Elég menő Brigitte Bardot-t együtt látni Fritz Langgal, ám hiába Godard igyekezete (A megvetés c. filmben), a nyomába sem ér Karinthy Frigyes és Fritz Lang találkozásának. A legmenőbb magyar író és a legmenőbb német filmrendező találkozását egy 29-es sajtófotó örökítette meg – képzeljük el, hogy Andy Vajna éttermének megnyitóján De Niro mellett Esterházy kanalazza a levest, így talán a fiatalabbak is átérezhetik a képben rejlő bulvárértéket. Karinthynak lett volna mivel felvágnia Kosztolányi előtt, de csak addig, míg Desiré elő nem húzza a Thomas Mann-nal közös fotóját, amire Karinthy tromfolhatott volna egy őt és Bernard Shaw-t ábrázoló felvétellel, ám fájdalom, a képen látható illusztris vendéget – hisz csak tréfáltak az urak – az Operettszínház tagja alakította. Kosztolányi viszont soha nem szúrt át karddal csinos bűvészsegédet, nem varázsolta elő kalapból a saját fejét, és cowboynak sem öltözött nyilvánosan, vagy ha igen, erről hallgat a fotótörténet, Karinthy viszont remekül mutat vadnyugati hősként és ügybuzgó bűvészként egyaránt. Beöltöző teljesítményével a Nyugat minden tagját simán lekörözi, talán csak a síelő Babits vetekedhet vele, habár a komikum a havasi irodalmi nagyvad esetében nem szándékos, a Babitsot sífelszerelésben megörökítő, ismert fotón mintha Groucho Marx nézne a kamerába. Karinthy a betegségeivel is verte az irodalmi mezőnyt; e remek fotógyűjtemény, mely Kovács Ida munkáját dicséri, egy röntgenfelvétellel zárul, melyen Karinthy koponyája és az agydaganat tünetei láthatók – mennyivel költőibb ez, mint Arany János sipolyáról olvasgatni. A megnyerő megjelenésre Karinthynak a halálában is volt dolga: Proust ágyához Man Rayt kellett szalasztani, hogy maradandó fotó készülhessen, Karinthy azonban Man Ray nélkül is előnyösen mutat a halálos ágyán – ahogy azt a korabeli sajtó is megjegyezte.
Petőfi Irodalmi Múzeum, 2016, 232 oldal, 4300 Ft