Kiállítás

Nehéz szerelem. Vas István 100 éve

  • - kg -
  • 2010. október 21.

Könyv

Hogy ki volt ez a Vas, aki 100 éve született, az úgy-ahogy kiderül abból a hat vitrinből, melyek az OSZK kézirattárának olvasótermi folyosóján hirdetik a művész... mijét is? Legszívesebben azt mondanánk: hát azt, hogy aki szépet és jót akar magának, az sietve beszerzi a Nehéz szerelem című önéletrajzi regényt, melyről, ha egy kedves marslakónak kéne gyorsan reklámozni, mondjuk bátran, hogy a huszadik századi magyar prózairodalom egyik legszebb...

A fenéket, már el is ijesztettük a delikvenst, mondjunk inkább nagyot, hogy nincs is ennél szebb love story, és nem is mondtunk olyan nagyot. Csak elégtelenül keveset. Aztán vagy rákap a marslakónk, és rohan a regényfolyam többi kötetéért, vagy nem, ez már az õ dolga, de hogy a kézirattári folyosóról még csak véletlenül sem a könyvesekhez vezet az út, az biztos. A vitrinekbõl jobbára az derül ki, hogy Vas Istvánt is, mint kortársai legtöbbjét, anya szülte, hogy voltak õsei és kollégái, hogy lakott több helyen, s hogy köze volt a mozdulatművész Nagy Etelhez és a festõ Szántó Piroskához. Meg hogy nehéz korokban élt és alkotott, és igen, költõ volt, író és műfordító. Mindez dokumentumokkal, hitelt érdemlõen igazolva. Egykori szerzõ a klubból, úgy hagyva, múlt idõben.

Ami jó, az azoknak az, akik amúgy is képben vannak: egy fotó például a Nehéz szerelem Etijérõl, akirõl Réz Pál így írt: "Azt, hogy Nagy Etel, a táncosnõ, Kassák Lajos nevelt lánya és Vas István elsõ felesége (...) olyan volt-e a valóságban, amilyennek Vas látja-láttatja, hiába kérdeznénk fényképek, kortársi naplójegyzetek, egykori kritikák, az Egy magyar táncosnő című album alapján - õt már teljességgel regényhõsnek tekintjük. (...) És mert õ a könyv legtüneményesebb alakja, talán ezért is lesz egymásra találásuknak és Eti halálának jelenete a ciklus két legnagyszerűbb regényfejezete."

Országos Széchényi Könyvtár Kézirattár, 2011. januárig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.