Könyv: Történő kétely (Jakus Ildikó - Hévizi Ottó: Ottlik-veduta)

  • Pollágh Péter
  • 2005. március 17.

Könyv

Tizenöt év akkurátus leltározása után jelent meg a szerzőpáros kötete. Hévizi nem titkolja el: két éve elhunyt társával a magánéletben is összetartoztak; s ez különös aurát, különös köröket von a könyv köré. Csendkörök: gyászmunka - a lehető legkevesebb fölös zajjal.

Az elõszó (Monolocale) sajátos, permanens múlt. Hévizi fegyelemmel mondja - az alig mondhatót. Becsületes társként szövi az egyszerre szakmai és privát kontextus sûrû hálóját: felvezet, "keretbe helyez", tételez, oszt és szoroz, s el is számol. Személyes szálak, meditatív csomók. Két nyomozó, két értelmezõ szövetsége sejlik fel. A startvonalon két fiatal, obligát ambícióval és radikalizmussal. A lelátón a megtalált apa, a mester. A startpisztoly másfél évtizede eldördült. Vajon a kaszáló idõben mi marad(hat) az egykori "õrületbõl"? Nincs válasz - de van tét.

A fókuszban a fõ mû (Iskola a határon), illetve annak is fõként hármas nyitójelenete (Az elbeszélés nehézségei) áll. Minden fonál e karóra kötve. A könyvet Jakus Ildikónak három, az 1990-es években keletkezett, világos logikájú, fel-felfénylõ nyelvû tanulmánya nyitja, mely a késõ modern próza kulcsfigurájának legfontosabb regényeit (Iskola a határon, Hajnali háztetõk, Buda) elemzi. A mindenkori értelmezés reflektorában álló Iskola kapcsán szervilizmustól mentesen, in medias res leszögezi, hogy "A regényrõl kialakult utalásrendszer szinte külön >>nyelvkéntottlikista Tandorit (is) segítségül híva - bátran argumentál és felülír. Iskola a határon: Medve, Bébé, Szeredy, Magda és a többiek felõl az elviselhetõség, "innen" vizsgálva a jelentés határán. Jakus szerint a mû nem a "függetlenség elveszíthetetlenségének", hanem a "szabadság veszélyeztetettségének" a regénye. Szerzõtársával szinkronban más-fajta olvasásra buzdít. Nem afféle magyar Törless-regényként, inkább "nyelvmûvészetként", illetve "létezés-szakmaként" kívánja olvasni, olvastatni a könyvet. ("Szegedy-Maszák Mihály helyett Balassa Péter" - vágná rá a javíthatatlanul eminens bölcsész.) Hévizi tézise alapján "az Iskola a határon a lappangó elkurvulás lehetõségfeltételeinek kérdésére felel, és nem az egyszer s mindenkorra kivívott bensõ szabadság elõtörténetét állítja". A cél tehát: leszámolni a példázatossággal; avagy etika máshogyan, továbbá kétely - minden elõtt.

Biztosítottnak tûnik a háttérfedezet is e diszkrét "dekonstrukcióhoz": ugyanis a szerzõknek sikerül elhitetniük, hogy Ottlik majd' minden bekezdését ismerik. A Veduta egyik látványos kontextusszervezõ elve (az életmûvön belüli intertextualitás) is e tudásból fakad. Kontrák, rekontrák halomszám. Ottlikra Ottlik, mondatra mondat, utalásra utalás. A szerzõi intenciók ellenére néha azonban szétfoszlik az esszébeszéd, s helyét valami - nehezen definiálható - szaktudományos aprólékosság foglalja el. Az állandó citátumok, grandiózus megfejtések, "leleplezések" õrületig fokozott leltározása néhol kifejezetten zavaróan hat. Ilyenkor a nyelv is

megdöccen,

s a sok finomság finomkodásba fordul. Mindez hangsúlyozza (bizonyítja) ugyan a filológiai munkát, kompetenciát; azért mindenre nem elég. Nem csoda hát, hogy Ottlik-szakértõi bizonyítvánnyal nem rendelkezõ, és/vagy rajongásból közepesre kollokvált befogadó számára helyenként fárasztónak, túlinterpretáltnak tûnik a szöveg. (Másként: filológusoknak krimi, krimifalóknak filológia.)

Az interpretációs technikák azonban meggyõzõek. Motívum-röntgen és elhallgatáselemzés. Beszédmód-analízisbõl kibomló ön- és Ottlik-ismereti látkép. Kérdések, sokperspektívás beszéltetés. (Ki milyen modalitásban beszél? Megfeleltethetõ-e a szerzõi énnel Bébé figurája? Rezonõr-e az elbeszélõ? Mennyire oldódik fel a szövegben, mennyiben marad kívül? Mekkora a distancia? Mennyi a csapda, az akna? Egyáltalán: hány kód maradt az értelmezõi közösségek számára néma?) Talán épp Jauss tételének ("minden megértésnek sajátja, hogy nem kényszeríthetõ ki") belátása történik itt: kirekesztés helyett dialógus.

A filológiai kapa minduntalan "szétcsap" a sorok között, újrarendezve azokat. Sorakozó, újra - akárha katonáéknál. Mindemellett az Ottlik-veduta kultúrtörténeti utazásként is dekódolható, melyben (egyfajta bölcsész-karneváli jelleggel) szó esik 1956-ról, kávéház[ak]ról, Karinthyról, Kosztolányiról, Oscar Wilde-ról, Vernérõl és Rilkérõl is. A kiinduló beszédhelyzet azonban változatlan marad: a szerzõpáros nem fogadja el a merev Ottlik-képet. Ne legyen Ottlik- ikon. Történõ kép(zet) legyen inkább, ha úgy tetszik: történõ kétely. Egyébként - az ún. szuperolvasóknak minõségi lubickolást biztosítva - sikeresen építenek a kétely alakzatára (is). Igen, a veduta rászorít a kételyre: s ez egyáltalán nem kevés.

Érzelmi és tudóskönyv - egyszerre. Ottlik köpönyege alól kihulló - azt némiképp át is alakító - nagyszabású munka. Minden szerzõ vágya, hogy ilyen ádázul röntgenezzék meg, ennyire komolyan vegyék állításait, utalásait - útvesztõit, zsákutcáit.

Pollágh Péter

Kalligram Kiadó, Pozsony, 2004, 340 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.