KÖNYVMELLÉKLET

Maigret emlékiratai

  • - kg -
  • 2018. május 19.

Könyv

Valami firkászféle várja Maigret-t a nagyfőnöki irodában, egy Georges Sim nevű úr, de az is lehet, hogy Simenon, sőt, az is lehet, hogy nem is újságíró, hanem író. Egy biztos, hogy fiatal, felveti az önbizalom, enyhe belga akcentusa van és komoly szándékokkal jelent meg Maigret munkahelyén, az Orfèvres rakparton. A célból, hogy egy félirodalmi regényben fesse meg a párizsi rendőrök igazi arcát, felforgatva ezzel az irodalmi hagyományt, mert – ahogy azt e Sim nevű alak nem is mulasztja el Maigret orrára kötni –, a francia irodalom, a kis hamis, a bűnüldözők helyett inkább a bűnözőkkel rokonszenvez. Ezzel aztán egy csodás, életre szóló barátság veszi kezdetét; Simenon regényében Simenon Maigret-regényeket ír, ezeket Maigret szelíden tűri, de eljön a nap, hogy maga Maigret is Maigret-ről kezd írni, emlékirataiban szeretné Simenon Maigret-regényeinek Maigret-képét egyszer s mindenkorra helyretenni. E parádés összevisszaságban, mely nagyszerű írói játék persze, Maigret-nek alkalma adódik Simenont kicikizni, persze csak úriemberhez méltón, barátilag. És alkalma adódik elmesélni tüdőbajosokkal teli ifjúkorát, illetve rendőrré és férjjé válásának körülményeit. A leendő Madame Maigret-vel szemben elkövetett udvarlás aprósüteményben és útmérnökökben gazdag epizódja kész romantikus komédia, minőségi csetlés-botlás, de Maigret azért szakmázik is. Megemlékezik arról a családiasságról, amely a bűnüldözőt és a bünelkövetőt összeköti, és amelyet – állapítja meg Maigret némi elégtétellel – Simenonnak sosem sikerül visszaadni.

Fordította: Ertl István. Agave Könyvek, 2017, 143 oldal, 2280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.