Könyv

John le Carré: A kémek öröksége

  • bánza
  • 2018. február 20.

Könyv

Az 1931-ben született író most újraírta, pontosabban a történelmi változások szellemében újraértelmezte a nagyjából a berlini fal felépítésének idején (1959–1961) játszódó első remekművét (A kém, aki bejött a hidegről). Ami akkor hazafias tettnek tűnt, az ma könyörtelen emberkísérletnek hat, ami akkor erkölcsösnek látszott, és valami nagyobb cél érdekében zajlott, az ma perverz hatalmi tébolynak is beállítható. Ez a posztmodern politikai nézőpont teljesen legitim, ugyanis a berlini fal leomlása óta az összes kém bejött a hidegről.

De mi az örökségük? Mi a hagyatékuk? A cím (eredetiben a legacy szó áll) legalább kettős értelmű. Egyrészt mit örököltek az immár szélárnyékba behúzódott, veterán kémek a történelmi múltból? Milyen emlékekkel kell szembenézniük? Másrészt: milyen örökséget hagytak azokra, akik már a hidegháború után kezdték meg szellemileg nagykorú életüket? Tényleg romlott nagyapák, politikai pedofilok voltak? Milyen morált képviselő unokákat várunk akkor tőlük?

A kidolgozás virtuóz és nagyvonalú. A különféle idősíkok váltogatása bonyolult, mégis könnyen követhető, az eltérő nézőpontokból felidézett eseménysor minden esetben új értelmezési tartományokba vezet. És még szórakoztató is.

Végül a harmadik hagyaték, ami aligha más, mint az immár aggastyán Le Carré írói végrendelete. A regény újrajátssza egykori nagy témáit, egyben búcsút vesz alteregója, Georg Smiley, a kémkedés Hamletje alakjától, másrészt Le Carré elköszön a közönségétől is. Káprázatos a hagyatéka. Köszönet érte.

Fordította Orosz Anna. Agave Könyvek, 2017, 258 oldal, 3380 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.