Könyv

Szőcs Petra: Kétvízköz

  • Szöllősi Barnabás
  • 2013. július 6.

Könyv

Szőcs Petra Kétvízköz című kötete egyetlen eseményt jár körül: a beszélő által Tatának nevezett nagyapa halálát. A könyv feltűnő önállósága ellenére is társítható Kántor Péter Levél anyámnak című ciklusához, szerkezetéről pedig több pályakezdő is az eszünkbe juthat. Ciklusnak túl sok a költemény, kötetnek az elegánsan karcsúnál egy fokkal karcsúbb, de tény, hogy nem találni fölösleges verset, a füzér így egységes és zárt.

Nemzedéktársainak munkáival ellentétben Szőcs egyetlen szövegén sem érezni, hogy bármiféle koncepciót kipótlandó született volna. Miközben rendre visszatérnek motívumok (örökölt tárgyak, álmok, emlékek), s bizonyos versek akár párba is állíthatók egymással (a Ceremónia és a Barna vagy; a Beszélgessünk még és a Tata álmai), ami finoman kiegyensúlyozott kötetkompozíciót eredményez. A könyv egészére jellemző univerzális magánytapasztalat ("úgy csókolta a nyakamat a fülemnél, / ahogy csak én lennék képes csókolni magam") miatt azt sem érezzük kiokoskodott szándékoltságnak, ha Szőcs magát a halottat (Leningrádi kollégium) vagy más rokonokat szólaltat meg (Kimenő, Ne gyerekeskedj), ez a melankólia ugyanis szorosan egymáshoz köti Tata szeretteit.

Pontos, rövid hasonlatok ("melegebb, mint a kezem, / és fehérebb, mint az ablak") és meghökkentő sűrűségű képek ("egy sírkőolvasó türelmére lenne szükség") jellemzik a kötetet. Az eszköztelen kimondás gesztusa ("Hosszú volt a tavasz") néhol ugyan a Telep Csoportot juttatja eszünkbe, és a címválasztásban is van hová fejlődni, sajátos ritmustörő sorai máris autonómmá teszik Szőcs nyelvét: "Gyakran küldtek le a pincébe krumpliért, / arra sem tudtam nemet mondani, / pedig nagyon féltem a patkányoktól." (Önbizalomhiány)

Szőcs Petra évek óta a maga tempójában írja és publikálja verseit, s ez a megfontolt nyugodtság első kötetének érettségén és színvonalán is látszik. Megérte kivárni.

Magvető, 2013, 64 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.