KÖNYVMELLÉKLET

Maigret emlékiratai

  • - kg -
  • 2018. május 19.

Könyv

Valami firkászféle várja Maigret-t a nagyfőnöki irodában, egy Georges Sim nevű úr, de az is lehet, hogy Simenon, sőt, az is lehet, hogy nem is újságíró, hanem író. Egy biztos, hogy fiatal, felveti az önbizalom, enyhe belga akcentusa van és komoly szándékokkal jelent meg Maigret munkahelyén, az Orfèvres rakparton. A célból, hogy egy félirodalmi regényben fesse meg a párizsi rendőrök igazi arcát, felforgatva ezzel az irodalmi hagyományt, mert – ahogy azt e Sim nevű alak nem is mulasztja el Maigret orrára kötni –, a francia irodalom, a kis hamis, a bűnüldözők helyett inkább a bűnözőkkel rokonszenvez. Ezzel aztán egy csodás, életre szóló barátság veszi kezdetét; Simenon regényében Simenon Maigret-regényeket ír, ezeket Maigret szelíden tűri, de eljön a nap, hogy maga Maigret is Maigret-ről kezd írni, emlékirataiban szeretné Simenon Maigret-regényeinek Maigret-képét egyszer s mindenkorra helyretenni. E parádés összevisszaságban, mely nagyszerű írói játék persze, Maigret-nek alkalma adódik Simenont kicikizni, persze csak úriemberhez méltón, barátilag. És alkalma adódik elmesélni tüdőbajosokkal teli ifjúkorát, illetve rendőrré és férjjé válásának körülményeit. A leendő Madame Maigret-vel szemben elkövetett udvarlás aprósüteményben és útmérnökökben gazdag epizódja kész romantikus komédia, minőségi csetlés-botlás, de Maigret azért szakmázik is. Megemlékezik arról a családiasságról, amely a bűnüldözőt és a bünelkövetőt összeköti, és amelyet – állapítja meg Maigret némi elégtétellel – Simenonnak sosem sikerül visszaadni.

Fordította: Ertl István. Agave Könyvek, 2017, 143 oldal, 2280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."