KONDOR VILMOS: A BUDAPESTI KÉM

  • - banza -
  • 2010. július 15.

Könyv

Érdekes kísérletbe kezdett pár éve a Kondor Vilmos írói néven publikáló mindmáig nem tudni, kicsoda. Addig hallgatta a nyafogást, hogy nincs magyar krimi, mire beleunt, és gondolta, megteremti. A bûnregény egy újabb zsáneréhez nyúlt, a történelmi krimihez, amelynek jeles mûvelõit, Caleb Carrt és Steven Saylort éppen az Agave kiadó mutatta be a közönségnek. Kondor a harmincas évek Budapestjén indult, és a bûn mellett némileg a históriai világ felidézését is ambicionálta: Gömbös temetése, fasizálódó hazánk és a többi elég természetesen jelent meg a két regényben (Budapest noir; Bûnös Budapest). A kritika visszafogott üdvrivalgással fogadta e köteteket, némi okkal, hiszen Kondor nem totálisan igénytelenül, viszonylag ügyes miliõrajzzal, korfestéssel vezette végig fõhõsét, Gordon Zsigmondot a nagyjából megfelelõ ötletességgel kitalált cselekményeken.

De hogy Kondor nem író, hanem szerzõ, az a mostani regényből derül ki pontosan. Mint minden amatõr, érezve sikerét, túlzottan bízva képességeiben, jól elvetette a sulykot, és egy olyan témához nyúlt, amely a mûfaj legnagyobb írója, John le Carré Karla-trilógiájával érintkezik. Új könyve már alig regény, inkább rosszul tákolt filmforgatókönyv, a cselekmény valószínûtlen, és titka egy minimálisan tapasztalt kémregényolvasó számára is azonnal kitalálható; az igénytelenség gyõzött a leírásokban, dialógusokban, alakformálásban is. Kondor - fordított politikai elõjellel és értékrenddel - újraírta a Sellõ a pecsétgyûrûnt, csakhogy a Berkesiénél sokkal alacsonyabb színvonalon.

 

Agave, 2010, 241 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.