KONDOR VILMOS: A BUDAPESTI KÉM

  • - banza -
  • 2010. július 15.

Könyv

Érdekes kísérletbe kezdett pár éve a Kondor Vilmos írói néven publikáló mindmáig nem tudni, kicsoda. Addig hallgatta a nyafogást, hogy nincs magyar krimi, mire beleunt, és gondolta, megteremti. A bûnregény egy újabb zsáneréhez nyúlt, a történelmi krimihez, amelynek jeles mûvelõit, Caleb Carrt és Steven Saylort éppen az Agave kiadó mutatta be a közönségnek. Kondor a harmincas évek Budapestjén indult, és a bûn mellett némileg a históriai világ felidézését is ambicionálta: Gömbös temetése, fasizálódó hazánk és a többi elég természetesen jelent meg a két regényben (Budapest noir; Bûnös Budapest). A kritika visszafogott üdvrivalgással fogadta e köteteket, némi okkal, hiszen Kondor nem totálisan igénytelenül, viszonylag ügyes miliõrajzzal, korfestéssel vezette végig fõhõsét, Gordon Zsigmondot a nagyjából megfelelõ ötletességgel kitalált cselekményeken.

De hogy Kondor nem író, hanem szerzõ, az a mostani regényből derül ki pontosan. Mint minden amatõr, érezve sikerét, túlzottan bízva képességeiben, jól elvetette a sulykot, és egy olyan témához nyúlt, amely a mûfaj legnagyobb írója, John le Carré Karla-trilógiájával érintkezik. Új könyve már alig regény, inkább rosszul tákolt filmforgatókönyv, a cselekmény valószínûtlen, és titka egy minimálisan tapasztalt kémregényolvasó számára is azonnal kitalálható; az igénytelenség gyõzött a leírásokban, dialógusokban, alakformálásban is. Kondor - fordított politikai elõjellel és értékrenddel - újraírta a Sellõ a pecsétgyûrûnt, csakhogy a Berkesiénél sokkal alacsonyabb színvonalon.

 

Agave, 2010, 241 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.