Mese alkonyfényben - Sven Nordqvist: Kalapvadászat

  • Keresztesi József
  • 2008. szeptember 25.

Könyv

Emlékszik még valaki Victor Sjöströmre? A svéd némafilm rajongói most minden bizonnyal egy emberként kapják föl a fejüket, ahogy az Ingmar Bergman-fanatikusok is: tudvalevő, hogy A nap vége című Bergman-klasszikusban az idős Sjöström, a svéd némafilm egykori nagy rendezője játssza a főszerepet. Keresztesi József

Emlékszik még valaki Victor Sjöströmre?

A svéd némafilm rajongói most minden bizonnyal egy emberként kapják föl a fejüket, ahogy az Ingmar Bergman-fanatikusok is: tudvalevő, hogy A nap vége című Bergman-klasszikusban az idős Sjöström, a svéd némafilm egykori nagy rendezője játssza a főszerepet.

De emlékszik-e még valaki Victor Sjöström arcára? A keserűség és a megbékélés sajátos elegyére?

Új mesekönyvünk, a Kalapvadászat valahol mintha ennek az elegynek a visszáját idézné föl, bár éppen fordított arányokkal: vidám pillantással, de csöppnyi szomorúsággal a szív mélyén. Az eredetileg illusztrátorként induló Nordqvist korai, 1987-es műve ugyancsak egy öregembert választ története hőséül. Nagypapa egy reggel arra ébred, hogy nyoma veszett a kalapjának, és azonnal a keresésére indul. Rejtélyes üzenetek vezetik egyre tovább, és minden állomáson az újabb üzenet mellett egy-egy régi, apró tárgyat talál: ólomkatonát, óraláncot, bicskát stb.

Itt pedig álljunk meg egy pillanatra, és szakítsunk azzal a hagyománnyal, hogy a recenzió végére biggyesztünk egy rövid tiszteletkört az illusztrációk "magával ragadó" képi világáról. Nordqvist munkái nem illusztrált mesék, hanem képeskönyvek: a szöveg és a kép egyszerre, egy időben hat, egyik sincs a másik "fölött" vagy "alatt". Annál is inkább, mert az elképesztően részletgazdag, nagy fantáziával megalkotott képi világ pontosan olyanforma szelíd szürrealizmust áraszt, mint a fölvonultatott szereplők. A fantasztikus tanyasi dzsungelben, óriásira nőtt gyomnövények és limlomok hegyei között kószáló Nagypapa előbb a kutyájával társalog, aztán Tyúkanyóval, majd fölkeresi Valakit, aki az öreg pajta mélyén, egy ládában lakik, és így tovább. S az újabb nyomra vezető üzenet, illetve az újabb apró tárgy mellett mindenhol megvendégelik egy csésze kávéval.

Fantasztikus-szürreális utazás szemtanúi vagyunk tehát, amelynek a végén a szerző váratlan csavarral egészen más viszonyok közé röpíti a hősét. Szó szerint röpíti: Nagypapa egy erősebb bukkanónál kizuhan az őrült nyúl oldalkocsis motorkerékpárjából, és letottyan a virágos mező kellős közepén. Ekkor veszi kezdetét a visszaút a gyerekkorba, és egy réges-régi történet kapcsán ekkor kerül a helyére az öt rejtélyes kis tárgy, amely valaha mind az övé volt, és amelyeket hétéves korában elcserélt egy sündisznóra: "Nagypapa pedig ott ült, apró öregember a nagy nyári mezőben, és a régi időkre emlékezett, amikor ő hétéves volt, és volt neki egy sündisznója, nagyanyja, anyja és apja meg öt testvére. Voltak addig is emlékei róluk, de most már tisztán emlékezett rájuk."

Nordqvist magabiztosan kerüli el a szentimentalizmus csapdáját, amikor a gyerekkor édes-fájdalmas emlékeit a varázslatos-szürreális mesei világgal ellenpontozza. Hőse nagy ívben kirepül a fantasztikum díszletei közül, cserébe pedig folyamatosságot teremt a saját életében. A csöppnyi szomorúság persze ott marad: volt sündisznója, volt nagyanyja, voltak szülei és testvérei - mindez tehát nincs többé. De a régi kincsek a húsz-egynéhány oldalnyi történet végén újra ott sorakoznak a polcon.

A kalap viszont nem kerül meg, és a rejtélyes üzenetek szerzőjére sem derül fény. Nordqvist könyveiben a csodák működését (például a Lesz nemulass, Findusz!-ban a Mikulás körüli hercehurcát, vagy A kobold karácsonyi titkában a ház körül sertepertélő koboldok munkáját) nem értjük, de nem is ez a dolgunk. A svéd szerző elegánsan tartja egyensúlyban a két világot, és folyamatos átjárást biztosít közöttük, mindazonáltal a titkok nála egyáltalán nem arra szolgálnak, hogy föltáruljanak, és talán épp ez az a vonás, amely az igazán bölcs gyerekkönyvszerzők közé sorolja őt.

A Victor Sjöström alakította professzor a nap végén végigzongorázza élete főbb motívumait, távoli rokona, ez a tanyasi svéd öregember pedig váratlan fordulattal bukkan rá ezekre a motívumokra. Bergman filmje elé persze ne ültessük oda a gyereket, míg a Kalapvadászathoz bátran: ugyanakkor a két figura a műfajok távolisága ellenére is közel áll egymáshoz. Az elmúlás régi, nagy metaforája, az utazás mindkettejüknél egyszerre zajlik kívül és belül, és mindkettejüknél valamiféle megszenvedett rezignációban oldódik fel.

Milyen kár, hogy az öregemberek kimennek lassan a divatból, magával az öregséggel (és a kalapokkal) együtt.

Fordította Tótfalusi István. General Press Kiadó, 2008, oldalszám nélkül, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.