Kína-szindróma

J. R. McNeill: Valami új a nap alatt - A huszadik század környezettörténete

Könyv


A jeles szerző egy új, interdiszciplináris tudományág, a környezettörténet elismert tudora és professzora, egyben szakterülete számos díjjal kitüntetett és megannyi nyelvre (most már tisztes módon, magyarra is) lefordított alapkönyvének szerzője. A Valami új a nap alatt sikerének titka ugyanaz, amiért kritikusai bírálni szokták: hihetetlenül könnyed kézzel (alkalmasint szelektíven olykor), látszólag minden megerőltetés nélkül fűzi egybe az őt érdeklő tényeket és interpretációkat, értelmezési kereteket, hogy kikerekedjék belőlük a nagy sztori.

Ennek látszólag banális, ám az analízis során megelevenedő lényege, hogy az elmúlt évszázad (s persze a közvetlen előzményei) szakadatlan fejlődésének súlyos az ára, s - a természeti környezeten kívül és felül - leginkább nekünk kell állnunk a cehhet.

 

McNeill módszere látszólag egyszerű, talán nem is előzmények nélküli, de módfelett célratörő: végigveszi azokat az utólag tán elhanyagolhatónak tűnő, de nagy horderejű s egymással összekapcsolódva az egész Föld sorsát befolyásoló változásokat, melynek lévén létrejött a mai, minden szempontból elképesztő technikai civilizációnk. A fejlődés motorja a demográfiai robbanás: a növekedés mindig több és több munkaerőt s egyben fogyasztót követel, s pozitív visszacsatolás révén a megnövekedett népesség is húzza magával az általános gyarapodást. Mindehhez pedig szükséges az orvostudomány, a közegészségügy, a mezőgazdaság forradalma, melyeket a szerző következetesen az imperializmus kontextusában szemlél és elemez - az ő értelmezésében a valóban hősies és önzetlen filantrópok vagy a tudomány forradalmárai tudatosan vagy sem, de az új világrend kialakításának szolgái. A járványok és betegségek történetének kutatása - különös tekintettel azok társadalom- vagy akár hadtörténetben játszott szerepére - amúgy is McNeill kedvenc terepe. A világ meghódítása egészen máshogy is fest ebből az optikából szemlélve - s a ragályok vagy éppen az ellenük vívott küzdelem történetének ismeretében hirtelen valóban értelmezhetővé válik megannyi históriai rejtély és dilemma. A recenzens például kifejezetten sajnálja, hogy gyermekkorának iskoláiban sohasem idézték a polgárháborús flekktífuszjárvány alkalmából megejtett elmés Lenin-szólást: vagy a szocializmus győzi le a tetveket, vagy a tetvek győzik le a szocializmust.

Szerencsére a szerzőt iróniája sem hagyja cserben. Emlékezetesek azon sorai, ahol leszögezi: míg a korábbi háborúkban a veszteségekért többnyire a járványok, betegségek voltak a felelősek, addig az orvostudomány első világháború előtti lélegzetelállító fejlődése hozzájárult ahhoz, hogy a katonák végre egymás mészárlására koncentrálhassanak.

A könyv másik vonulata az energiahordozók történetével foglalkozik - jellemző, hogy a szerző már a téma bevezetőjében is hivatkozik rá (meglehet, társadalomtörténeti szempontból nem túl megalapozottan), hogy a rabszolgaság ókori elterjedésének egyik fő oka az volt, hogy az ember hatékonyabban alakítja át a táplálék kémiai energiáját mechanikaivá, mint bármely igásállat - ráadásul optimálisan felhasználható az energia tárolására is. A meghökkentő szempontok és látásmódok néha valóban hasznosak lehetnek - ráadásul a vízenergia kizsákmányolásának, a fosszilis energiahordozók vagy az atomenergia felhasználásának története bővelkedik olyan paradoxonokban, melyek megértését megkönnyítheti egy-egy ironikus csavar vagy hajmeresztő párhuzam. Annyi azonban határozottan kiderül e könyv olvastán, hogy a 20. század civilizációs fejlődésében nem volt egyetlen olyan húzásunk, leleményünk, gigantikus erőfeszítésünk se, melyért ne kellett volna keserves árat fizetni: a gőg és a nem szándékolt következményekről mit sem sejtő tudatlanság költségeit rendre utólag ütötték be a pénztárgépbe, s félő, mindenért még nem is fizettünk meg.

Mivel a könyv eredetileg bő egy évtizede jelent meg, fontos volt, hogy a szerző legalább utószó erejéig összefoglalja az új évezred első évtizedének fontos fejleményeit. Nos, az ivóvízkészletek kimerülésével és a kurrens klímafrásszal kapcsolatos (hol többé, hol kevésbé alátámasztott) parák felsorolásán túl alkalmat talál arra is, hogy beszámoljon a korábban meredeken felívelő demográfiai trendek napjainkban tapasztalható erős mérséklődéséről. Közben megtalálja az új Fekete Pétert is: a mindenben az elődök hibáit megismétlő, magát és ezzel a világot megint csak a fosszilis energiahordozók rabságába hajtó Kínát. Mindig is patkány volt, s nem cápa, azaz a feltételekhez való rugalmas alkalmazkodás stratégiáját választotta, a jól beváltnak tűnő életformákhoz való makacs ragaszkodás helyett - hangzik szájából a Mennyei Birodalom alkalmazkodóképességét elismerő ítélet. Ugyanakkor arra is int bennünket: amennyiben az előző század által indukált (s a jelenben még halmozottabban jelentkező) környezettörténeti kihívásokra adott válaszokra is kíváncsiak vagyunk, úgy jobban tesszük, ha vigyázó szemünket Pekingre vetjük.

Fordította: Zalotay Melinda, Malik Tóth István. Ursus Libris, 2011, 477 oldal, 5500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)