • 2001. szeptember 6.

Könyv

Ugye az alkotóházból jöttetek? - kérdezte a büfés a szigligeti strandon, mikor - gózni akarván - kétszáz darab egyforintost és egy összefirkálható bádog asztallapot kértünk tőle kedvesen. - Írók vagytok? - Ez a kérdés még legalább hússzor hangzott el a fülem hallatára, és mindannyiszor szabadkozás követte. Úgy látszik, a fiatal írók zavarba jönnek, ha fény derül foglalkozásukra. Magánügy. Inkább letagadom, mint hogy összekeverjenek a többi íróval.

Pedig hát táborba szerveződve az író könnyen felismerhetővé lesz, leginkább arról, hogy olyan korábbi írótáborokról adomázik, melyekről adomázott már korábban is, ezért szavalatai rendre így kezdődnek: "Emlékszel, amikor azt meséltem... vagy azt nem neked?" És röhögés.

Nagy baj, ha ez a röhögés behallatszik, és főleg akkor feltűnő, ha bent csend van épp, akár kínos, akár kíváncsi, akár elragadtatott. Program. Például megkérdik az embert, min röhögött. Azon, hogy sokfélék vagyunk.

Van, akinek az együttlét csak ok az ivásra, és azt mondja, ne vegyük olyan komolyan magunkat, van, aki rászól: figyelj már jobban a másikra, és elveszi előle az innivalót, van, aki komolyan iszik, és arról beszél, hogy mit ír, vagy arról kérdez, hogy te mit. Van, akit ez nem érdekel.

Ám a táncban minden író összeforr. Hiába mondom, hogy ami szól, az a popzene Wilbour Smith-sze. Hajnaltájt - lakossági bejelentésre - megjelennek a rendőrök is, hogy állást foglaljanak egy copyrightvitában, és elkobozzák a másolt cédéket.

Tapasztalati tény, hogy négy alvó író közül

legalább egy horkol,

annál tehát, hogy negyven évvel ezelőtt ki aludt az ágyamban, sokkal fontosabb, ki alszik a szomszéd ágyon most, és hogyan lehetne elhallgattatni. Két paplan és három nagypárna segítségével sikerül ugyan elviselhetővé tompítani a zajt, ám így is tízpercenként felébredek, hogy megbizonyosodjam róla, még lélegzik a szobatárs.

Én olyan írótáborban nem voltam még, ahol mindenki azt gondolta volna mindenkiről, hogy. Sőt azt is megfigyeltem, hogy két író általában egy harmadikról beszél, és ilyenkor a műelemzés közben bizony előjönnek életrajzi tények. Bozsik Péter lázasan szerkeszti az Ex Symposion pletyka-számát. Mindenki neki dolgozik.

Ez a JAK-tábor is ugyanazt a struktúrát követte, mint az előző két szigligeti és az összefolyó tataiak, délelőtt írói műhely és kritikai szeminárium, ekkor még alszom. Most, az önök kedvéért belehallgattam egy-kettőbe, az előkelő második helyet szerezve meg így a naplóírókra leadott szavazatok versenyében, de erről majd később. Inkább az ebédre hívó gongot mesélem el, meg a beszélő nevű "hatlapos sütemény"-t és a prózaszemináriumot vezető Csaplár hófehér tornacipőjét valahogy.

Az esti beszélgetésben Márton László kifejti, hogy ő rossz könyveket is szeret olvasni, sőt végigolvasni, mert azok bizony néha több tanulsággal szolgálnak, mint a jók. - És ez az írókkal való együttlétre is igaz.

A közgyűlés, először úgy tűnt, rendben lemegy, simán megszavaztuk, hogy örökbe fogadjunk egy állatkerti jakot (gyapjas patás), de aztán mindenfélén vitatkozni kezdtünk, hogy

emeljük a korhatárt,

meg hogy tartsuk a színvonalat, és ezzel elment az idő. És hogy egyesüljünk-e az ellenjakkal. Végül olyan sok lett a tartózkodás, hogy csak na. Valaki felvetette, hogy mindenki lehessen a JAK tagja, aki a kasszába befizeti a súlyának megfelelő mennyiségű aranyat rudakban, kedden, és beígérte, hogy jövőre, ha ő lesz elnök, az eljövendő tagrevíziónál szempont lesz a zsigeri ellenszenv. (Nem erről szavaztunk, nem adok ki információt, csak viccelek.) Én csak az előttem ülőt néztem. Vita nélküli szavazások után a suskus. Hogy az egyik sikertelen pályázó keserű megállapítását idézzem a diszkó hosszú asztalától: lám ilyen, amikor a diadalittas hermeneuták berakják a Led Zeppelint, a léggitár húrjaiba csapnak, és homlokon rúgják magukat a térdükkel.

A fiatal irodalom az, amikor valaki a nagyokat utánozza, combbal támaszt, bedönti a nőt, aztán elveszíti az egyensúlyát, ráesik, fölsegíti, két lépéssel az asztalhoz vezeti, lesöpri az asztalt, és újra dönt. Elveszíti báját. Szerettem volna elérni, mikor a korhatárt harmincötről negyvenre emeltük, hogy vezessük be a csúszó leértékelést, negyvenötről indít, jövőre negyvenhat. Plusz aki itt volt, és nem csinált semmi hülyeséget, lehessen ezentúl rendes tag. De leszavaztak.

Én is leszavaztam volna magam, a dilettáns érvel a demokráciával, hogy az irodalom az lenne, ezért mindenki ugyanannyit szerepeljen, meg hogy hátrább az agarakkal, könyöklők. A tehetség, bocs. Mondjuk egy ilyen tagságosdinál inkább a magaviselet. A faliújságon dicsőségtábla a tagdíjfizetésről, odaírom magam, és kihúzok egy nevet.

Volt egy pillanat, mikor az őspark dús gyepén Farkas Zsolttal gózva és Nagy Gabi naplójában megemlíttetve, megmondtuk az embereknek, hogy mi hol van, meg hogy mit játszunk, és a nap olyan gyorsan telt, hogy megváltozott a kövek iránya, és nem hiányzott semmi, aztán ugyanez volt, amikor összepakoltam (mínusz egy pulóver), és a konyhás néni ébresztett azzal, hogy mindenki elment, és már áthúztak minden ágyat, és a kocsmában rátaláltam a lányokra, köztük elsősorban egyre, aki hazajutni kölcsönadott, és ugyanezt próbálom megírni most.

De előtte még elárulom, hogy a titkos napló azt jelenti, hogy van két ember, akik írják a naplót, és ha elsőre kitalálod, visszanyered a táborozás árát, de tudod, hogy ki választja ki, és tripla csavar, és nem találod el, és aztán megemlítenek benne, hogy ne legyen sértődés.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.