KÖVECSES PANNI: ERIK & CSIPESZ NYOMOZ

  • - urfi -
  • 2011. augusztus 11.

Könyv

Azt fogják majd rebesgetni, hogy eltűntek a dolgok. És hatalmas zűrzavar lesz, hogy hol vannak valójában a dolgok, és senki nem fogja tudni, hová lettek azok a kis bigyók meg az a fura kis izé - jövendöli a próféta a Brian életében, és jóslata, ím, valóra vált.

A különös kisváros szocreál derűjét, a Balatonba oltott Côte d'Azur világát kizökkenti egy rablássorozat, és az Erik nevű srácra, valamint roppant kommunikatív kutyájára hárul a feladat, hogy megkeresse a tortát, a kanárit, a papírsárkányt és a többi kincset.

A kisiskolásoktól felfelé bárkinek ajánlható mesekönyv a Lajka Books Kiadó bemutatkozása is. Magyarországon egyelőre meglehetősen szokatlan profilú vállalkozásról van szó: gyerek- és útikönyvek mellett pólókat és dizájnos noteszeket készítenek majd, mindezt borzasztó környezetbarát módon, és elsősorban a neten terjesztve. A debüt alapján igényes és izgalmas cuccokra számíthatunk tőlük, a könyv ugyanis vizuálisan elsőrangú.

Az első könyves szerző jó nevű grafikus, és a rajzok, illetve a szintén általa jegyzett borító és tipográfia egyaránt pompás. A hatvanas-hetvenes évek dizájnját és rajzfilmjeinek képi világát játékba hozó rajzok tele vannak ötletekkel, finom utalásokkal, apró poénokkal. Kövecses szövege és rajzai (a páros és páratlan oldalakról) beszélgetnek egymással, támogatják és árnyalják a másikat, de nem kérdés, hogy azért a kép az úr. A rajzokon városi látképet, gyengéden kritikus portrékat ugyanúgy láthatunk, mint térképet vagy éppen perspektívajátékot. A szöveg stílusa kedves, de nem túl érdekes, a történet pedig egyenesen érdektelen. Van némi szimpatikus toleranciára nevelés, egy kis bosszantó didaxis a "pénz nem boldogít" vonalon, néhány találó mondat ("Anyu meg Apu ezek után egész nap azt játszották, hogy ki bírja tovább csendben") - de mindez alig-alig látszik a nagyszerű képek árnyékában.

Lajka Books, 2011, 104 oldal, 2900 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.