KÖNYVMELLÉKLET

Új új képregények

  • Kránicz Bence
  • 2018. május 19.

Könyv

Koska Zoltán éppen tíz éve, kamaszkorában jelentette meg első füzetét, a Firka-Comicsot, azóta pedig ő a legaktívabb fiatal magyar képregényalkotó. Nem tudott, de egyelőre nem is akart kitörni a képregényes szubkultúra köreiből, talán azért, mert ez a mélyen személyes, szinte naplószerű hangvétel többet mond a hűséges Koska-olvasók szűk közösségének, mint az alkotóra véletlenül rátaláló érdeklődőknek. Mindazonáltal az Új új képregények alapján egyértelmű, hogy ha lehetősége adódik rá, Koska bátran megmutathatja magát a szélesebb nyilvánosságnak, mert saját írói és rajzstílusát magabiztosan használó, mégis kísérletezni kész, rutinos mesélővé érett.

Friss munkájában ötvözi az életkorához illő szorongások által ihletett jeleneteket az utóbbi években kezdett intertextuális játékokkal. Az epizodikus történetbe illesztett szöveges és képi idézetek – García Márqueztől Cseh Tamáson át Walt Disney-ig – mégsem úgy működnek, mint a posztmodern kisajátítás technikái. Nem a többjelentésű, ironikus mű felé mutatnak, hanem azt a vágyat érezni mögöttük, hogy Koska megmutassa, milyen hatást gyakoroltak rá, mennyire fontosak lettek neki egyes műalkotások. Mindent a személyes mitológiájába épít, az idézetek révén is Koska Zoltánhoz kerülünk közelebb. Ez a technika egyszerre lazítja fel és hitelesíti a hétköznapi élethelyzetek jeleneteit, legyen szó előjáték közbeni szerencsétlenkedésről vagy elalvás előtti tépelődésről. Merthogy Koska a magyar képregény jelentős gondolkodója, abban az értelemben legalábbis, hogy senki másnak a rajzolt alteregója nem töpreng és aggódik ennyit oldalakon át ügyes-bajos dolgairól.

Szerzői kiadás, 2018, 32 old., 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.