KONDOR VILMOS: A BUDAPESTI KÉM

  • - banza -
  • 2010. július 15.

Könyv

Érdekes kísérletbe kezdett pár éve a Kondor Vilmos írói néven publikáló mindmáig nem tudni, kicsoda. Addig hallgatta a nyafogást, hogy nincs magyar krimi, mire beleunt, és gondolta, megteremti. A bûnregény egy újabb zsáneréhez nyúlt, a történelmi krimihez, amelynek jeles mûvelõit, Caleb Carrt és Steven Saylort éppen az Agave kiadó mutatta be a közönségnek. Kondor a harmincas évek Budapestjén indult, és a bûn mellett némileg a históriai világ felidézését is ambicionálta: Gömbös temetése, fasizálódó hazánk és a többi elég természetesen jelent meg a két regényben (Budapest noir; Bûnös Budapest). A kritika visszafogott üdvrivalgással fogadta e köteteket, némi okkal, hiszen Kondor nem totálisan igénytelenül, viszonylag ügyes miliõrajzzal, korfestéssel vezette végig fõhõsét, Gordon Zsigmondot a nagyjából megfelelõ ötletességgel kitalált cselekményeken.

De hogy Kondor nem író, hanem szerzõ, az a mostani regényből derül ki pontosan. Mint minden amatõr, érezve sikerét, túlzottan bízva képességeiben, jól elvetette a sulykot, és egy olyan témához nyúlt, amely a mûfaj legnagyobb írója, John le Carré Karla-trilógiájával érintkezik. Új könyve már alig regény, inkább rosszul tákolt filmforgatókönyv, a cselekmény valószínûtlen, és titka egy minimálisan tapasztalt kémregényolvasó számára is azonnal kitalálható; az igénytelenség gyõzött a leírásokban, dialógusokban, alakformálásban is. Kondor - fordított politikai elõjellel és értékrenddel - újraírta a Sellõ a pecsétgyûrûnt, csakhogy a Berkesiénél sokkal alacsonyabb színvonalon.

 

Agave, 2010, 241 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.