Könyv

Minden másképp van – Karinthy Frigyes összes fényképe

  • - kg -
  • 2017. február 26.

Könyv

Elég menő Brigitte Bardot-t együtt látni Fritz Langgal, ám hiába Godard igyekezete (A megvetés c. filmben), a nyomába sem ér Karinthy Frigyes és Fritz Lang találkozásának. A legmenőbb magyar író és a legmenőbb német filmrendező találkozását egy 29-es sajtófotó örökítette meg – képzeljük el, hogy Andy Vajna éttermének megnyitóján De Niro mellett Esterházy kanalazza a levest, így talán a fiatalabbak is átérezhetik a képben rejlő bulvárértéket. Karinthynak lett volna mivel felvágnia Kosztolányi előtt, de csak addig, míg Desiré elő nem húzza a Thomas Mann-nal közös fotóját, amire Karinthy tromfolhatott volna egy őt és Bernard Shaw-t ábrázoló felvétellel, ám fájdalom, a képen látható illusztris vendéget – hisz csak tréfáltak az urak – az Operettszínház tagja alakította. Kosztolányi viszont soha nem szúrt át karddal csinos bűvészsegédet, nem varázsolta elő kalapból a saját fejét, és cowboynak sem öltözött nyilvánosan, vagy ha igen, erről hallgat a fotótörténet, Karinthy viszont remekül mutat vadnyugati hősként és ügybuzgó bűvészként egyaránt. Beöltöző teljesítményével a Nyugat minden tagját simán lekörözi, talán csak a síelő Babits vetekedhet vele, habár a komikum a havasi irodalmi nagyvad esetében nem szándékos, a Babitsot sífelszerelésben megörökítő, ismert fotón mintha Groucho Marx nézne a kamerába. Karinthy a betegségeivel is verte az irodalmi mezőnyt; e remek fotógyűjtemény, mely Kovács Ida munkáját dicséri, egy röntgenfelvétellel zárul, melyen Karinthy koponyája és az agydaganat tünetei láthatók – mennyivel költőibb ez, mint Arany János sipolyáról olvasgatni. A megnyerő megjelenésre Karinthynak a halálában is volt dolga: Proust ágyához Man Rayt kellett szalasztani, hogy maradandó fotó készülhessen, Karinthy azonban Man Ray nélkül is előnyösen mutat a halálos ágyán – ahogy azt a korabeli sajtó is megjegyezte.

Petőfi Irodalmi Múzeum, 2016, 232 oldal, 4300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.