Miklya Anna: A hivatásos

  • Benedek Szabolcs
  • 2011. december 21.

Könyv

Szezonja van a prostikönyveknek - szögezhetnénk le rosszmájúan, de nincs miért. Aztán az a mondat következhetne, hogy "de Miklya Anna nem Szalai Vivien" - ámbár egyoldalú ismeretség esetén nem volna elegáns összehasonlítgatni. A hivatásos irodalmiságához amúgy nem férhet kétség, még akkor se, ha a szövegben benne maradtak olyan mondatok, mint például "hétvégén valahogy nagyobb a tehetetlenségi együtthatóm", és hát az olyan közhelyszámba menő kijelentéseket is ki lehetett volna húzni, hogy "Ez lehetett a legjobb nekik: a körülrajongott szép, okos kis fejecskénkkel éreztetni, hogy hova való. Én meg csináltam, mert pénzt kaptam érte. Nem is jutott eszembe, hogy bűntudatot kéne éreznem."

 

A főhős Erika, a prostituáltból lett gimnáziumi tanár. A sztori szokványos iskolai történetté silányulhatna az unásig ismert kavarásokkal és intrikákkal, ám hamar kiderül, hogy mégse kurvából lesz a jó feleség, és a zűrök nem a kamaszhisztik és a kollegiális fúrások, hanem újra és újra a szex körül bontakoznak ki: kokainos gruppenszex, bűnös tanár-diák viszony, internetre kitett szexvideó, homoszexuális pedagógus az egyházi iskolában.

 

Miklya Anna tehetséges. Ezt nem csupán az bizonyítja, hogy huszonnégy éves korára a második regényét publikálta az ország egyik jelentős szépirodalmi kiadójánál, hanem A hivatásos egyes fordulatai és megoldásai is. Idővel egész biztosan képes lesz búcsút inteni a következetlenségeknek, és a nyelvezeten is csiszol majd.

 

Jelenkor, 2011, 174 oldal, 2500 Ft



Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.