Könyv

Jó éjszakát!

Bartók Imre: A testrablók éjszakája

  • Kránicz Bence
  • 2020. június 21.

Könyv

E mesekönyvet nyolc éven felüli olvasóknak ajánlják. Nyolc éven felüli olvasóként a hideg futkosott a hátamon, amikor egy átlagos este, lámpafénynél, paplan alatt végigolvastam.

Pedig nem ijesztget, sokkolás helyett inkább nyugtalanít, azt viszont nagyon hatékonyan teszi. Bravúrja, hogy még a legvégén, a happy end közben, sőt azután is nyugtalanító marad. Bartók magasra teszi a lécet: célja olyan horrormesét írni, amely gyerekeknek szól ugyan, mégsem veszíti el horrorisztikus minőségét. Nem válik paródiává, nem nevetteti ki a borzalmat, hanem túlélhetővé és feldolgozhatóvá teszi azt – ám majdnem minden oldala szülői magyarázatra, finomításra szorul.

A történet műfaja inváziós sci-fi, a cím az iskolateremtő A testrablók támadásának parafrázisa, és erre az 50-es évekbeli filmklasszikusra utal a borítón olvasható idézet is („Előbb-utóbb mind aludni fogunk”). Az eredeti filmet a hidegháborús paranoia ihlette, a kertváros elbitorolt testű lakói a szovjet kémek fenyegetésére figyelmeztettek, akik jámbor amerikai polgárnak álcázva akár a szomszédaink is lehetnek.

A séma a politikai jelentés nélkül is egyetemessé vált, és Bartók azt a rétegét mozgósítja, amelyre a gyerekolvasó igazán rezonálhat: az állandónak és kiszámíthatónak vélt otthon törékenységét mutatja meg. Szembesít azzal, hogy a felnőttek világa nem magától értetődő, szüleink sem tévedhetetlenek, viszont annál sebezhetőbbek, és a békének ára van. E tudás megszerzése traumatikus tapasztalat. A könyvet olvasva világos, hogy a szerző pontosan tudja, mennyire érzékeny témával dolgozik, milyen mélységekbe tévedhet a gyerek olvasó, ha nincs ott mellette kalauznak és terapeutának a szülő.

Egy ilyen bátorító felnőtt szövetséges a történetben is megjelenik Dénes bácsi személyében, aki a főhőssel, Krisszel együtt kideríti, hogy miért viselkednek annyira furcsán az iskola tanárai és diákjai. Nem véletlen, hogy Dénes bácsi éppen természetismeretet tanít. Mi történt? A Föld megelégelte a környezetszennyezést, és a kicserélt emberek valamiképpen a természet büntetését hordozzák? Aztán kiderül, hogy nem az emberek, hanem a testrablók veszítették el az otthonukat. És mikor tervük lelepleződvén a kollektív öngyilkosságot választanák, az olyan megrázó és félelmetes jelenetet eredményez, hogy szülő legyen a talpán, aki el tudja magyarázni a gyerekének, hogy mi folyik itt. Teljes megnyugvás viszont nincs. Az utolsó oldalra is marad borzongás: mi van apuval? Miért eszik citromfagyit?

A testrablók éjszakája, miként az ifjúsági horrorok legjava, az ismeretlenné váló ismerős, azaz a kísérteties képzetével dolgozik. A hirtelen rádöbbenés egy közelinek érzett ember idegen mivoltára vagy egy otthonosnak vélt hely ismeretlenségére olyan traumatikus erővel képes hatni a kicsikre (sőt, még ránk, felnőttekre is), hogy az így keletkező lelki seb begyógyításához a szerző remek pszichológiai érzékére is szükség van. Bartók kísérletét egyszerre segítik és nehezítik Bán Sarolta fotóalapú, digitális technikával készült illusztrációi. Segítik, mert az átrajzolt-elmosott fényképek plasztikussá teszik a kísértetiesség tapasztalatát, és nehezítik, mert a könyv általuk még félelmetesebbé válik, a megnyugtató lezárást még nehezebb írói feladattá téve. A testrablók éjszakája a kihívások könyve: műfaji elvárásokat tiszteletben tartó, helyenként felkavaró gyerekhorror, amely sokat bíz a szülőre, és még többet a gyerek olvasóra. Cserébe maradandó élményt ígér. Igen, előbb-utóbb mind aludni fogunk, de az álmunk nem lesz zavartalan.

Tea Kiadó, 2019, 56 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).