A csend és az idő - Attalai Gábor (1934-2011)

  • Kürti Emese
  • 2011. szeptember 1.

Könyv

Hirtelen halálával a művészettörténet-írás ismét elszalasztotta azt a lehetőséget, hogy még elsődleges források alapján, a művész részvételével, az általa nyújtott szükségszerű korrekciók segédletével állítsa össze a róla szóló monográfiát, katalógust. A megkésettséget jól illusztrálja, hogy egy fiatal művészettörténész (Fehér Dávid) épp hogy elkezdte volna ezt a munkát, de már nem tudta Attalai életében befejezni. Ezt a lehetetlen állapotot az a tény illusztrálja legszemléletesebben, hogy műveinek gyűjteményét nem valamely művészettörténész állította össze, hanem St.Auby Tamás - épp a hiánypótlás szándékával megvalósított - multimediális archívuma, a Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeum (HI2M) tartalmazza. A HI2M azonban a hatvanas-hetvenes évek progresszív művészetének a vetített gyűjteménye, így már az időkorlát miatt sem lehet teljes egy egész életmű vonatkozásában, még ha egyedülálló módon meg is teremti Attalai tevékenységének kortársi kontextusát.

Hirtelen halálával a művészettörténet-írás ismét elszalasztotta azt a lehetőséget, hogy még elsődleges források alapján, a művész részvételével, az általa nyújtott szükségszerű korrekciók segédletével állítsa össze a róla szóló monográfiát, katalógust. A megkésettséget jól illusztrálja, hogy egy fiatal művészettörténész (Fehér Dávid) épp hogy elkezdte volna ezt a munkát, de már nem tudta Attalai életében befejezni. Ezt a lehetetlen állapotot az a tény illusztrálja legszemléletesebben, hogy műveinek gyűjteményét nem valamely művészettörténész állította össze, hanem St.Auby Tamás - épp a hiánypótlás szándékával megvalósított - multimediális archívuma, a Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeum (HI2M) tartalmazza. A HI2M azonban a hatvanas-hetvenes évek progresszív művészetének a vetített gyűjteménye, így már az időkorlát miatt sem lehet teljes egy egész életmű vonatkozásában, még ha egyedülálló módon meg is teremti Attalai tevékenységének kortársi kontextusát.

Nekrológot írni tehát a kisszámú publikációkra és az életmű töredékes bemutatására alapozva egyértelműen a sötétben botorkálással egyenlő. Ami az utóbbi években művészettörténésznek, képzőművésznek egyaránt föltűnt, az Attalai jelentőségéhez mérten viszonylagos láthatósága, amelyről egy interjú tanúsága szerint ő maga azt gondolta, hogy nem feltétlenül a művész feladata biztosítani. Nem is igen követte azoknak a műveknek a sorsát, amelyek intenzív levelezése és kapcsolatépítése következtében külföldi magángyűjteményekbe kerültek, elveszve a magyarországi köztudat számára. Máris egy homályos pont: mekkora részét képezhetik és milyen műfajba tartoznak az okkal feltételezhetően gazdag intermediális életmű külföldre került tárgyai. Abból, amiről tudomásunk lehet, komplex tevékenységi kör rajzolódik ki: fal- és tértextil, valamint textilobjektek, fotók, szöveges és land-art művek, festmény, grafika, installációk.

Attalai életműve a határterületekkel való kísérletezésben fejeződik ki, amit jelentős mértékben megkönnyített a konceptualizmusnak a hagyományos művészetfogalom alól fölszabadító, az ötletszerűséget és az improvizációt előnyben részesítő körülménye.

Ahogy Sugár János fogalmazott egy rádiós emlékműsorban, Attalai Gábor anyagisághoz való viszonyát alapvetően határozta meg az a tény, hogy iparművész volt. Az Iparművészeti Főiskolára járt, és miközben egész korán megpróbált kilépni az alkalmazott művészet szűkebb köréből, a nevezetes 1968-as Iparterv-kiállításon, a neoavantgárd művészet első jelentős csoportkiállításán azért nem vett részt, mert lefoglalta a Fal- és Tértextil Biennále rendezése. A hatvanas évek végéig filcplasztikákat készített, és a népművészetben föllelhető technikák megújításával új megoldásokat hozott létre a magyar tértextil területén, birkagyapjú fürtöket varrt például vászonalapra. A későbbiekben keletkezett, függesztett filc- és hevederplasztikák nem pusztán a konceptuális objekt és a festészet közötti határvonalat mossák el, hanem abban a kivételezett kultúrpolitikai mezőben jöhettek létre, amelyet a cenzúra sokkal kisebb éberséggel kontrollált. Textilben meg lehetett valósítani azt is, amit festményen nem, a hatvanas-hetvenes évek éppen ezért a textilművészet modernizmusának és emancipációjának korszaka.

Bak Imre visszaemlékezése szerint Attalai Gábor a hatvanas évek elején megfordult a Zuglói körnek nevezett baráti társaság találkozóin Molnár Sándor lakásán, ahová Hamvas Bélát is meghívták. A közös érdeklődés kétirányú volt: az információtól elzárt fiatal festők egyesíteni próbálták tudásukat a hazai modernizmus előzményeit illetően, másrészt tájékozódni próbáltak a kortárs művészeti tendenciákról. Attalai egyik forrása (más kortársakhoz, például Keserü Ilonához hasonlóan) Csiky Tiboron keresztül Korniss Dezső volt. Lokális tudatosságát jelzi, hogy 1972-ben kijelentette Pinczehelyi Sándornak: nagyon fontos olyan műveket létrehozni, amelyeken látszik, hogy itt készültek. Tudott azonban annyira angolul, hogy ne szoruljon kizárólag a kollégák által lefordított és felolvasott szövegekre, hanem saját maga bonyolítsa az információcserét, és próbáljon bekapcsolódni a fönt említett módon a nemzetközi hálózatokba. 1968-ban végre utazhatott is (a Szovjetunió nem minősült kompatibilis úti célnak), így Nyugat-Németországba, Olaszországba és Svájcba is eljutott, ahol a pop art és a hard edge megismerése olyan "elemi izgalmat" (saját szavai) jelentett számára, mint Bak Imrének és Nádler Istvánnak. Barnett Newman és Frank Stella csíkjai az egész generációt lekötötték.

A Zuglói kör nagyjából szintén 68-ban oszlott föl, de Attalai ekkor már "a festészettel szembeni másik játéktéren", a nagyobb és másfajta művészeti aktivitást megengedő konceptualista térfélen működött. Egy hónapig betömött orrlyukkal járkált, próbára téve a saját tűréshatárát, és elképzelve a Beke Lászlón keresztül megismert Schwarzkoglerékét a vietnami háborúról látott fényképek hatására zsákvarrótűt állított a szemhéja és az arca közé, és leborotválta egy szemölcsét, a nem veszélytelen gesztust pedig Szolidaritási akciónak nevezte el. Ezeknek a szélesebb nyilvánosságot nélkülöző performanszoknak, illetve body art műveknek Attalai utólagos, saját interpetációja szerint is hiányzik a "heroikus" (valódi, komoly szenvedéssel járó) élük vagy a direkt politikai kritikai szándékuk. Inkább ironikus reflexióknak tekinthetők, melyeknek nem céljuk a valóságba való beavatkozás olyasféle radikális vágya, mint Szentjóby Tamás esetében, hanem a rendszeren belüli kényszerű létezés művészeti és egzisztenciális tüneteinek szekvenciáiként foghatók föl. Ilyen értelemben szemipolitikai művek. Attalai ironikus viszonyába a Kádár-korszakkal ugyanakkor az is belefért, hogy a nem kért, de kapott "Szocialista Kultúráért" kitüntetést használja föl a vörös csillaggal való konfrontatív azonosulásra: addig szorította karjára az alakzatot, míg az eltüntetett, de nyomot hagyó csillag nem terhelt jelképként, hanem negatív formaként, "élő" szimbólumként jelent meg.

Attalai Gábor land-art akciója, a Negatív csillag minden bizonnyal a hetvenes évek egyik emblematikus műve, amely minden merészségével együtt a legóvatosabb és legkörültekintőbb interpretációt igényli. Talán ebben az esetben a legnyilvánvalóbb, hogy Attalai minden radikális avantgárd gesztusa ellenére sokkal inkább kötődött a modernizmus kifejezési eszközeihez, hogy úgy mondjam, modernista volt, aki az avantgárdban érezte jól magát. Ez a különbségtétel meghatározó jelentőségű az életmű megértésében: nem pusztán műfaji, technikai értelemben, hanem művészi attitűd és hovatartozás vonatkozásában is a határokon mozgott, nagyon finom, érzékeny módon. A Negatív csillag jól példázza karakterének ezt a kettősségét, ugyanis meghatározó ténynek tekinthető a szubverzív akciók iránt fogékony utókor szempontjából, hogy Attalai nem pusztán a csillagformát söpörte ki a hóból a Duna-parton, hanem más formákat is, négyzetet, rombuszt. Alkalmi emlékműve tehát nem egyértelműen provokatív politikai emlékmű, hanem az absztrakt festészet kiterjesztett tereként értelmezett geometrikus land-art objekt, amelyet végső soron egy hajóról kiordító matróz "fejezett be": "Mi van, kommunista vagy, a kurva anyád?"

Mintha korábban véget értek volna, a szócikkek sem írnak már a nyolcvanas évek tevékenységét követő időkről. Úgy tűnik, a posztmodern következményei alól ő sem vonhatta ki magát, a konceptualizmusból a gondolat számottevősége maradt, és mintha visszafordult volna a textilben lévő lehetőségek kutatásához. Individuálisabb és univerzálisabb tényezők, a csend, az idő foglalkoztatták. Megírt néhány olyan szöveget a transzavantgárdról, a művész és a kritikus viszonyáról, amelyek az akkori fiatal művészek számára abszolút tájékozódási pontot jelentettek. Kevés kivétellel még mindig belőlük derül ki leginkább, ki volt Attalai Gábor.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.