Könyv

Korpa Tamás: Egy híd térfogata

  • Svébis Bence
  • 2013. július 6.

Könyv

Architektúra és poézis - ritka párosítás, bár Térey János már régóta használja az építészeti képeket hol metaforikusan, hol pedig masszív valójukban. Korpánál vállalt a Térey-hatás, egyik versének mottója is tőle való, ám ez korántsem a Térey-féle tűpontos költészet, inkább hanyagul odavetett, szürreálisnak szánt képek átgondolatlan folyama.

Ugyanakkor kétségtelenül következetesen felépített és átgondolt versvilággal állunk szemben. Korpa tudatos költő, s úgy tervezi meg költeményeit, akár egy építész. Nem véletlen, hogy gyakran beszél - többek közt a címadó versben is - a matematika nyelvén. Masszív versek ezek, túlságosan is masszívak. Rengeteg bennük az anyag, annyi, hogy magukat sem bírják el. Túlterhelt versek, szakaszok, szótagok. Zavaróan túlírt képek áradása az egész kötet: "hanyag / lepedőn szüzesség csordul a combok kampói / közül". Vagy: "az útnak útonálló hajlamai vannak". Király Jenő írta valahol, hogy a trükkök tűzijátéka andalító hatású. Korpánál ez halmozottan igaz. Nem tud takarékoskodni, képtelen megzabolázni nyelvét. Ráadásul a nagy szavak, a cifra homlokzat mögött üres versvilágot találunk. A leírások, lírává formált megfigyelések nem mutatnak túl önmagukon. Sőt, Korpa beleesik az egyik legjellemzőbb első kötetes hibába is: bántóan sokat használja az idegen nyelvű kifejezéseket. Szinte kérkedik velük. Pedig alapvetően ígéretes költővel állunk szemben, hiszen ott szunnyad benne az egyik legfontosabb: a saját hang csírája. Nincs benne semmi szokatlan, mégis érződik az egyediségre való törekvés, mely olykor még eredményes is.

Kissé elhamarkodottnak, sok szempontból félresikerültnek, de elsősorban eléggé unalmasnak érzem ezt a kötetet. "[M]ennyi tolófájdalom az ásításban" - írja Korpa. Hát, én tele vagyok tolófájdalommal.

FISZ, 2013, 89 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.