Középkori teuton technóra táncolnak az ujgurok a zsinagógában

  • - vágvölgyi -
  • 1998. május 7.

Könyv

s hasonló mondatok röpködnek a győri éjszakában. Ez is jól mutatja a Mediawave multikulturális jellegét, amit még a helyi önkormányzat kukacoskodása sem tudott keresztbe verni.
s hasonló mondatok röpködnek a győri éjszakában. Ez is jól mutatja a Mediawave multikulturális jellegét, amit még a helyi önkormányzat kukacoskodása sem tudott keresztbe verni.

Ha valakit az a szerencsétlenség ér, mint engem, hogy csak két napot tud tölteni egy hatnapos fesztiválon, mely ráadásul jó is, az csak a fogát szívhatja, meg szidhatja más irányú elfoglaltságait. Mint arról a magyar sajtó több helyen hírt adott, a fesztivál szervezői vitába keveredtek a győri önkormányzattal, ott is elsősorban egy Tóthné nevű elvtársnővel, aki a múlt héten Bakács Tibor Settenkedő nevű barátunkat, egykori munkatársunkat is feljelentette az Élet és Irodalomban személyiségi jogait hevesen ostromló írása miatt. Lényeg a lényeg: a főtér és a Lloyd mozi nem állt a fesztivál rendelkezésére, a Mediawave a Rába moziba költözött, ami kisebb baj lett volna, ha nevezett filmszínház erejét összpontosítva koncentrált volna a jeles eseményre, de nem ezt tette. A nagyterem továbbra is a futó műsort adta, szemtanúk például a délután négyes előadásra hat fizető nézőt regisztráltak, és a büfében videóról A vas álarcos trailere ment.

Első filmként - mert a Mediawave még mindig leginkább filmfesztivál, noha jelentékeny a társművészetek képviselete - Marton László Távolodó és Gazsi Zoltán Száműzetések című dolgozatát láttam, abban a kivételesen szerencsés helyzetben, hogy mellettem ült az egyik alkotó. A low budget dokumentumfilm az újvidéki Új Symposion című folyóirat történetének feldolgozására tesz kísérletet, a mellettem ülő alkotó persze - jó közép-európai értelmiségi beidegződéssel - fikázta saját munkájukat, szerintem érdemtelenül. Az 1962-ben alapított lap hosszú időszakokban a legjobb magyar nyelvű publikáció volt kerek e világon, boldog vagyok, hogy több évfolyamát birtokomban tudhatom. 1983-ban a vajdasági SZISZ (Szoc. Ifj. Szöv.) "liberálanarchista tendenciák" miatt betiltotta (nyilván a tartományi JKSZ erőteljes háttértámogatásával), majd kezelhetőbb szerkesztőséggel folytatta a lapot, okozva ezzel határon átnyúló kultúrbotrányt. Jó volt látni olyan barátainkat, mint Végel László, Tolnai Ottó, Balázs Attila, és archívokat olyan kitűnő emberektől, mint a néhai Sziveri János és a korai emigrációt választó Domonkos István. Az emigráció kulcskérdése a "Sympo" egykori gárdájának, a háború miként vette el korábbi "jugoszláv világpolgárságukat" (Ladik Katalin), a hadkötelesek hogyan döntöttek a bujkálás megaláztatása helyett az emigráció mellett (Balázs Attila, Ladányi István). Érdekes, fontos dokumentum, talán kicsit túl sok háttértudást feltételez.

Bár javaslatot kapott a díjazásra, mégsem nyert el sajnálatos módon semmit Jacob Thuesen első filmes dán rendező 59 perces dokuja egy New York-i metrórendőrről és állandó ügyfeléről, egy fekete hajléktalanról. Nagyon jó stílusú dolgozat, megmutatkozik benne, hogy egy dolgot nem szabad elspórolni a jó dokutól: a koncepciózus, precíz, időt és áttekintést engedő utómunkát. Thuesen vágóként dolgozott korábban - többek között Lars von Trier Kingdom I. című munkájában -, és ez meglátszik. Elsőre akár amatőrnek tűnő, zakkanó vágásai rendszerré állnak össze, szerencsésen kontrapunktoz, feleselteti egymással a humoristának készülő rendőr és a világ egyetlen 24 órás metrórendszerének félreeső zugolyaiban élő hajléktalan világát.

A Tánc-, zenei, és kísérleti filmek kategóriájában ment Szemző Tibor A túlpart című alkotása. Látható zene - ez az alcíme a dolgozatnak, és nem is hazudtolja meg ezt. Szerencsésnek éreztem magam ezzel a filmmel is, mert tanácsadója, Balogh B. Márton jó barátom, ismerem a helyszíneket a tokiói Suginami-ku-ban, magam is nagyon szeretem a Super 8-as technika szemcsés elmosódottságát, és a látható zene mellett nagyon élveztem Szemző hallhatóját is, melyet Onishi Ryokei buddhista tanító szutracitálása és a kiotói Kiyomizu-dera templom okiyo szertartása hangjainak felhasználásával szerzett.

A nagy játékfilmélményt a cseh film jelenlegi legnagyobbja - idősb és fiatalabb Sverák hozzá képest gyatra kis kóklerek -, Jan Svankmajer A gyönyör összeesküvői című alkotása nyújtotta. Meglepő, mikor a korábban már emlegetett Bakács kollégánk azt mondja egy filmről előzetesen, hogy "hű, bazmeg, az nagyon perverz", pedig róla jól tudja ország-világ, az albínó állatpornó legnagyobb magyarországi szponzora ő. Svankmajer nem alkuszik, félig animációs filmjében van egy tévébemondónő, akinek pontyokkal jó, ő viszont egy handlé magányos örömében a vágy titokzatos tárgya szofisztikált eszközállomány segítségével. A bemondónő férje rendőrnyomozó, ki szintén ipari forradalom kori szerkezetek segítségével esküszik össze a gyönyörrel. Infernális postáskisasszony, albérlője bábját szadomazochista kiképzésben részesítő főbérlő asszony, főbérlő bábját megkövezéssel sújtó, madárnak öltözött kan albérlő. Svankmajer az animáció Alexandro Jodorowskyja. Míg a chilei-mexikói mester - az El Topo, a Szent hegy, és a Sancta sangre rendezője - a mítosz és a tudatalatti kutatását latin-amerikai sivatagokba és kisvárosokba helyezi, Svankmajer a miénk, prágai kafkaesque, nemcsak ösztönéletét, de a helyszínt is ismerjük. A Hubert Sauper és Várkonyi Zsuzsanna francia produkcióban készült filmjében (Kisangani Diary) ábrázolt helyszínt és poklot viszont nem ismerjük. A tavalyi hatalomátvétel idején Kongóban forgatott filmjükben ruandai menekültek között jártak, szép, tisztességes dokumentumot készítve 200 000, a világ figyelmére nem méltatott halálraítélt között. Már eljöttek, mikor Laurent Kabila, az új kongói rezsim vezetője utasítására a "felszabadító" erők íziben kivégeztek 80 000 menekültet, hogy azokat aztán egy mínuszos hírre se méltassa a világsajtó.

Oleg Kovalov Szergej Eizenstein filmes önéletrajzát készítette el, a Mester híres snittjein kívül némi Dziga Vertovot, Bu-uelt, s másokat is felhasználva. A film jó példája annak, hogy csupa jó képből sem lehet - sőt csupa jó képből biztos nem lehet - koncepció és átgondolt cselekmény nélkül jól pergő, az experimentális érdekességen túlmutató mozit csinálni 85 percben. "Na, ez a Lajkó Félix", mondja a fesztiválszervező Hartyándi Jenő filmjének címe, s tesz kísérletet, hogy bemutassa a szabadkai hegedűs csodagyereket. Szerettem volna kis komparatisztikát csinálni a Jancsó-Grunwalsky páros "Játssz Félix, játssz" című, hasonló tematikumú opusával, de utóbbit lekéstem. Na, ez a Lajkó Félix játszik, meg sasokról, legyekről delirál Hartyándinál, olyan helyen ültem, ahonnan hallani nem lehetett, viszont látszott az angol felirat. A Sors különös kegye folytán egy fuvallat elhozta azt a mondatfoszlányt, hogy "nézd, ott repül az a kék lófasz" és ekkor olyan jóleső, a világ egyfajta egységére utaló volt olvasni, hogy "look at this blue horsecock flying".

Szívesen néztem volna még filmet vagy ötvenet, de ennyire nem tellett - nagyon sűrű fesztivál a Mediawave, ez erénye -, maradtak az esti koncertek. A morva scherzokirálynő, Iva Bittová, meg Alexander Balanescu a Muzsikással Bartók-wave-et csináltak, de erről majd szakembertől a jövő héten. Amúgy meg teutonok, ujgurok, zsinagóga, techno, volt minden, mint a búcsúban, és ez így helyes. Dacára Tóthnénak, a magyar alternatív szerveződéseket jellemző apróbb szervezési hiányosságoknak (Balanescuék felléptére például felszívódott a hangtechnikus), azért a Mediawave még mindig a legjobb fesztivál Magyarországon.

- vágvölgyi -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.