rés a présen

„A nőknek egyre nagyobb súlya van”

Szabó T. Anna költő, író

  • rés a présen
  • 2018. május 19.

Könyv

rés a présen: Több helyszínen és szerepben is jelen leszel a XXV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon a Millenárison. Például az Európa női szemmel programon, április 21-én. Hogyan látod te az írónőket?

Szabó T. Anna: A nemünknél sokkal jobban számít a szemünk, szoktam mondogatni, és az érzékenységet értem alatta: az a legfontosabb, hogy mire figyelünk, és mennyire figyelünk oda. Jó író nem lehet egynemű, ahogy egyoldalú sem. Ha a nők által írt irodalom sokszor a női életekre koncentrál, ennek csak egy oka van: hogy ellensúlyozni akarja az egyoldalúságot, de amint ez megtörtént, mehetünk tovább. Mostanra, úgy érzem, többnyire beállt az egyensúly, nincsenek előre leosztva a lapok, a nőknek egyre nagyobb súlya van – bár azért árulkodó, hogy a nagy díjak esetén valahogy tíz író közé csak egy nő kerül be. A fesztiválra egy máltai író, Clare Azzopardi könyvét fordítottam le. Pár női név a címe, a szerző egy norvég, egy osztrák és egy ciprusi írónő társaságában vesz majd részt a beszélgetésen szombaton, fél háromkor. Izgalmasan máltai sztori, mégis ismerős: a benne felbukkanó nők – az emigráns, az újságíró, a hajléktalan, a varrónő, az apáca – a mi napi kérdéseinkkel küszködnek, titkokkal, hazugságokkal, fájdalommal, de főképpen a magánnyal.

rap: Szintén „női” program A lázadó lányok című kerekasztal-beszélgetés. Ott miről lesz szó?

SZTA: A beszélgetés fél hattól lesz szintén szombaton, április 21-én a Móra Kiadó szervezésében. Írókollégámmal, Miklya Luzsányi Mónikával és a kötet szerkesztőjével, Szlukovényi Katalinnal fogok beszélgetni az Esti mesék lázadó lányoknak című könyvről és a kortárs írónők által írt Magyar mesék lázadó lányoknak című kötetről, amibe én is írtam történeteket olyan nőkről, akik szerepmodellek lehetnek a megmentésre váró királylányokra ráunt kis- és középiskolás lányoknak.

rap: Első prózaköteted, a tavalyi Törésteszt is nőközpontú novellákból áll.

SZTA: A Törésteszt a harag könyve, csupa olyan történet van benne, amit terjedelmi vagy személyes okokból versben nem lehetett elmondani. Mindig is írtam prózát, szeretem kinyitni a történeteket, mint egy legyezőt, ezzel hűtöm a forró fejemet – a vers inkább koncentrálja a pillanat hevét, vagyis becsukja a legyezőt, és jól odacsap vele.

rap: A Határ című új kötettel is jelen leszel a Millenárison.

SZTA: Szintén próza, az utóbbi tizenöt év szövegeiből válogattam össze, az előzőnél jóval személyesebb írások vannak benne határhelyzetekről: felnövésről, szégyenről, fájdalomról, az otthon elvesztéséről és megtalálásáról. A bemutatója vasárnap, április 22-én tizenegytől lesz a fesztiválon.

rap: Milyen egyéb programokon bukkansz még fel?

SZTA: A gyerekkönyvfordításaimmal is szerepelek majd, és sokfelé megyek találkozókra, például Egerbe, Szegedre, 23-án a BMC-be, 26-án a PIM-be, májusban Csíkszeredába.

rap: Milyen más projektekben dolgozol?

SZTA: Nagyon szeretek dzsesszzenészekkel fellépni, együttműködni velük, improvizálni. Ezenkívül az egyik legkedvesebb játékom a rendszeres verses és prózás Lyukasóra a MOMKultban és a Marczibányi téren.

rap: Van-e élet az irodalmon túl?

SZTA: Bár lenne! Kertészkedni kellene, kirándulni, tortát sütni. Ezekre az elmúlt hónapokban egyáltalán nem volt időm. Viszont néztem nemrég lovakat a pusztán, voltam Metallica-koncerten, és hallottam Liz Wrightot élőben. Van remény.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.