Könyv - Még egyszer a lágerről - Herta Müller: Lélegzethinta

  • Kiss Noémi
  • 2010. július 15.

Könyv

Sokakat meglepetésként ért, hogy Herta Müller kapta az irodalmi Nobel-díjat tavaly, főként olyan nyelvterületen, mint a magyar, ahol eddig mindössze egyetlen kötetét olvashattuk. A Lélegzethinta persze nem is jelenhetett volna meg korábban, hiszen majdnem a díjjal együtt jött ki a nyomdából. Főmű - szól az indoklás.

Aki régóta olvassa Müller prózáját, azonnal tiltakozik. Érdekes adalék, hogy a díjeső előtt megosztott volt a kritika is. 2009 augusztusában sorra jelentek meg a német recenziók, és olyan véleményeket lehetett olvasni, mint hogy ez a regény másodkézből kapott lágerélmény, ami nem vethető össze Primo Levi vagy Kertész Imre műveivel. Erőltetett költői fogások és 19. századi hasonlatok hálózzák be, a képzelet dimenziója felülírja a közvetlen tapasztalatot, hamis mű, egyéni kreáció, olyan, "mintha valaki egy számmal nagyobb ruhát hordana" - írta az ügyeletes provokatőr, Iris Radisch a Die Zeitben.

Maradjunk annyiban: a Lélegzethinta műalkotás, legalábbis mindent magán hord, hogy azzá váljon olvasójának. "Mindenemet magammal hordtam. De nem volt az enyém" - szól a regénykezdet, mely a főhős elemi idegenségéről számol be. Herta Müller legújabb prózája is idegen, vagyis azonnal szembesít a világ idegenségével; kifacsart, élces beszéd a fülnek. Szerintem éppen ezért nagyszerű prózaköltészet. Korábbi elbeszéléseihez hasonlóan (különösen két legfontosabb kötetéhez - A róka volt a vadász és a magyarul még ki nem adott Der König verneigt sich und tötet - mérten) szövegét itt is egyéni költőiség fűszerezi; nem túl simulékony, sőt: fokozott irritációnak teszi ki a konvencionális beszédet. Nála nyelv és történet mindig úgy van összhangban egymással, hogy együttes hatásuk elég kellemetlen legyen. Herta Müller senkiéhez sem hasonlítható képekben és szóösszetételekben alkotja meg tehát saját poétikáját, egy olyan német "dialektust", mely metaforikusan mindig ugyanazt, a perifériára szorult emberek kiszolgáltatottságát és egy kisebbség hazátlanságát beszéli el.

A Lélegzethinta monológ; Leo Auberg tizenhét éves szebeni fiú deportálásának története. 1945. január 15-én indul, és öt év tapasztalatát fogja át a szovjet munkatáborban. Szól a hazatérésről és a későbbi disszidálásról is. Egyik sem jó emlék. A főhősön keresztül felmutatja a német kisebbség háború utáni meghurcolását, a beavatást, a lágerboldogságot és a (soha meg nem történő) felszabadulást. A Lélegzethinta így klasszikus lágerregénnyé íródik. Valószínűleg éppen ez a nagyszabású, egyetemesített írói vállalása, a sok évtizednyi hallgatásból fakadó szorongó kitörés okozta, hogy a korábbi művekhez képest más mércét rótt ki a szerzőre az irodalmi élet. Az írónő persze van annyira sebzett és szuverén, hogy egyenlő távol maradjon díjazóitól és bírálóitól. Ám vajon tud-e ez a határszéli sváb, szász és cipszer dialektus és az egyetemes lágerélmény úgy ötvöződni, hogy az olvasó újra átélje a szorongást? Tud-e olyat, amit a korábbi lágerregények még nem mondtak el az ilyen emberi szenvedésről?

Herta Müller "munkája" hangsúlyozottan tesz eleget az elvárásoknak; szándékos irodalmi és politikai gesztus. Szerzője évekig dolgozott dokumentumokból, beszélt elhurcoltakkal. Oskar Pastiorral, szebeni költőbarátjával és egykori internálttal közösen látogattak el 2004-ben több ukrajnai kényszermunkatáborba, a gorlovkai meddőhányót, a regény feltételezett helyszínét is ekkor keresték fel. Müller Pastior halála után egyedül írta meg a könyvet, felhasználva közös jegyzeteiket, ami négy füzetet tett ki. Ezek nagyjából a lágerélet mindennapi részleteit tartalmazták. Száraz tényeket. Olyasmit, mint személyes holmik, ruhadarabok, munkaszerszámok, lapát; borotválkozás, éhezés, testi szerelem, öngyilkosságok; a tábori bolondok, a kápó, a földikutyák, a bánya sötétje; varrt képeslapok, cement, mész, néhány rubel, krumplihéj; házasságtörések, csecsemők, szénné égett bárányok, megfulladt emberek, vagonok bűze, közös vécézések, lelövetés. Ezekből találja fel a szerző a "lélegzethintát", az "éhségangyalt", a "meszesasszonyokat", a "bádogcsókot". Vagy Leo homoszexuális partnereinek fedőnevét: a fecskét, a fenyőt, a fület, a cérnát, nyulat és gyöngyöt.

Éppen ezeken a tárgyakon (szavakon) és a hozzájuk kapcsolódó, finoman szerkesztett történeteken (epizódokon) keresztül nő parabolává a regényben a köznapi tapasztalat. A mindennapi szó szűrőjén át merül fel a történelmi távlat és a hamis morál: az ártatlanok büntetése. Leo rendre nem ismeri fel vagy nem akarja felismerni ezeket a helyzeteket. A naiv részletek felől közelít (legyen az egy zsebkendő, cső, levarrt fénykép vagy krumpli héja), nem ideologizál, és sosem von le messzemenő következtetést. Csak leírja, ami körülvette, és ami történt vele. Senkit sem ítél el, senkit sem büntet, de a történtek hatására nem is tud szeretni igazán. A regény narrációja egyedi módon dolgozza fel a szovjet táborok hétköznapjainak kellékeit: olvasás közben úgy érezzük, a diktatúra intim életünk tárgyain keresztül feszít keresztre minket.

Hatvanöt évvel a háború után vagyunk - az egyesített Németország különösen figyel a kelet-európai irodalomra, megkülönböztetetten olyan írókra, akik a hetvenes és a nyolcvanas években disszidáltak a szocializmusból, de még pontosan tudósítanak róla. Leo Auberg a büntetés letöltése után a nemzetiszocialista Romániába érkezik haza. Otthona, Hermannstadt a totális otthontalanság élményét hozza. Ezen a ponton Leo sorsa metaforikus értelemben keresztezheti Köves Gyuri hazatérését, hiszen ő akkor indul el, amikor a másik megérkezik. Mégis óriási a különbség, a Sorstalanság hőse éppen az "ellenkező oldalon áll". Zsidósága a körülmények hozadéka - ahogy Leo is bizonyos, különös, nem köznapi viszonyok között lett fasiszta hazaáruló.

*

Nádori Lídia, a kötet fordítója alapos tolmács; ezúttal az átültetéshez a szószerintiséget választotta, nem Herta Müller sűrű, ám valóban nehezen visszaadható poétikájának adott hangot. Érteni vélem a fordító módszerét, mégis benne maradhatott munkájában néhány sutaság. Sokszor meghagyta a német szórendet, ami némileg idegenül hat ("Önmagam tolvaja voltam, a szavak váratlanul értek, és találva éreztem magam tőlük."), továbbá germanizmusként bújnak a szövegbe az állandó vonatkozó és mutató névmások ("Hetente találkoztam azzal, amelyik kétszer annyi idős volt, mint én. Román volt. Házas."). Feltűnt, hogy a német városok, falvak is mindenütt magyar néven szerepelnek (Hermannstadt Nagyszeben, Sucholol Sukhodol, Bakowa Backóvár lett és így tovább). Így az eredeti regényben hangsúlyos erdélyi-szász lokális világ félreérthetően válik magyarrá. Végül külön kiemelném Dragomán György ajánlását: olyan feszes, hogy néhány mondatával szinte észrevétlenül minden fontos információt elmond az "ismeretlen" szerzőről.

Fordította: Nádori Lídia. Cartaphilus, 2010, 336 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.