Könyv

Szőcs Petra: Kétvízköz

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. július 6.

Könyv

Szőcs Petra Kétvízköz című kötete egyetlen eseményt jár körül: a beszélő által Tatának nevezett nagyapa halálát. A könyv feltűnő önállósága ellenére is társítható Kántor Péter Levél anyámnak című ciklusához, szerkezetéről pedig több pályakezdő is az eszünkbe juthat. Ciklusnak túl sok a költemény, kötetnek az elegánsan karcsúnál egy fokkal karcsúbb, de tény, hogy nem találni fölösleges verset, a füzér így egységes és zárt.

Nemzedéktársainak munkáival ellentétben Szőcs egyetlen szövegén sem érezni, hogy bármiféle koncepciót kipótlandó született volna. Miközben rendre visszatérnek motívumok (örökölt tárgyak, álmok, emlékek), s bizonyos versek akár párba is állíthatók egymással (a Ceremónia és a Barna vagy; a Beszélgessünk még és a Tata álmai), ami finoman kiegyensúlyozott kötetkompozíciót eredményez. A könyv egészére jellemző univerzális magánytapasztalat ("úgy csókolta a nyakamat a fülemnél, / ahogy csak én lennék képes csókolni magam") miatt azt sem érezzük kiokoskodott szándékoltságnak, ha Szőcs magát a halottat (Leningrádi kollégium) vagy más rokonokat szólaltat meg (Kimenő, Ne gyerekeskedj), ez a melankólia ugyanis szorosan egymáshoz köti Tata szeretteit.

Pontos, rövid hasonlatok ("melegebb, mint a kezem, / és fehérebb, mint az ablak") és meghökkentő sűrűségű képek ("egy sírkőolvasó türelmére lenne szükség") jellemzik a kötetet. Az eszköztelen kimondás gesztusa ("Hosszú volt a tavasz") néhol ugyan a Telep Csoportot juttatja eszünkbe, és a címválasztásban is van hová fejlődni, sajátos ritmustörő sorai máris autonómmá teszik Szőcs nyelvét: "Gyakran küldtek le a pincébe krumpliért, / arra sem tudtam nemet mondani, / pedig nagyon féltem a patkányoktól." (Önbizalomhiány)

Szőcs Petra évek óta a maga tempójában írja és publikálja verseit, s ez a megfontolt nyugodtság első kötetének érettségén és színvonalán is látszik. Megérte kivárni.

Magvető, 2013, 64 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.