Könyv

Korpa Tamás: Egy híd térfogata

  • Svébis Bence
  • 2013. július 6.

Könyv

Architektúra és poézis - ritka párosítás, bár Térey János már régóta használja az építészeti képeket hol metaforikusan, hol pedig masszív valójukban. Korpánál vállalt a Térey-hatás, egyik versének mottója is tőle való, ám ez korántsem a Térey-féle tűpontos költészet, inkább hanyagul odavetett, szürreálisnak szánt képek átgondolatlan folyama.

Ugyanakkor kétségtelenül következetesen felépített és átgondolt versvilággal állunk szemben. Korpa tudatos költő, s úgy tervezi meg költeményeit, akár egy építész. Nem véletlen, hogy gyakran beszél - többek közt a címadó versben is - a matematika nyelvén. Masszív versek ezek, túlságosan is masszívak. Rengeteg bennük az anyag, annyi, hogy magukat sem bírják el. Túlterhelt versek, szakaszok, szótagok. Zavaróan túlírt képek áradása az egész kötet: "hanyag / lepedőn szüzesség csordul a combok kampói / közül". Vagy: "az útnak útonálló hajlamai vannak". Király Jenő írta valahol, hogy a trükkök tűzijátéka andalító hatású. Korpánál ez halmozottan igaz. Nem tud takarékoskodni, képtelen megzabolázni nyelvét. Ráadásul a nagy szavak, a cifra homlokzat mögött üres versvilágot találunk. A leírások, lírává formált megfigyelések nem mutatnak túl önmagukon. Sőt, Korpa beleesik az egyik legjellemzőbb első kötetes hibába is: bántóan sokat használja az idegen nyelvű kifejezéseket. Szinte kérkedik velük. Pedig alapvetően ígéretes költővel állunk szemben, hiszen ott szunnyad benne az egyik legfontosabb: a saját hang csírája. Nincs benne semmi szokatlan, mégis érződik az egyediségre való törekvés, mely olykor még eredményes is.

Kissé elhamarkodottnak, sok szempontból félresikerültnek, de elsősorban eléggé unalmasnak érzem ezt a kötetet. "[M]ennyi tolófájdalom az ásításban" - írja Korpa. Hát, én tele vagyok tolófájdalommal.

FISZ, 2013, 89 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.