A papírba zárt kontinens

Ilma Rakusa: Rengeteg tenger

  • Horváth Györgyi
  • 2011. augusztus 11.

Könyv

"Igaz, kicsiny pont vagyok, parányi pont a világtérképen, mégis hatalmas a belső világom. Egész kontinensnyi" - olvasható Ilma Rakusa új kötetének közepe táján, mely a szerző második magyarul is megjelent könyve (az előzőt, egy esszékötetet tavaly adta ki a Jelenkor).

A Rengeteg tenger hatvankilenc rövidebb fejezetre tagolódik, melyek kisebb-nagyobb kihagyásokkal, de kronológiai sorrendben kalauzolnak végig az 1946-ban született szerző fiatalkorának meghatározó állomásain: részletesen a Rimaszombaton, Budapesten, Mariborban, Triesztben és Zürichben töltött gyermekéveken, kevésbé részletesen a párizsi és szentpétervári egyetemi ösztöndíjas időszakokon, de olvashatunk egy 1967- 68-as prágai látogatásról és a Fertő tó osztrák partján eltöltött rövid nyaralásról is, hogy aztán végül egy üzbegisztáni és iráni turistaút rövid ismertetésével záruljon a könyv. A koordináták tehát adottak: nagyjából Párizstól Sirázig, Trieszttől Szentpétervárig terjed a térség, melyre a Rengeteg tenger figyelme összpontosul, és amelyet a narrátor mind fizikailag (a múltban), mind szellemileg (az elbeszélés jelenében) bejár. Európa ez, annak is főleg a keleti fele. "A Kelet volt az úti poggyászunk. Benne a származásunk, a gyerekkorunk, az illatok, a duzzadó szilvaszemek. (...) Soha nem szakítottuk el a kötelékeket. Továbbra is összefűztek bennünket a Podgorci és Jeruzsálem között elterülő szőlőhegyekkel, a Dráva meg a Mura mentén élő barátainkkal" - olvasható a kezdőfejezetben az ekkor már Zürichben élő Rakusa családról.

Önéletrajzi írásról van tehát szó, annak is egy erősen lírizált, inkább a szellemiekre, mintsem a külső tényekre koncentráló változatáról, ahol az emlékezés plasztikusságát a megőrződött benyomások, képek, illatok, hangulatok életszerűsége biztosítja. A rendezettséget, áttekinthetőséget pedig nem anynyira a konkrét történelmi eseményekhez, közösségi sorsfordulókhoz és pontos dátumokhoz való kötődés, hanem a bejárt földrajzi helyekhez (az ott megismert emberekhez, ott átélt érzéki élményekhez) való kapcsolódás adja. Az, hogy a kötetben gyakori ugyan az évszámmegjelölés, de az egyes helyszíneken eltöltött idő rendszerint csak igen halványan vagy semennyire sem jelzett, Rakusa prózáját többé-kevésbé eloldja az időbeliségtől, az időben félig-meddig szabadon lebegővé teszi, és ez már önmagában is felerősíti a térszerűség érzését, de ezt csak még tovább fokozza, mintegy térképszerűvé tágítja a lapokon bejárt európai helyszínek (nagyrészt városok) sokasága. A Rengeteg tenger egyfajta belső mentális térkép a huszadik század közepének Európájáról, úgy, ahogy azt csakis egyvalaki - Ilma Rakusa, az országról országra vándorló kelet-európai család gyermeke - láthatja. Mint ilyen, erősen szubjektív, ahol az elbeszélő személye, belső és külső mikrovilága dominál a tágabb, a személyes kapcsolatokon túlterjedő világ ábrázolása felett. Rakusa megfordul például az 1968-as Prágában (még a szovjetek bevonulása előtt), de a pár oldalas útleírás szinte kizárólag Jan, a vendéglátó fiú alakjával, a közös kocsmázásokkal és romantikus sétákkal foglalkozik, magáról a prágai tavaszról csakis Jan lelkesültségének szűkszavú említése révén értesülünk, ahogy a későbbi történelmi fejleményekről is. Nincs ezzel semmi baj, de az eljárás jellemző: Rakusa elsősorban a magánéletit, az egyént érő civil benyomásokat (főleg szellemi és érzéki-hangulati élményeket, azaz egy-egy koncertet, olvasmányt, színt, szagot, a velük járó örömöt és nyűgöt) rögzíti, ezekre fogékony, és ezeknek a saját szűrőjén átszűrt koncentrátumát osztja meg velünk. Az eredmény valami furcsa, tompított valóságábrázolás: mintha zajszűrő üvegfülke sötétített ablaka mögül figyelnénk a kinti világot.

"Paradox mechanizmus ejtett foglyul. A kíváncsiság viaskodott bennem az elhárítással, a felfedezőösztön a biztonság igényével, a nyíltság a zárkózottsággal. Na, erre varrjon gombot valaki." Az egyfelől a világ bejárására, felfedezésére irányuló késztetés, másfelől a gazdag belső világba való visszahúzódás egymásnak feszülő ellentéte valahol logikusan kínálja, hogy az elbeszélő rendszerint az írott világban, a külvilágot csak jelölő szó (és kép) birodalmában éli ki kalandvágyát: "kaland az olvasás", olvashatjuk egy helyen, az elbeszélőt pedig gyakran láthatjuk atlaszok fölé görnyedve, amint távoli, egzotikus városok nevét ízlelgeti. A külső-belső feszültség miatt az egész kötetnek van valami jól érezhető pulzálása, tompított belső dinamikája, önmozgása - azaz elevensége is. A "papírutazás" ugyanakkor egy olyan világot is jelent, ahol - a korabeli, határok szabdalta Európát ellensúlyozandó - a műveltség, a könyv, a zene az útlevél: nemcsak a világ felfedezésének a lehetőségét kínálja, hanem, mindenekelőtt, értékes emberi kapcsolatokat. A többnemzetiségű kelet-európai család sarja, aki magabiztosan tájékozódik a nyelvek között, Svájcból éveken át hosszas levelezést folytat Dedekkel, a művelt szlovéniai nagypapával, de Alekszejjel is, a műkedvelő orosz bányamérnökkel, hogy aztán évek múlva is ott vehessék fel a fonalat, ahol annak idején abbahagyták, Párizsban pedig az orgonazene révén találja meg az első nagy szerelmet. Mert végül kinyílik a világ, az igazi. És Rakusával érdemes utazni: bölcs, szórakoztató, magabiztos útitárs.

Fordította: Kurdi Imre. Magvető, 2011, 312 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.