Könyv

Korpa Tamás: Egy híd térfogata

  • Svébis Bence
  • 2013. július 6.

Könyv

Architektúra és poézis - ritka párosítás, bár Térey János már régóta használja az építészeti képeket hol metaforikusan, hol pedig masszív valójukban. Korpánál vállalt a Térey-hatás, egyik versének mottója is tőle való, ám ez korántsem a Térey-féle tűpontos költészet, inkább hanyagul odavetett, szürreálisnak szánt képek átgondolatlan folyama.

Ugyanakkor kétségtelenül következetesen felépített és átgondolt versvilággal állunk szemben. Korpa tudatos költő, s úgy tervezi meg költeményeit, akár egy építész. Nem véletlen, hogy gyakran beszél - többek közt a címadó versben is - a matematika nyelvén. Masszív versek ezek, túlságosan is masszívak. Rengeteg bennük az anyag, annyi, hogy magukat sem bírják el. Túlterhelt versek, szakaszok, szótagok. Zavaróan túlírt képek áradása az egész kötet: "hanyag / lepedőn szüzesség csordul a combok kampói / közül". Vagy: "az útnak útonálló hajlamai vannak". Király Jenő írta valahol, hogy a trükkök tűzijátéka andalító hatású. Korpánál ez halmozottan igaz. Nem tud takarékoskodni, képtelen megzabolázni nyelvét. Ráadásul a nagy szavak, a cifra homlokzat mögött üres versvilágot találunk. A leírások, lírává formált megfigyelések nem mutatnak túl önmagukon. Sőt, Korpa beleesik az egyik legjellemzőbb első kötetes hibába is: bántóan sokat használja az idegen nyelvű kifejezéseket. Szinte kérkedik velük. Pedig alapvetően ígéretes költővel állunk szemben, hiszen ott szunnyad benne az egyik legfontosabb: a saját hang csírája. Nincs benne semmi szokatlan, mégis érződik az egyediségre való törekvés, mely olykor még eredményes is.

Kissé elhamarkodottnak, sok szempontból félresikerültnek, de elsősorban eléggé unalmasnak érzem ezt a kötetet. "[M]ennyi tolófájdalom az ásításban" - írja Korpa. Hát, én tele vagyok tolófájdalommal.

FISZ, 2013, 89 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.