Könyv - Még egyszer a lágerről - Herta Müller: Lélegzethinta

  • Kiss Noémi
  • 2010. július 15.

Könyv

Sokakat meglepetésként ért, hogy Herta Müller kapta az irodalmi Nobel-díjat tavaly, főként olyan nyelvterületen, mint a magyar, ahol eddig mindössze egyetlen kötetét olvashattuk. A Lélegzethinta persze nem is jelenhetett volna meg korábban, hiszen majdnem a díjjal együtt jött ki a nyomdából. Főmű - szól az indoklás.

Aki régóta olvassa Müller prózáját, azonnal tiltakozik. Érdekes adalék, hogy a díjeső előtt megosztott volt a kritika is. 2009 augusztusában sorra jelentek meg a német recenziók, és olyan véleményeket lehetett olvasni, mint hogy ez a regény másodkézből kapott lágerélmény, ami nem vethető össze Primo Levi vagy Kertész Imre műveivel. Erőltetett költői fogások és 19. századi hasonlatok hálózzák be, a képzelet dimenziója felülírja a közvetlen tapasztalatot, hamis mű, egyéni kreáció, olyan, "mintha valaki egy számmal nagyobb ruhát hordana" - írta az ügyeletes provokatőr, Iris Radisch a Die Zeitben.

Maradjunk annyiban: a Lélegzethinta műalkotás, legalábbis mindent magán hord, hogy azzá váljon olvasójának. "Mindenemet magammal hordtam. De nem volt az enyém" - szól a regénykezdet, mely a főhős elemi idegenségéről számol be. Herta Müller legújabb prózája is idegen, vagyis azonnal szembesít a világ idegenségével; kifacsart, élces beszéd a fülnek. Szerintem éppen ezért nagyszerű prózaköltészet. Korábbi elbeszéléseihez hasonlóan (különösen két legfontosabb kötetéhez - A róka volt a vadász és a magyarul még ki nem adott Der König verneigt sich und tötet - mérten) szövegét itt is egyéni költőiség fűszerezi; nem túl simulékony, sőt: fokozott irritációnak teszi ki a konvencionális beszédet. Nála nyelv és történet mindig úgy van összhangban egymással, hogy együttes hatásuk elég kellemetlen legyen. Herta Müller senkiéhez sem hasonlítható képekben és szóösszetételekben alkotja meg tehát saját poétikáját, egy olyan német "dialektust", mely metaforikusan mindig ugyanazt, a perifériára szorult emberek kiszolgáltatottságát és egy kisebbség hazátlanságát beszéli el.

A Lélegzethinta monológ; Leo Auberg tizenhét éves szebeni fiú deportálásának története. 1945. január 15-én indul, és öt év tapasztalatát fogja át a szovjet munkatáborban. Szól a hazatérésről és a későbbi disszidálásról is. Egyik sem jó emlék. A főhősön keresztül felmutatja a német kisebbség háború utáni meghurcolását, a beavatást, a lágerboldogságot és a (soha meg nem történő) felszabadulást. A Lélegzethinta így klasszikus lágerregénnyé íródik. Valószínűleg éppen ez a nagyszabású, egyetemesített írói vállalása, a sok évtizednyi hallgatásból fakadó szorongó kitörés okozta, hogy a korábbi művekhez képest más mércét rótt ki a szerzőre az irodalmi élet. Az írónő persze van annyira sebzett és szuverén, hogy egyenlő távol maradjon díjazóitól és bírálóitól. Ám vajon tud-e ez a határszéli sváb, szász és cipszer dialektus és az egyetemes lágerélmény úgy ötvöződni, hogy az olvasó újra átélje a szorongást? Tud-e olyat, amit a korábbi lágerregények még nem mondtak el az ilyen emberi szenvedésről?

Herta Müller "munkája" hangsúlyozottan tesz eleget az elvárásoknak; szándékos irodalmi és politikai gesztus. Szerzője évekig dolgozott dokumentumokból, beszélt elhurcoltakkal. Oskar Pastiorral, szebeni költőbarátjával és egykori internálttal közösen látogattak el 2004-ben több ukrajnai kényszermunkatáborba, a gorlovkai meddőhányót, a regény feltételezett helyszínét is ekkor keresték fel. Müller Pastior halála után egyedül írta meg a könyvet, felhasználva közös jegyzeteiket, ami négy füzetet tett ki. Ezek nagyjából a lágerélet mindennapi részleteit tartalmazták. Száraz tényeket. Olyasmit, mint személyes holmik, ruhadarabok, munkaszerszámok, lapát; borotválkozás, éhezés, testi szerelem, öngyilkosságok; a tábori bolondok, a kápó, a földikutyák, a bánya sötétje; varrt képeslapok, cement, mész, néhány rubel, krumplihéj; házasságtörések, csecsemők, szénné égett bárányok, megfulladt emberek, vagonok bűze, közös vécézések, lelövetés. Ezekből találja fel a szerző a "lélegzethintát", az "éhségangyalt", a "meszesasszonyokat", a "bádogcsókot". Vagy Leo homoszexuális partnereinek fedőnevét: a fecskét, a fenyőt, a fület, a cérnát, nyulat és gyöngyöt.

Éppen ezeken a tárgyakon (szavakon) és a hozzájuk kapcsolódó, finoman szerkesztett történeteken (epizódokon) keresztül nő parabolává a regényben a köznapi tapasztalat. A mindennapi szó szűrőjén át merül fel a történelmi távlat és a hamis morál: az ártatlanok büntetése. Leo rendre nem ismeri fel vagy nem akarja felismerni ezeket a helyzeteket. A naiv részletek felől közelít (legyen az egy zsebkendő, cső, levarrt fénykép vagy krumpli héja), nem ideologizál, és sosem von le messzemenő következtetést. Csak leírja, ami körülvette, és ami történt vele. Senkit sem ítél el, senkit sem büntet, de a történtek hatására nem is tud szeretni igazán. A regény narrációja egyedi módon dolgozza fel a szovjet táborok hétköznapjainak kellékeit: olvasás közben úgy érezzük, a diktatúra intim életünk tárgyain keresztül feszít keresztre minket.

Hatvanöt évvel a háború után vagyunk - az egyesített Németország különösen figyel a kelet-európai irodalomra, megkülönböztetetten olyan írókra, akik a hetvenes és a nyolcvanas években disszidáltak a szocializmusból, de még pontosan tudósítanak róla. Leo Auberg a büntetés letöltése után a nemzetiszocialista Romániába érkezik haza. Otthona, Hermannstadt a totális otthontalanság élményét hozza. Ezen a ponton Leo sorsa metaforikus értelemben keresztezheti Köves Gyuri hazatérését, hiszen ő akkor indul el, amikor a másik megérkezik. Mégis óriási a különbség, a Sorstalanság hőse éppen az "ellenkező oldalon áll". Zsidósága a körülmények hozadéka - ahogy Leo is bizonyos, különös, nem köznapi viszonyok között lett fasiszta hazaáruló.

*

Nádori Lídia, a kötet fordítója alapos tolmács; ezúttal az átültetéshez a szószerintiséget választotta, nem Herta Müller sűrű, ám valóban nehezen visszaadható poétikájának adott hangot. Érteni vélem a fordító módszerét, mégis benne maradhatott munkájában néhány sutaság. Sokszor meghagyta a német szórendet, ami némileg idegenül hat ("Önmagam tolvaja voltam, a szavak váratlanul értek, és találva éreztem magam tőlük."), továbbá germanizmusként bújnak a szövegbe az állandó vonatkozó és mutató névmások ("Hetente találkoztam azzal, amelyik kétszer annyi idős volt, mint én. Román volt. Házas."). Feltűnt, hogy a német városok, falvak is mindenütt magyar néven szerepelnek (Hermannstadt Nagyszeben, Sucholol Sukhodol, Bakowa Backóvár lett és így tovább). Így az eredeti regényben hangsúlyos erdélyi-szász lokális világ félreérthetően válik magyarrá. Végül külön kiemelném Dragomán György ajánlását: olyan feszes, hogy néhány mondatával szinte észrevétlenül minden fontos információt elmond az "ismeretlen" szerzőről.

Fordította: Nádori Lídia. Cartaphilus, 2010, 336 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.