Képregény

Csepella Olivér: Nyugat + zombik

  • - kg -
  • 2018. február 20.

Könyv

Ez a marha volt köztünk a legnagyobb zseni – mondta (vagy nem) Kosztolányi Karinthyról, de azt már szemérmesen elhallgatta, hogy ez a marha kiváló zombiirtó is volt; Dide & Frici együtt aprították az élőhalottakat a New York Kávéházban. Az irodalomtörténészek sorban adják vissza működési engedélyüket; hogyhogy nem láttuk ezt jönni? – szegezik egymásnak a költői kérdést csüggedten. A költők viszont nem költői kérdésekkel, hanem zombiirtással foglalkoznak, ki-ki vérmérséklete szerint. Juhász Gyulát például nem is hívják, mert szomorú. Csepella Olivér meglátta az akcióhőst a Nyugat nagyjaiban; nagyszabású graphic noveljében az irodalmi vad banda tagjai faviccekkel és komolyabb fegyverzettel igyekeznek kitörni a zombihorda szorításából. A szépirodalom elzombisodása nem új keletű jelenség (lásd Büszkeség és balítélet meg a zombik), a kérdés, bírja-e Csepella ötlete 4 képkockánál tovább, a válasz pedig, hogy nagyon is bírja, egészen a történet feléig. Csak itt, midőn felberreg egy motoros fűrész, érezhető némi megtorpanás. Ez testvérek közt is 150 oldalnyi tiszta élvezet, és a maradék 100 sem sokat ront az összképen. Csepella nemcsak rajzban találta meg az üdvözítő utat a zombis nyugatosokhoz, hanem nyelvben is: dúl az élvezetes nyelvi horror, egymást érik a jóízű „aztakurvák” és „bazmegek”, melyek nagyon is adekvátak élet-halál harc közben, még két lábon járó érettségi tételektől is. Az imázsváltás legnagyobb nyertese Babits Bihály – Karinthyban csak az nem látta eddig a cowboyt, aki nem akarta (híres fotó őrzi Fricit westernhősként), Kosztolányiról is sejthető volt, hogy a szalonkabát alatt egy Indiana Jones bújik meg, és Móricztól sem idegen a shotgun, de Babitsból eddig sem a lepedőakrobata, sem Gary Cooper tökössége nem látszott. A képregény csúcspontja épp ez: Babits tökössége, egy nagy szexjelenet és egy költő-zombi élet-halál harc képkockáinak összevágása.

Corvina, 2017, 264 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.