Könyv

Jó éjszakát!

Bartók Imre: A testrablók éjszakája

  • Kránicz Bence
  • 2020. június 21.

Könyv

E mesekönyvet nyolc éven felüli olvasóknak ajánlják. Nyolc éven felüli olvasóként a hideg futkosott a hátamon, amikor egy átlagos este, lámpafénynél, paplan alatt végigolvastam.

Pedig nem ijesztget, sokkolás helyett inkább nyugtalanít, azt viszont nagyon hatékonyan teszi. Bravúrja, hogy még a legvégén, a happy end közben, sőt azután is nyugtalanító marad. Bartók magasra teszi a lécet: célja olyan horrormesét írni, amely gyerekeknek szól ugyan, mégsem veszíti el horrorisztikus minőségét. Nem válik paródiává, nem nevetteti ki a borzalmat, hanem túlélhetővé és feldolgozhatóvá teszi azt – ám majdnem minden oldala szülői magyarázatra, finomításra szorul.

A történet műfaja inváziós sci-fi, a cím az iskolateremtő A testrablók támadásának parafrázisa, és erre az 50-es évekbeli filmklasszikusra utal a borítón olvasható idézet is („Előbb-utóbb mind aludni fogunk”). Az eredeti filmet a hidegháborús paranoia ihlette, a kertváros elbitorolt testű lakói a szovjet kémek fenyegetésére figyelmeztettek, akik jámbor amerikai polgárnak álcázva akár a szomszédaink is lehetnek.

A séma a politikai jelentés nélkül is egyetemessé vált, és Bartók azt a rétegét mozgósítja, amelyre a gyerekolvasó igazán rezonálhat: az állandónak és kiszámíthatónak vélt otthon törékenységét mutatja meg. Szembesít azzal, hogy a felnőttek világa nem magától értetődő, szüleink sem tévedhetetlenek, viszont annál sebezhetőbbek, és a békének ára van. E tudás megszerzése traumatikus tapasztalat. A könyvet olvasva világos, hogy a szerző pontosan tudja, mennyire érzékeny témával dolgozik, milyen mélységekbe tévedhet a gyerek olvasó, ha nincs ott mellette kalauznak és terapeutának a szülő.

Egy ilyen bátorító felnőtt szövetséges a történetben is megjelenik Dénes bácsi személyében, aki a főhőssel, Krisszel együtt kideríti, hogy miért viselkednek annyira furcsán az iskola tanárai és diákjai. Nem véletlen, hogy Dénes bácsi éppen természetismeretet tanít. Mi történt? A Föld megelégelte a környezetszennyezést, és a kicserélt emberek valamiképpen a természet büntetését hordozzák? Aztán kiderül, hogy nem az emberek, hanem a testrablók veszítették el az otthonukat. És mikor tervük lelepleződvén a kollektív öngyilkosságot választanák, az olyan megrázó és félelmetes jelenetet eredményez, hogy szülő legyen a talpán, aki el tudja magyarázni a gyerekének, hogy mi folyik itt. Teljes megnyugvás viszont nincs. Az utolsó oldalra is marad borzongás: mi van apuval? Miért eszik citromfagyit?

A testrablók éjszakája, miként az ifjúsági horrorok legjava, az ismeretlenné váló ismerős, azaz a kísérteties képzetével dolgozik. A hirtelen rádöbbenés egy közelinek érzett ember idegen mivoltára vagy egy otthonosnak vélt hely ismeretlenségére olyan traumatikus erővel képes hatni a kicsikre (sőt, még ránk, felnőttekre is), hogy az így keletkező lelki seb begyógyításához a szerző remek pszichológiai érzékére is szükség van. Bartók kísérletét egyszerre segítik és nehezítik Bán Sarolta fotóalapú, digitális technikával készült illusztrációi. Segítik, mert az átrajzolt-elmosott fényképek plasztikussá teszik a kísértetiesség tapasztalatát, és nehezítik, mert a könyv általuk még félelmetesebbé válik, a megnyugtató lezárást még nehezebb írói feladattá téve. A testrablók éjszakája a kihívások könyve: műfaji elvárásokat tiszteletben tartó, helyenként felkavaró gyerekhorror, amely sokat bíz a szülőre, és még többet a gyerek olvasóra. Cserébe maradandó élményt ígér. Igen, előbb-utóbb mind aludni fogunk, de az álmunk nem lesz zavartalan.

Tea Kiadó, 2019, 56 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.