Kiállítás

Nehéz szerelem. Vas István 100 éve

  • - kg -
  • 2010. október 21.

Könyv

Hogy ki volt ez a Vas, aki 100 éve született, az úgy-ahogy kiderül abból a hat vitrinből, melyek az OSZK kézirattárának olvasótermi folyosóján hirdetik a művész... mijét is? Legszívesebben azt mondanánk: hát azt, hogy aki szépet és jót akar magának, az sietve beszerzi a Nehéz szerelem című önéletrajzi regényt, melyről, ha egy kedves marslakónak kéne gyorsan reklámozni, mondjuk bátran, hogy a huszadik századi magyar prózairodalom egyik legszebb...

A fenéket, már el is ijesztettük a delikvenst, mondjunk inkább nagyot, hogy nincs is ennél szebb love story, és nem is mondtunk olyan nagyot. Csak elégtelenül keveset. Aztán vagy rákap a marslakónk, és rohan a regényfolyam többi kötetéért, vagy nem, ez már az õ dolga, de hogy a kézirattári folyosóról még csak véletlenül sem a könyvesekhez vezet az út, az biztos. A vitrinekbõl jobbára az derül ki, hogy Vas Istvánt is, mint kortársai legtöbbjét, anya szülte, hogy voltak õsei és kollégái, hogy lakott több helyen, s hogy köze volt a mozdulatművész Nagy Etelhez és a festõ Szántó Piroskához. Meg hogy nehéz korokban élt és alkotott, és igen, költõ volt, író és műfordító. Mindez dokumentumokkal, hitelt érdemlõen igazolva. Egykori szerzõ a klubból, úgy hagyva, múlt idõben.

Ami jó, az azoknak az, akik amúgy is képben vannak: egy fotó például a Nehéz szerelem Etijérõl, akirõl Réz Pál így írt: "Azt, hogy Nagy Etel, a táncosnõ, Kassák Lajos nevelt lánya és Vas István elsõ felesége (...) olyan volt-e a valóságban, amilyennek Vas látja-láttatja, hiába kérdeznénk fényképek, kortársi naplójegyzetek, egykori kritikák, az Egy magyar táncosnő című album alapján - õt már teljességgel regényhõsnek tekintjük. (...) És mert õ a könyv legtüneményesebb alakja, talán ezért is lesz egymásra találásuknak és Eti halálának jelenete a ciklus két legnagyszerűbb regényfejezete."

Országos Széchényi Könyvtár Kézirattár, 2011. januárig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.