KÖVECSES PANNI: ERIK & CSIPESZ NYOMOZ

  • - urfi -
  • 2011. augusztus 11.

Könyv

Azt fogják majd rebesgetni, hogy eltűntek a dolgok. És hatalmas zűrzavar lesz, hogy hol vannak valójában a dolgok, és senki nem fogja tudni, hová lettek azok a kis bigyók meg az a fura kis izé - jövendöli a próféta a Brian életében, és jóslata, ím, valóra vált.

A különös kisváros szocreál derűjét, a Balatonba oltott Côte d'Azur világát kizökkenti egy rablássorozat, és az Erik nevű srácra, valamint roppant kommunikatív kutyájára hárul a feladat, hogy megkeresse a tortát, a kanárit, a papírsárkányt és a többi kincset.

A kisiskolásoktól felfelé bárkinek ajánlható mesekönyv a Lajka Books Kiadó bemutatkozása is. Magyarországon egyelőre meglehetősen szokatlan profilú vállalkozásról van szó: gyerek- és útikönyvek mellett pólókat és dizájnos noteszeket készítenek majd, mindezt borzasztó környezetbarát módon, és elsősorban a neten terjesztve. A debüt alapján igényes és izgalmas cuccokra számíthatunk tőlük, a könyv ugyanis vizuálisan elsőrangú.

Az első könyves szerző jó nevű grafikus, és a rajzok, illetve a szintén általa jegyzett borító és tipográfia egyaránt pompás. A hatvanas-hetvenes évek dizájnját és rajzfilmjeinek képi világát játékba hozó rajzok tele vannak ötletekkel, finom utalásokkal, apró poénokkal. Kövecses szövege és rajzai (a páros és páratlan oldalakról) beszélgetnek egymással, támogatják és árnyalják a másikat, de nem kérdés, hogy azért a kép az úr. A rajzokon városi látképet, gyengéden kritikus portrékat ugyanúgy láthatunk, mint térképet vagy éppen perspektívajátékot. A szöveg stílusa kedves, de nem túl érdekes, a történet pedig egyenesen érdektelen. Van némi szimpatikus toleranciára nevelés, egy kis bosszantó didaxis a "pénz nem boldogít" vonalon, néhány találó mondat ("Anyu meg Apu ezek után egész nap azt játszották, hogy ki bírja tovább csendben") - de mindez alig-alig látszik a nagyszerű képek árnyékában.

Lajka Books, 2011, 104 oldal, 2900 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.