Könyv: Dzsentrilobogó (Lovik Károly: A kertelő agár)

  • Keresztesi József
  • 2003. április 24.

Könyv

Lovik Károly a fin de siécle magyar irodalmának egyik legkarakteresebb figurája. A Hét és a Nyugat novellistája, akadémiai díjjal kitüntetett regényíró, emellett a lovassport angol szaklapokban publikáló, nemzetközi hírű tekintélye: három ízben nyeri el a Lady Londonderry tenyésztési díjat, a Tornyay-istálló vezetője, a Vadász- és Versenylap kiadója és szerkesztője. Anglomán világpolgár, a legjobb európai körökbe bejáratos literary gentleman. "Életemben semmi különös nem történt velem - írja önmagáról. - Az önéletrajzírásnál látja az ember, milyen üres és rövid az élete, milyen lényegtelenek azok az események, amelyeket egykor fontosnak tartott, milyen magától értetődő és sima a földi pályánk, ha visszafelé nézünk rá. Ha még egyszer elölről kellene kezdenem a földi küzdelmet, megint csak író lennék, és megint csak régi szerszámaimat keresném meg."
Lovik Károly a fin de siécle magyar irodalmának egyik legkarakteresebb figurája. A Hét és a Nyugat novellistája, akadémiai díjjal kitüntetett regényíró, emellett a lovassport angol szaklapokban publikáló, nemzetközi hírű tekintélye: három ízben nyeri el a Lady Londonderry tenyésztési díjat, a Tornyay-istálló vezetője, a Vadász- és Versenylap kiadója és szerkesztője. Anglomán világpolgár, a legjobb európai körökbe bejáratos literary gentleman. "Életemben semmi különös nem történt velem - írja önmagáról. - Az önéletrajzírásnál látja az ember, milyen üres és rövid az élete, milyen lényegtelenek azok az események, amelyeket egykor fontosnak tartott, milyen magától értetődő és sima a földi pályánk, ha visszafelé nézünk rá. Ha még egyszer elölről kellene kezdenem a földi küzdelmet, megint csak író lennék, és megint csak régi szerszámaimat keresném meg."

H

A kettős életpálya irodalmon kívüli területei biztosították Lovik anyagi függetlenségét, aki ennek folytán az írói működését képes volt elválasztani a megélhetési kérdésektől. Átütő irodalmi sikereket mégsem aratott, komolyabb elismerések csak a váratlanul korai halála előtti években érték. Schöpflin Aladár a Nyugat 1914-es évfolyamában pazar portrét fest Lovikról, ahol ezt a viszonylagos visszhangtalanságot a személyiség elegáns diszkréciójával hozza összefüggésbe: "hűvösen, előkelően tartózkodó ember, aki (...) férfiúi szemérmetességgel és úri self-controllal csak éppen annyit mutat meg önmagából, (...) amennyi elkerülhetetlenül szükséges. Irtózik a feltűnéstől, mint valami közönséges dologtól, az eredetiség pózaitól, s inkább eltűri, hogy mások hatása alatt állónak látszassék, semhogy túlságosan hangsúlyozza különállását."

Az irodalomtörténet vaskos hajónaplójában ennek megfelelő besorolást kap, egyfajta

összekötő kapocs

szerepét Mikszáth és Krúdy között. Ez az alapvetően evolucionista megközelítés azonban nem képes magyarázatot adni arra, hogy miért is olyan jó Lovik munkáit, jelen esetben A kertelő agárt olvasni. S ha - jó okkal - a mikszáthi anekdotizmussal hozzuk is összefüggésbe a regényt, ezzel még mindig nem kaptunk magyarázatot magára az olvasói élményre. Jómagam arra a kevéssé szofisztikált válaszra hajlanék, hogy egész egyszerűen jó író.

Lovik regényében egyszerre van jelen a szecessziós cizelláltság ("Klárika kiügetett a málnási dombig, aztán vissza, a hulló levelek arany távlatában"), a jóízű anekdotázó hajlam (mindjárt a könyv elején megismerhetjük Pityu, a leggyorsabb tót nyúl üldözésének történetét) és a finoman csípős humor. Ez utóbbit az elbeszélői szólam elegáns, fanyar kommentárjai hordozzák. Például a versenyre kocsin érkező agarat egy lovászfiú kíséri, aki "időközönként rövidebb-hosszabb beszédeket intézett a fekete bajnokhoz", remélve, "hogy úgy elbánik azzal a Bárándi-féle inzselléreskedő kutyával, ahogy Pontius Pilátussal. Az agár csöndesen tudomásul vette mindezt, s még az utolsó, kissé sajátságos hasonlat sem hozta ki a sodrából." A kiváló fogathajtó főhős keze ügyében pedig ott "a négyes ostor, a büszke dzsentrilobogó".

A kertelő agár története voltaképpen

bosszúkísérletek

kudarcba fulladt sorozata: az önérzetében megsértett dzsentridinasztia ravasz kerülő utakon kíván elégtételt venni a palotai agarásztestület fiatal döntőbíróján, Bogdány Balázson, aki egy verseny folyamán diszkvalifikálta legjobb agarukat. (állítása szerint az agár kertelt - hogy ez mit jelent, azt most nem fejtem ki; a sportágon belül körülbelül az övön aluli ütés megfelelője). Az ifjú léhűtő és a Balsai család lánya, Klárika között aztán (valóban nem túl eredeti fordulattal) szerelem szövődik, és a végén természetesen minden jóra fordul.

Ez a röviden vázolt szüzsé azonban nyilván nem mond el semmi lényegeset a regényben megrajzolt világról. Lovik szelíd iróniával rekonstruál egy kiüresedett, látszatokra építő életformát. A vidéki dzsentri nemesség épp annak a tulajdonságnak van híján, ami voltaképpen nemessé tesz, a fesztelen, könnyed grandezza képességének. Talán nem véletlen, hogy Schöpflin ugyanezt jelöli meg Lovik Károly alkatának alaptulajdonságaként: "az idegekbe edződött és vérré vált kultúrára gondolunk, olyan kultúrára, amely nem a nyilvánosság számára készült díszruha..."

A regénybeli dzsentrik számára nem léteznek efféle belső, szilárd viszonyítási pontok, amire jó példával szolgál az egyik szereplő megkönnyebbült sóhaja: "Tehát mégse az utolsó ember a világon, csak udvariatlan... Ezt a hibát a Balsaiak évszázadok óta a legkönnyebben bocsátották meg maguknak." A látszat lefoszlásának legmeggyőzőbb jelenete azonban a kártyaszalon leírása: "Eleinte minden játék szép; a barátságos világítás, a tiszta zöld posztó, a méltósággal előmasírozó királyok és virágot tartó királynők tetszetős képpé olvadnak. Maguk az urak is előkelőek: fehér ingmellük ragyog, arcuk derült, de emellett elhatározott. Csak később változik a helyzet, amint az óra mutatója előbbre meg előbbre halad: a gyertya lassan megrogy, a faggyú egyenlőtlenül szakad le róla, a kanóc reszkető lángot vet, (...) az urak okos tekintete éhes farkaspillantásoknak ád helyet, s az asztal, mintha a rajta történő bűnöket bánná, hamvat hint magára..." Bogdány Balázs, az üresfejű és felületes úrifiú ezzel szemben ténylegesen világi ember, a társasági érintkezés konvenciórendszerét teljes egészében sajátjának tudja, nála nincs távolság a szerep és a személyiség között. A nem túl bonyolult szerep és a nem túl bonyolult személyiség az ő esetében legalább összhangban áll egymással, és éppen ezáltal emelkedik a Balsai-klán fölé.

A noran kiadó Ködlovagok sorozata a magyar irodalomnak egy, a széles olvasóközönség által kevésbé számon tartott korszakát járja körül. A ködlovagmítosz ugyanakkor erősen él a köztudatban, emblematikus figurája természetesen Krúdy Szindbádja. E sorozat "ismeretlen" szerzőit tehát van honnan olvasni, ismerős és belakható világot teremtenek, nem igényelnek speciális irodalomtörténeti vagy -archeológiai ismereteket. Ráadásul egyáltalán nem poros művek, szórakoztatóak és olvasmányosak, bátran ajánlhatjuk őket ifjú unokahúgoknak és idős hölgyrokonoknak egyaránt.

Keresztesi József

noran, Ködlovagok sorozat, 2002, 1200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.