Zsebmikszáth

L. Simon László: Személyes történelem

  • Urfi Péter
  • 2011. szeptember 1.

Könyv

Ha egy művész politikusnak áll, azzal természetesen jottányit sem ront vagy javít a művein, és nem is tűnik különösebben termékeny elemzési szempontnak - teszem azt - Markó Béla költészetét az RMDSZ sajtóközleményeivel egybevetni. De az értekező próza már más tészta. A Polgári Magyarországért Alapítvány támogatásával, a borítóján Jézus fél fejével megjelenő kötet pedig politikailag erősen színezett esszéket tartalmaz, tehát nehezen megkerülhető, hogy az egykori avantgárd költő, jelentékeny antológiák szerkesztője, a korántsem érdektelen Magyar Műhely Galéria létrehozója jelenleg a parlament kulturális és sajtóbizottságának elnöke. A Személyes történelem ugyanis aggasztó és bosszantó könyv.

Az egyik vezérfonala az a nem túl eredeti, ám helyeselhető felismerés, hogy "identitásunk alakulása szempontjából ugyanolyan fontos lehet a családtörténet, a szűkebb közösségek históriája, mint a nemzeté, az országé". Ennek szellemében a hat ciklusba tagolt huszonöt írás témái a helytörténet, kultúrtörténeti apróságok, a szerző emlékei, nekrológ és köszöntő formájú portrék a pályatársakról, illetve a magyar hagyományok (ahogy az ajánlás fogalmaz: "a szüret archaikus szépségeitől a disznóvágás rítusaiig") - kiegészülve néhány irodalmi okfejtéssel.

A másik alapszólam a politikai hitvallás. A minden írást átszövő ideológiai futamoknál azt remélné a jóhiszemű olvasó, hogy ha már a szerző ragaszkodik a jobboldali publicisztika legócskább és legelhasználtabb közhelyeihez, legalább az esszé műfaji adottságainak, nagyobb terjedelmének kihasználásával újragondolja őket. Vagy elemeli, vagy egy kicsit megfontoltabban, de legalábbis szebben mondja el ugyanazt. De nem. Vannak egyrészt a legfontosabb értékek: "Isten, haza és becsület", illetve a "nyíltszívűség, barátság, férfiasság" (idézi Jókait és Ambrus Lajost). Derék keresztény-macsó értékrend, nem is bosszankodnánk rajta - azon már inkább, hogy ezekről tényleg nincs gondolva semmi. A család jó dolog, az ünnepek fontosak, és hát a "Kárpátok szent bércei..." És sajnos az identitást erősítő, üres frázisok itt is kéz a kézben járnak a kényszeres ellenségkereséssel. Na, és vajon ki a magyarság megrontója? Úgyse találnák ki: az országot uraló, "az egykor volt nemzet romjain hiénaként falatozó technokrata világpolgárok". A "mai világ nemzetek feletti hatalmaskodói", akik "az emlékezetünk átformálását tűzték ki célul", és azt, hogy "importáljuk más népek ünnepeit". A zsarnoki hatalom, amely 2006. október 23-án "sunyin szétverte a békés tüntetőket". És a többi gonosz, libasorban: a média, a globalizáció, a hitetlenség, az idegen hatások.

A jórészt a fülkeforradalom előtt született írások indoklást sem igénylő alapvetése, hogy Magyarország anyagi és szellemi válságban hentergő, megváltásra váró ország. A "rendszerváltásnak csúfolt sunyi hatalomátmentés" után, "az önbecsülésétől látszólag végképp megfosztott hazában", "demokratikusnak csúfolt jelenünkben" "komor és szellemtelen mindennapokat" élünk. De van remény! Ahogy egy 2007-es írását zárja a legsötétebb években is bizakodó szerzőnk: "Innen kell valahogy feltérdelni, majd lassan felállni. 'Isten, áldd meg a magyart!'" Igen, ez az írás vége. Ennek alapján el lehet képzelni a kötet stilisztikai szárnyalását, amely a Magyar Hírlap publicisztikáitól a ballagási beszédek nemes pátoszáig ível. Az első oldalon belekezd: "Mégis szeretjük ezt a folyton változó földet, szülőföldünket, szűkebb hazánkat, ahol élünk, ahonnan származunk, ahova mindig visszahúz a szívünk, bárhova is sodorjon az élet." És így tovább, szavak állnak össze ezerszer hallott mondatokká, anélkül, hogy bármit állítanának. Örülök, hogy L. Simon László szereti a hazáját, én is szeretem, viszont ennek így tényleg semmi értelme.

De ne legyünk igazságtalanok: van a könyvben néhány majdnem jó mondat, három viccesnek nevezhető bekezdés (igaz, ebből kettőt elront azzal, hogy utólag elmagyarázza a poént), az illusztrációk kifejezetten izgalmasak, és szimpatikus a svábokról szóló írás. A nekrológok méltósággal megírt szövegek. Egy kiállítás megnyitószövegéből pedig nemcsak az derül ki, hogy L. Simon László szívesen beszél magáról, hanem az is, hogy még most is jóval lazább és közvetlenebb, mint honatyáink túlnyomó többsége. Nem lehet azonban szó nélkül elmenni a kötet történelemszemlélete mellett: míg a kommunizmus bűnei vég nélkül ostoroztatnak (nagyon helyesen), addig az antiszemita Prohászka Ottokár mint "boldog emlékezetű, látnoki tehetségű egykori megyés püspökünk" szerepel, a Felvidék részleges visszacsatolása pedig mint történelmünk dicsőséges fejezete, amolyan árvalányhajas tündérmese. Én a Wass Albertről szóló semmitmondó, gyáván egyensúlyozó írást sem tenném ki az ablakba.

A könyvet áthatja a paternalista, feudalista nosztalgia. A mai látszatdemokrácia "megyei közélete csak halvány utánzata a második világégés előtti vármegyei pezsgésnek" - L. Simon hosszan büszkélkedik is vele, hogy az ő kezdeményezésére került vissza két főispán portréja a székesfehérvári vármegyeház dísztermébe. De olvashatunk hozsannát a "bőkezű arisztokratákról" is. Szerző nosztalgiával gondol a Monarchia parlamentjére, ahol a képviselők "hatalmas füstfelhőket eregetve politizáltak a folyosókon, s közben az eget kémlelték, hátha valami furcsa jelet kapnak a fentiektől." Bezzeg ma! Ma "már azzal is megelégednénk, ha egyszer a nemdohányzók védelmét szolgáló törvény ellenére rágyújthatnánk egy jó magyar szivarra a parlamentben". Ahogy azt Mikszáth tette, ahogy azt Mikszáth megírta. Mikszáth, akiről külön írás szól, akit lépten-nyomon idéz, Mikszáth, akihez magát hasonlítja. Író és politikus - akárcsak L. Simon László. Csak éppen L. Simonból hiányzik Mikszáth humora, politikai karcolatainak méltósága és éleslátása. Ja, és hát Mikszáth tudott írni.

Ráció Kiadó, 2011, 184 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.