Mindenféle (Kanadai filmhét a Hunnia moziban)

  • Deutsch Andor
  • 1998. február 19.

Könyv

Íme egy jó hír. Az állami propagandafőnökök mostanában egyre gyakrabban gondolják úgy, hogy az országukról külföldön alakítandó képnek hatásos formálója lehet néhány film. Ezért aztán itt-ott (de többnyire a Hunnia moziban) megjelennek a nemzeti filmbemutatkozások. Gyors egymásutánban láthattunk egy koreai, egy iráni és most, február 19. és 25. között egy kanadi filmhetet.
Íme egy jó hír. Az állami propagandafőnökök mostanában egyre gyakrabban gondolják úgy, hogy az országukról külföldön alakítandó képnek hatásos formálója lehet néhány film. Ezért aztán itt-ott (de többnyire a Hunnia moziban) megjelennek a nemzeti filmbemutatkozások. Gyors egymásutánban láthattunk egy koreai, egy iráni és most, február 19. és 25. között egy kanadi filmhetet.

A hivatalos filmes reprezentáció azt jelenti, hogy az itthoni szervezőnek ravasznak, a nézőnek pedig szerencsésnek kell lennie: a jó vagy legalábbis érdekes filmek közé - úgy tűnik - könnyen olyanok is keverednek, melyek kifejezetten ilyen, külföldi propagandacélra készültek. Az arány eddig jó volt. Sőt még azt sem lehet kizárni, hogy egyszer egy propagandafilm lesz jó.

Kanadával persze valamennyire más a helyzet. Ez nem Irán és nem Korea. A követségen kívül a másik szervező a legnagyobb kanadai filmgyártó cég. Az ő céljuk más egy kicsit:

szeretnék eladni,

amijük van. Így tehát a válogatásnak újabb szempontjába kell beletörődnünk: a fesztiválon csupán egyetlen filmforgalmazó cég, feltehetően a másik szponzor, az Alliance filmjeit játsszák.

De panaszra semmi ok. Atom Egoyanon, David Cronenbergen, valamint egy, már rég a videótékákban porosodó, feledhető Gibson-feldolgozáson kívül érdekes filmeket láthatunk. Fő jellemzőjük, hogy mindenfélék. Kis közönségre számító önelemzők, tévés vetítésre tervezett izgalmasak, nagyléptékű sikerre kacsingatók. Nem rajzolódik ki belőlük nemzeti karakter vagy iskola. De ezt az egy hetet leszámítva, valószínűleg sohasem fogunk találkozni velük, tehát érdemes próbálkozni.

Az Odavagyok érted (Joe´s So Mean To Joesephin)-ben az a jó, hogy nem nagyratörő. Egyszerű történet, egyszerű szerepek egyszerű előadásmódban. Valami városban játszódik valami fiatalok között. Főszereplője egy gyenge jellemű, nem túl okos kamaszlány meg egy telefonszerelő, aki lehallgatók beépítésével is foglalkozik. Tipikusak, de nem filmekből ismerősek. Ahhoz túl egyszerűek, és ezért érdekesek. Persze lehet, hogy egy félórás filmben még érdekesebbek volnának.

A Függőkert (Hanging Garden) szórakoztató film, ha lehet ezt egy felbomló, széteső, de együtt sohasem volt család történetecskéjére mondani. Kicsit őrült, kicsit sajnálatraméltó família ez. És a film is egyszerű nagyon. Szereplőinek még attól sem könnyebb az életük, hogy bolondok. El kell viselniük egymást és magukat. A srácnak azt, hogy felnő, a családnak a szenilis nagymamát, a lánynak a durva apát, a feleségnek az egész családot. A kertjük, az viszont gyönyörű: buja, hatalmas, ápolatlan, összevissza. Nem szimbólum ez, de tény, hogy olyan, mint azok, akik lakják: mint a film hősei.

Nekem az előbbi két darab a fesztiválgyőztes. Mintha szándékosan egy ilyen

kis mozira válogatták

volna őket. Ez a jó egy nagy országban -gondolhatnánk, ha csak belőlük állna ez a hét -, ezt is megengedheti magának: hogy kis dolgokkal mutatkozzék be. A többi csak a maradék.

Az Egyenruhás szerelemben (I Love a Man in Uniform) vége az idillnek. A téma a nagyváros, az erőszak, a káosz az utcákon és a lelkekben. Ismerős helyzetek és karakterek sorakoznak fel: korábbi filmekben már láthattuk őket. A filmben van feszültség, csak meglepetés nincs benne. Aki akarja, azt is hiheti, hogy komoly dolgokról esik szó. Tehát ha az Egyenruhás szerelem valamelyik kereskedelmi adó műsorán tűnik fel nemsokára, egy néző sem fog meglepődni. Legfeljebb örül a minőség egyszeri és nem is látványos javulásának.

A Rude arra az egyszerű bölcsességre emlékeztethet, hogy Kanada azért csak Amerika. A film a Boyz in the Hood (Fekete vidék) és a Kids vonalán mozog. Csakhogy Clement Virgo, a rendező rátalált egy egyszerű eszközre, mellyel valószínűleg hatásosabban lehet bemutatni a gettók lényegét, mint a gyorsan unalmassá váló valósággal: a stilizációra. Ez a film inkább vers, a kommentátor-rezonőr is versben rapeli végig a másfél órát. A mai filmversek persze klipszerűek kicsit, ez még a tetejében dramaturgiai, képi sablonokkal, régimódi fátyolos emlékfelidézésekkel, flash-backekkel díszíti magát. Mégis a Rude életet és invenciót lehel egy divatos, de valódi kifejezési módját sohasem talált irányzatba.

A Liliomok (Lilies) szintén a stilizáció, a költőiség és szentimentalizmus útját járja. A színházi feldolgozást alig próbálja filmszerűvé tenni: csupán szép emlékek és szép férfiak sorakoznak benne festői, szimbolikus elrendezésben. Egy másfél órát talán erre is érdemes rászánni. És akkor már csak egy romantikus, rockos vígjáték, a Bálnazene (Whale Music) van hátra, hogy túl legyünk az egészen.

Nyilván nem ez Kanada, nem ez a kanadai filmművészet. De a fesztiválon szereplő tíz film történetesen Kanadában készült. És ahogy mondtam is már: szerencse dolga az egész. Érdemes kísérletezni velük, lesz, aki rátalál közöttük a saját mozijára.

Deutsch Andor

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.