Kiállítás: Királyi sportok

  • Bori Erzsébet
  • 1998. január 22.

Könyv

London csuda hely, viszont esős és drága. Ha esik, és nincs pénzed kocsmára, menj be egy múzeumba. A legtöbb - éppen a legjava - ingyért van. A világ más városaiban áldozat múzeumba járni, Londonban sport.
London csuda hely, viszont esős és drága. Ha esik, és nincs pénzed kocsmára, menj be egy múzeumba. A legtöbb - éppen a legjava - ingyért van. A világ más városaiban áldozat múzeumba járni, Londonban sport.

Vegyük elsőnek Sir John Soane múzeumát a jogásznegyedben (Temple), a Lincoln Inn´s Fielden. I. Károly alatt egy mohó ingatlanspekuláns mérte itt ki a telkeket, jó szűkre, Sir John első háza olyan keskeny lehetett, mint egy farkára állított hal, szembenézetből. Londoni főépítészként megengedhette magának, hogy megvegye a szomszéd telket is. Kellett a hely a műgyűjteménynek. A lepkéktől a kínai porcelánig, a festményektől az ősnyomtatványokig szinte mindent gyűjtött e derék úriember, aki a XVIII. és a XIX. század fordulóján élt. Fogalmam sem volt, milyen érdekes ez a múzeum, én csak azért mentem, mert nagy kedvelője vagyok Hogarth mesternek, és azt hallottam, hogy itt őrzik a legtöbb képét. Ez igaz is, láttam egy sor metszetét és híres sorozatát, köztük A kéjenc életútját (The Rake´s Progress). Sir John háza volt a ráadás. Nem a kollekció, hanem a lakás maga az eredeti berendezéssel. Világéletemben szerettem az emlékszobákat, kastélymúzeumokat, minden olyan helyet, ahol valaha emberek laktak, és bármelyik sarokból rád huhoghat egy kísértet. Ez szinte sose fordul elő, mert minden sarokban ott leselkedik egy szellemirtó, úgynevezett teremőr, hogy kordában tartsa a legrosszabbra is képes látogatót, érkezzék akár a túlvilágról. A Soane múzeumban tiszta a levegő, szabad a mozgás, nincs akadálya a találkozásnak.

Sir John legféltettebb kincse egy szarkofág a Királyok Völgyéből. Magánlakásban ez tényleg nagy szám, de múzeumi tárgyként ilyesmiből a British jobban van eleresztve.

A British Múzeumba mindenki elmegy, ez is ingyenes, óriási az anyaga, és nincsen szünnap. Ha már megnéztél mindent - erre azért kevés az esélyed -, még mindig ott vannak az időszaki kiállítások, és mindig ott vannak azok, amikért muszáj visszajárni. Én kilenc nap alatt ötször néztem meg, hogyan mennek oroszlánra az asszír királyok. Az asszírok megkerülhetetlenek, merthogy a British első termét Assyrian Transeptnek hívják. Két hatalmas, emberfejű szárnyas oroszlán őrzi - eggyel beljebb még viszontlátjuk őket, bika képében. A szörnyek az asszír királyok arcvonásait viselik, gyönyörű, vad pofájú férfiak, gyűrűs fekete hajjal, sűrű szemöldökkel, le sem tagadhatnák sémita eredetüket. Szembenézetből ráismerünk az egyiptomi szobrok frontális ábrázolására, de ezeknek oldalnézetük is van. Meg öt lábuk. Ez nem mitológiai sajátosság, hanem műfogás: ezzel éri el a szobrász, hogy szemből statikus, oldalról dinamikus a figura. A sivatagban nem volt fa, nem volt kő, az asszírok napon égetett agyagtéglákból építkeztek, cseréptáblák ezrein örökítették meg az uralkodó tetteit, és vörösagyagból vannak azok a faliképek, amelyeken oroszlánra vadászik Asszurbanipál, az utolsó nagy király.

Az asszírok félelmetes és kegyetlen harcosok voltak, a birodalom dicső napjaiban Afrikától Közép-Ázsiáig rettegték őket. Jól képzett, fegyelmezett katonák, hatásos fegyverek és kiváló hadvezér - a király, aki maga vezette a sereget. Két csata között oroszlánra mentek a sivatagban. Az oroszlánvadászat a királyok sportja volt. A ma űzött passziók közül a bikaviadal hasonlítható hozzá. Előbb megűzték, meghajszolták, nyilakkal hergelték az állatok királyát, de az utolsó menet a matadoré volt: az asszír királyok egyedül néztek szembe a fenevaddal, és közelharcban, test a test ellen adták meg a végső döfést. Az asszír állatvédők tiltakozásáról nem maradt fenn ékírásos bizonyíték, csak a vadászatokról.

A reliefek ma színek nélkül láthatók, de eredetileg színes mázzal tündököltek. A domborművek finom rajza pontosan kiadja a két király - az ember és az állat - arckifejezését, a jelenetek mozgalmasak és élettel telik, szinte látjuk a vérfagylaló bömbölést a hatalmasra tátott állkapcsok közül. A királyok nem ismernek félelmet. Erejüket megfeszítve, egyenlő ellenfelekként küzdenek, és tudják, hogy csak az egyikük maradhat életben. Tisztelik egymást. Az oroszlánt gyönyörűnek, a párharcban iszonyúnak, haldoklásában méltóságosnak ábrázolják. Az egyik képen elsőre úgy tetszik, mintha Asszurbanipál meg akarná ölelni az oroszlánt. Végtelen gyöngédséggel tekint rá. Ez az a pillanat, amikor beledöfi a kardot.

Bori Erzsébet

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.