Karin Alvtegen: Árnyak

  • G. A.
  • 2011. december 21.

Könyv


Ami egy horrorban a pince vagy a padlás, az Karin Alvtegen krimijében a frizsider. Sorsfordító trezor, melynek feltárulása után semmi sem lehet többé ugyanaz: amint az elhunyt egykori házvezetőnő lakásában talált mélyhűtött nagyregényekről leolvad a jég a napon, máris kezdenek a felszínre úszni a skandináv krimimintázatnak megfelelően olajsötét titkokkal zsúfolt múlt kínos foszlányai.

A svéd írónő regénye komótosan végighordozott, éles tekintet a szomorú életek körmenetén: számos különböző alkatú és helyzetű szereplője mind elveszett vagy épp elveszőfélben van a zúzmarás kapcsolatok, a fojtogató magány és az alkoholizmus Bermuda-háromszögében. Az Árnyak kétharmadában kevés olyan tettre esik fény, amihez rendőrt szokás hívni. Alvtegent azok az ocsmányságok érdeklik inkább, amelyeket a makulátlan látszat fenntartásának érdekében követünk el átlagos keddjeinken és szerdáinkon - nem feledkezve meg privát démonairól sem, hiszen könyvének további témáját az élet megannyi rétegét felzabáló regényírói tevékenykedés adja. És ott van még a torz minták átörökítése is, ám Alvtegen számára sajnos egyik alapanyag sem bizonyult elég markáns ízűnek. Amilyen biztos arányérzékkel halad kezdetben, úgy omlik bele az olcsó és hiteltelen borzalomgiccsbe a végén, ahol például egy félénk ifjú szerző azzal ünnepli első kötetének kiadását, hogy kegyetlen öngyilkosságát élőben közvetíti a neten. A lélektani realista bűnregény diadala helyett az Árnyak végül a hatásvadászat leküzdhetetlen parancsának csüggesztő emlékművévé silányul.

 

Fordította: Dobosi Beáta. Animus, 2011, 286 oldal, 2980 Ft



Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.