Könyv

Jó éjszakát!

Bartók Imre: A testrablók éjszakája

  • Kránicz Bence
  • 2020. június 21.

Könyv

E mesekönyvet nyolc éven felüli olvasóknak ajánlják. Nyolc éven felüli olvasóként a hideg futkosott a hátamon, amikor egy átlagos este, lámpafénynél, paplan alatt végigolvastam.

Pedig nem ijesztget, sokkolás helyett inkább nyugtalanít, azt viszont nagyon hatékonyan teszi. Bravúrja, hogy még a legvégén, a happy end közben, sőt azután is nyugtalanító marad. Bartók magasra teszi a lécet: célja olyan horrormesét írni, amely gyerekeknek szól ugyan, mégsem veszíti el horrorisztikus minőségét. Nem válik paródiává, nem nevetteti ki a borzalmat, hanem túlélhetővé és feldolgozhatóvá teszi azt – ám majdnem minden oldala szülői magyarázatra, finomításra szorul.

A történet műfaja inváziós sci-fi, a cím az iskolateremtő A testrablók támadásának parafrázisa, és erre az 50-es évekbeli filmklasszikusra utal a borítón olvasható idézet is („Előbb-utóbb mind aludni fogunk”). Az eredeti filmet a hidegháborús paranoia ihlette, a kertváros elbitorolt testű lakói a szovjet kémek fenyegetésére figyelmeztettek, akik jámbor amerikai polgárnak álcázva akár a szomszédaink is lehetnek.

A séma a politikai jelentés nélkül is egyetemessé vált, és Bartók azt a rétegét mozgósítja, amelyre a gyerekolvasó igazán rezonálhat: az állandónak és kiszámíthatónak vélt otthon törékenységét mutatja meg. Szembesít azzal, hogy a felnőttek világa nem magától értetődő, szüleink sem tévedhetetlenek, viszont annál sebezhetőbbek, és a békének ára van. E tudás megszerzése traumatikus tapasztalat. A könyvet olvasva világos, hogy a szerző pontosan tudja, mennyire érzékeny témával dolgozik, milyen mélységekbe tévedhet a gyerek olvasó, ha nincs ott mellette kalauznak és terapeutának a szülő.

Egy ilyen bátorító felnőtt szövetséges a történetben is megjelenik Dénes bácsi személyében, aki a főhőssel, Krisszel együtt kideríti, hogy miért viselkednek annyira furcsán az iskola tanárai és diákjai. Nem véletlen, hogy Dénes bácsi éppen természetismeretet tanít. Mi történt? A Föld megelégelte a környezetszennyezést, és a kicserélt emberek valamiképpen a természet büntetését hordozzák? Aztán kiderül, hogy nem az emberek, hanem a testrablók veszítették el az otthonukat. És mikor tervük lelepleződvén a kollektív öngyilkosságot választanák, az olyan megrázó és félelmetes jelenetet eredményez, hogy szülő legyen a talpán, aki el tudja magyarázni a gyerekének, hogy mi folyik itt. Teljes megnyugvás viszont nincs. Az utolsó oldalra is marad borzongás: mi van apuval? Miért eszik citromfagyit?

A testrablók éjszakája, miként az ifjúsági horrorok legjava, az ismeretlenné váló ismerős, azaz a kísérteties képzetével dolgozik. A hirtelen rádöbbenés egy közelinek érzett ember idegen mivoltára vagy egy otthonosnak vélt hely ismeretlenségére olyan traumatikus erővel képes hatni a kicsikre (sőt, még ránk, felnőttekre is), hogy az így keletkező lelki seb begyógyításához a szerző remek pszichológiai érzékére is szükség van. Bartók kísérletét egyszerre segítik és nehezítik Bán Sarolta fotóalapú, digitális technikával készült illusztrációi. Segítik, mert az átrajzolt-elmosott fényképek plasztikussá teszik a kísértetiesség tapasztalatát, és nehezítik, mert a könyv általuk még félelmetesebbé válik, a megnyugtató lezárást még nehezebb írói feladattá téve. A testrablók éjszakája a kihívások könyve: műfaji elvárásokat tiszteletben tartó, helyenként felkavaró gyerekhorror, amely sokat bíz a szülőre, és még többet a gyerek olvasóra. Cserébe maradandó élményt ígér. Igen, előbb-utóbb mind aludni fogunk, de az álmunk nem lesz zavartalan.

Tea Kiadó, 2019, 56 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?