Könyv

Jó éjszakát!

Bartók Imre: A testrablók éjszakája

  • Kránicz Bence
  • 2020. június 21.

Könyv

E mesekönyvet nyolc éven felüli olvasóknak ajánlják. Nyolc éven felüli olvasóként a hideg futkosott a hátamon, amikor egy átlagos este, lámpafénynél, paplan alatt végigolvastam.

Pedig nem ijesztget, sokkolás helyett inkább nyugtalanít, azt viszont nagyon hatékonyan teszi. Bravúrja, hogy még a legvégén, a happy end közben, sőt azután is nyugtalanító marad. Bartók magasra teszi a lécet: célja olyan horrormesét írni, amely gyerekeknek szól ugyan, mégsem veszíti el horrorisztikus minőségét. Nem válik paródiává, nem nevetteti ki a borzalmat, hanem túlélhetővé és feldolgozhatóvá teszi azt – ám majdnem minden oldala szülői magyarázatra, finomításra szorul.

A történet műfaja inváziós sci-fi, a cím az iskolateremtő A testrablók támadásának parafrázisa, és erre az 50-es évekbeli filmklasszikusra utal a borítón olvasható idézet is („Előbb-utóbb mind aludni fogunk”). Az eredeti filmet a hidegháborús paranoia ihlette, a kertváros elbitorolt testű lakói a szovjet kémek fenyegetésére figyelmeztettek, akik jámbor amerikai polgárnak álcázva akár a szomszédaink is lehetnek.

A séma a politikai jelentés nélkül is egyetemessé vált, és Bartók azt a rétegét mozgósítja, amelyre a gyerekolvasó igazán rezonálhat: az állandónak és kiszámíthatónak vélt otthon törékenységét mutatja meg. Szembesít azzal, hogy a felnőttek világa nem magától értetődő, szüleink sem tévedhetetlenek, viszont annál sebezhetőbbek, és a békének ára van. E tudás megszerzése traumatikus tapasztalat. A könyvet olvasva világos, hogy a szerző pontosan tudja, mennyire érzékeny témával dolgozik, milyen mélységekbe tévedhet a gyerek olvasó, ha nincs ott mellette kalauznak és terapeutának a szülő.

Egy ilyen bátorító felnőtt szövetséges a történetben is megjelenik Dénes bácsi személyében, aki a főhőssel, Krisszel együtt kideríti, hogy miért viselkednek annyira furcsán az iskola tanárai és diákjai. Nem véletlen, hogy Dénes bácsi éppen természetismeretet tanít. Mi történt? A Föld megelégelte a környezetszennyezést, és a kicserélt emberek valamiképpen a természet büntetését hordozzák? Aztán kiderül, hogy nem az emberek, hanem a testrablók veszítették el az otthonukat. És mikor tervük lelepleződvén a kollektív öngyilkosságot választanák, az olyan megrázó és félelmetes jelenetet eredményez, hogy szülő legyen a talpán, aki el tudja magyarázni a gyerekének, hogy mi folyik itt. Teljes megnyugvás viszont nincs. Az utolsó oldalra is marad borzongás: mi van apuval? Miért eszik citromfagyit?

A testrablók éjszakája, miként az ifjúsági horrorok legjava, az ismeretlenné váló ismerős, azaz a kísérteties képzetével dolgozik. A hirtelen rádöbbenés egy közelinek érzett ember idegen mivoltára vagy egy otthonosnak vélt hely ismeretlenségére olyan traumatikus erővel képes hatni a kicsikre (sőt, még ránk, felnőttekre is), hogy az így keletkező lelki seb begyógyításához a szerző remek pszichológiai érzékére is szükség van. Bartók kísérletét egyszerre segítik és nehezítik Bán Sarolta fotóalapú, digitális technikával készült illusztrációi. Segítik, mert az átrajzolt-elmosott fényképek plasztikussá teszik a kísértetiesség tapasztalatát, és nehezítik, mert a könyv általuk még félelmetesebbé válik, a megnyugtató lezárást még nehezebb írói feladattá téve. A testrablók éjszakája a kihívások könyve: műfaji elvárásokat tiszteletben tartó, helyenként felkavaró gyerekhorror, amely sokat bíz a szülőre, és még többet a gyerek olvasóra. Cserébe maradandó élményt ígér. Igen, előbb-utóbb mind aludni fogunk, de az álmunk nem lesz zavartalan.

Tea Kiadó, 2019, 56 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.