Könyv

John le Carré: A kémek öröksége

  • bánza
  • 2018. február 20.

Könyv

Az 1931-ben született író most újraírta, pontosabban a történelmi változások szellemében újraértelmezte a nagyjából a berlini fal felépítésének idején (1959–1961) játszódó első remekművét (A kém, aki bejött a hidegről). Ami akkor hazafias tettnek tűnt, az ma könyörtelen emberkísérletnek hat, ami akkor erkölcsösnek látszott, és valami nagyobb cél érdekében zajlott, az ma perverz hatalmi tébolynak is beállítható. Ez a posztmodern politikai nézőpont teljesen legitim, ugyanis a berlini fal leomlása óta az összes kém bejött a hidegről.

De mi az örökségük? Mi a hagyatékuk? A cím (eredetiben a legacy szó áll) legalább kettős értelmű. Egyrészt mit örököltek az immár szélárnyékba behúzódott, veterán kémek a történelmi múltból? Milyen emlékekkel kell szembenézniük? Másrészt: milyen örökséget hagytak azokra, akik már a hidegháború után kezdték meg szellemileg nagykorú életüket? Tényleg romlott nagyapák, politikai pedofilok voltak? Milyen morált képviselő unokákat várunk akkor tőlük?

A kidolgozás virtuóz és nagyvonalú. A különféle idősíkok váltogatása bonyolult, mégis könnyen követhető, az eltérő nézőpontokból felidézett eseménysor minden esetben új értelmezési tartományokba vezet. És még szórakoztató is.

Végül a harmadik hagyaték, ami aligha más, mint az immár aggastyán Le Carré írói végrendelete. A regény újrajátssza egykori nagy témáit, egyben búcsút vesz alteregója, Georg Smiley, a kémkedés Hamletje alakjától, másrészt Le Carré elköszön a közönségétől is. Káprázatos a hagyatéka. Köszönet érte.

Fordította Orosz Anna. Agave Könyvek, 2017, 258 oldal, 3380 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.