Könyv

Korpa Tamás: Egy híd térfogata

  • Svébis Bence
  • 2013. július 6.

Könyv

Architektúra és poézis - ritka párosítás, bár Térey János már régóta használja az építészeti képeket hol metaforikusan, hol pedig masszív valójukban. Korpánál vállalt a Térey-hatás, egyik versének mottója is tőle való, ám ez korántsem a Térey-féle tűpontos költészet, inkább hanyagul odavetett, szürreálisnak szánt képek átgondolatlan folyama.

Ugyanakkor kétségtelenül következetesen felépített és átgondolt versvilággal állunk szemben. Korpa tudatos költő, s úgy tervezi meg költeményeit, akár egy építész. Nem véletlen, hogy gyakran beszél - többek közt a címadó versben is - a matematika nyelvén. Masszív versek ezek, túlságosan is masszívak. Rengeteg bennük az anyag, annyi, hogy magukat sem bírják el. Túlterhelt versek, szakaszok, szótagok. Zavaróan túlírt képek áradása az egész kötet: "hanyag / lepedőn szüzesség csordul a combok kampói / közül". Vagy: "az útnak útonálló hajlamai vannak". Király Jenő írta valahol, hogy a trükkök tűzijátéka andalító hatású. Korpánál ez halmozottan igaz. Nem tud takarékoskodni, képtelen megzabolázni nyelvét. Ráadásul a nagy szavak, a cifra homlokzat mögött üres versvilágot találunk. A leírások, lírává formált megfigyelések nem mutatnak túl önmagukon. Sőt, Korpa beleesik az egyik legjellemzőbb első kötetes hibába is: bántóan sokat használja az idegen nyelvű kifejezéseket. Szinte kérkedik velük. Pedig alapvetően ígéretes költővel állunk szemben, hiszen ott szunnyad benne az egyik legfontosabb: a saját hang csírája. Nincs benne semmi szokatlan, mégis érződik az egyediségre való törekvés, mely olykor még eredményes is.

Kissé elhamarkodottnak, sok szempontból félresikerültnek, de elsősorban eléggé unalmasnak érzem ezt a kötetet. "[M]ennyi tolófájdalom az ásításban" - írja Korpa. Hát, én tele vagyok tolófájdalommal.

FISZ, 2013, 89 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.