Könyv

Jean-Claude Mourlevat: Jakabak

Könyv

A kecskék különös életé­ről talán már tudunk egyet s mást. Ám e tárgyú tudásunkat egészen biztos, hogy elmélyíti Jakabak kedves története. Némi fantazmagória és megfelelő mennyiségű mesebeszéd alakítja a szerelmi bánatában világgá ment, majd kalandok sorozatában részesült párosujjú patás sztoriját. De rögzítsük, kecskék ide vagy oda, ez azért egy nagyon emberi történet. Barátságról, szerelemről, magányról, na meg az életigenlésről mond igazat a humorral dúsított kortalan elbeszélés, László Kinga remek fordításában. Kecskeországban jókedv és vidámság honol. A kecskembereknek nevezett lények nyáron a mezőn dolgoznak, télen meg egy nagy adag káposztalevest ülnek körbe. Imádnak mulatozni, a közösségi házként is funkcionáló csűrben zenélnek és táncolnak. A szombati program fixen buli. A kecskék igazi mókamesterek és nem túl bonyolult lelkek, de mindez csak visszautasítandó tipizálás. Jakabak zenész, törődő barát, szerelmi ügyekben félénk és visszahúzódó. A nagybetűs szerelem változtatja meg alapjaiban az életét, amikor kiderül, Szépecske mást szeret. (Jó tudni: a kecskék országában a fiúk neve minden esetben -bakra végződik, a lányokéhoz meg azt toldják hozzá, hogy
-ecske.) A hősszerelmes kecske életében a csalódás nem várt fordulatot és megannyi találkozást hoz – de még milyeneket! A történethez Rofusz Kinga csodás lényeket teremtett. Fekete-fehér illusztrációi részletgazdag, mégis minimál környezetet kerítenek a mese egyéniségei köré. Kár, hogy nincs benne több rajz.

Fordította: László Kinga. Vivandra Könyvek, 2019, 208 oldal, 2950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."