könyv - HÁY JÁNOS: HÁYLAND

  • Kovács Bálint
  • 2011. augusztus 11.

Könyv

A hagyományos szomorúmanók népdala nem csupa móka és kacagás: a végén sötét fellegként úszik be a manólét ellentétpárja, a mézeskalács halálhuszársereg. Háy János szereplőinek ritkán adatik habkönnyű élet - miért lenne ez másképp rajzolt, festett teremtményeivel, amelyeket eddig többnyire csak a Háy-könyvek borítóiról lehetett ismerni? Bár meg kell hagyni, álcázott és álcázatlan halálhuszárokkal együtt is ez a világ a Háynál létezhető világok legbarátságosabbika. Ilyen az, amikor a minden műfajban igen pontosan, letisztultan, túlburjánzás nélkül alkotó író kiszabadul a mondatok, szavak és betűk szabta határok közül, s ezáltal papírra vetett lényei is levetik magukról a létezésüket lehatároló kötöttségeket.

A hagyományos szomorúmanók népdala nem csupa móka és kacagás: a végén sötét fellegként úszik be a manólét ellentétpárja, a mézeskalács halálhuszársereg. Háy János szereplõinek ritkán adatik habkönnyû élet - miért lenne ez másképp rajzolt, festett teremtményeivel, amelyeket eddig többnyire csak a Háy-könyvek borítóiról lehetett ismerni? Bár meg kell hagyni, álcázott és álcázatlan halálhuszárokkal együtt is ez a világ a Háynál létezhetõ világok legbarátságosabbika.

Ilyen az, amikor a minden mûfajban igen pontosan, letisztultan, túlburjánzás nélkül alkotó író kiszabadul a mondatok, szavak és betûk szabta határok közül, s ezáltal papírra vetett lényei is levetik magukról a létezésüket lehatároló kötöttségeket. Festményeinek és többnyire csak pár vonalból álló rajzainak ez a semmihez sem kötõdés adja sajátos, keserédes hangulatát: a manók, angyalok, ördögök és a kis, kunkori pénisszel ellátott teremtõik kívül állnak világunk törvényein - a szomorúmanók például hatvanan vannak a nemzeti fociválogatottban, alkatrészboltban vásárolt lábakból, szájakból és ruhákból lehet összerakni õket (ha leveszik a ruhát, el is tûnnek arc és láb között), és amúgy is folyton valahonnan kívülrõl (kulcslyukon vagy kerítésen át) leskelõdnek utánunk. Az meg, hogy - ahogy a népdal is tartja - idõvel megjönnek a halálhuszárok, felkötnek pár manót, és foglyul ejtenek még néhányat, már csak azért sem okoz nagy galibát, mert a manók amúgy is szomorúak, másrészt meg ki tudja, hogy ebben a világban mi jön az akasztás után. Mindenesetre ott, ahol az ördögök álruhát viselnek, hogy ne legyenek olyan rémisztõek, és közösen mosolyognak a Túlvilági feladatok tanfolyam további végzõs hallgatóival, az angyalokkal, szerintem nincs sok ok az ijedtségre.

De azért nem árt párszor átlapozni az albumot, mielõtt kijelentenénk, hogy bármiben is biztosak vagyunk - így jöhetünk rá, hogy Háylandben nem lehetünk biztosak semmiben.

Palatinus, 2011, 84 oldal, 3400 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.