Délben indulás, éjjel bulizás, reggel haza (A német film 1997-ben)

  • Nagy Elisabeth
  • 1998. február 12.

Könyv

1998-at írunk. Úgy igazán még el sem kezdődött a német filmév, máris fásultság uralkodik. A Das Trio Götz George ellenére nem vonzza a népeket. Sherry Hormann a nemzetközi piac érdekében angol címmel (Widows) látta el új komédiáját, de ez sem segített rajta. A napokban startol Sönke Wortmann új filmje, a Der Campus - ő csinálta a Der bewegte Mannt, na az siker volt.

1998-at írunk. Úgy igazán még el sem kezdődött a német filmév, máris fásultság uralkodik. A Das Trio Götz George ellenére nem vonzza a népeket. Sherry Hormann a nemzetközi piac érdekében angol címmel (Widows) látta el új komédiáját, de ez sem segített rajta. A napokban startol Sönke Wortmann új filmje, a Der Campus - ő csinálta a Der bewegte Mannt, na az siker volt.

Forgassuk csak vissza az időt egy évvel.

Micsoda ünnep, micsoda mámor

A német film évtizedek óta nem volt ennyire fenn. Élt és virult. Az első negyedévben a német filmé volt a német piac 37 százaléka. Az első félévben 66,6 millió néző vásárolt mozijegyet. 1,4 milliárd márka lett az év összbevétele. 26 multiplexet nyitottak 1997-ben. Az UFA nyolcvanadik és az új Babelsbergi Stúdió ötödik születésnapját ünnepelték (viszont utóbbi vezetőségéből Volker Schlöndorff végleg kiszállt). Nem érdekes, hogy Wim Wenders új műve nem számított német filmnek (sőt még európai produkciónak sem ismerték el az Európai Filmakadémián), új tehetségek vésték be nevüket a nagyközönség tudatába.

Itt van például Caroline Link és Tom Tykwer. Caroline Link 1996-ban forgatta Jenseits der Stille című drámáját, melyben egy egészséges lány süketnéma szüleinek a külvilághoz vezető egyetlen kapcsa. Amikor felfedezi a zene varázsát, megtörik e kapcsolat. Joggal nevezték a németek az idei Oscar-díjra: a Jenseits der Stille ugyanazzal a varázzsal él, amellyel a cseh Kolja is meghódította az Akadémiát (mire megjelenik e cikk, kiderül, bekerült-e az öt jelölt közé). Tom Tykwer (az övé a Tödliche Maria) öreg róka a független filmezésben. Annyira a film bolondja, hogy van egy mozija is Kreuzbergben, a Moviemento. Két társával saját produkciós céget alapított, ők csinálták Wolfgang Becker Das Leben ist eine Baustelle című filmjét is, aminek forgatókönyvét Tykwer írta. Jürgen Vogel (képzeljük őt a német film Harvey Keiteljének, fiatalabb kiadásban) sikertelen proletárt játszik a 90-es évek végének Berlinjében. De igazából a város a film főszereplője, meg az a nyomasztó életérzés, amit az egyesülés hozott. Tykwer Winterschlafer című filmje sokak szerint unalmas, pedig csak lassan csordogál. Itt nem a sztori a lényeg (négy harminc körüli fiatal tengi-lengi az életét egy havas kisvárosban).

Egy apatikus generáció

csodálatos képeken - számomra az év legjobb filmje.

A bevételt tekintve az egykori taxisofőr, Thomas Jahn Knockin´ On Heaven´s Door című gengszter-road-movie-ja a németek abszolút kedvence, a főszerepben Til Schweigerrel, de érdemes figyelni egy mellékszerepben Moritz Bleitreu-ra, hamarosan csodálatos sztár lesz belőle. Az év összesített toplistáján ez a negyedik (az első három természetesen a Men In Black és Co.), pedig nem annyira eredeti dolog, két halálos beteg utolsó kiruccanásáról szól, akik bankot rabolnak. Mindenesetre bekerült a nemzetközi körforgásba, akárcsak (az Abgeschminktet jegyző) Katja von Gernier Bandits című filmje is, amelyben négy börtöntöltelék lány rockegyüttest alapít: első külső szereplésük alkalmával meg is lépnek. Egyetlen, túl hosszúra sikerült videóklip az egész, de a zenéje vezeti a német slágerlistát. Nagy reményeket fűztek hozzá, bemutatásakor mégis érezni lehetett, hogy a német film idén a várakozások alatt teljesít majd.

Szolid rendezés Rainer Kaufmann Die Apothekerin című thrillerje. Ritka madár a német filmiparban, irodalmi adaptáció Ingrid Noll azonos című könyve után. A Banditsban is játszó sztár, Katja Rieman a patikusnő, megmérgezi a konkurensét, a szeretőjét, a férjét. Egy kicsit tré az egész.

Roland Suso Richter sokévi

tévézés után

ismét mozifilmet forgathatott, de a 14 Tage Lebenslänglich nem nagyon szeretteti meg magát a nézővel, pedig a főszerepet játszó Kai Wiesinger kiváló: dörzsölt és nyálas ügyvéd, aki önreklám céljából két hét fogdát vállal, aztán komoly időkre ott ragad. Megbukott Peter Sehr (német-francia-angol koprodukciója is: az Obsessionben Heike Makatsch (egykori Viva-moderátor) két férfit szeret egyszerre, Németországban mégsem volt rá kíváncsi senki. Volker Schlöndorff Der Unholdja (A rémkirály) pedig oly totális katasztrófa, hogy jobb fátylat borítani rá.

Egy német film a tengeren túl is bekerült a hírekbe, de őszintén bevallom, a Ballermann 6-ot nem voltam hajlandó megnézni. Sajnáltam rá 90 percet az életemből. Két proletár Mallorcára utazik, és a hírhedt Ballermann 6 sörözőben szangriázik ájulásig. Vedelés és hányás az egész. Az amerikai szaklapokig terjedt a hír, hogy Hamburgban egy mozitulaj kitiltotta a filmet a házából, mert a nézők közben lehányták az üléseket, és egyúttal pisáltak is ott helyben. A német dokumentumfilm-fesztiválon viszont valaki megjegyezte, hogy a Ballermann 6 olyan élesen mutatja a valóságot, hogy akár oda is benevezhették volna. A közönsége meg nonstop repült a szigetre. Délben indulás, éjjel bulizás, reggel haza.

Aztán előállt az fura a helyzet, hogy miközben

az amerikaiak is felfigyeltek

Ivan Fila Lea című filmjére, és szerte a világon kitüntetésekkel halmozták el, Golden Globe-ra is jelölték, mégsem talált könnyen utat a német mozikba: két sokat szenvedett ember egy vásznon túl sok volt a terjesztőknek.

Művészi és üzleti sikert 1997-ben egy olyan ember ért el, aki pedig csak hébe-hóba fejezi be a filmjeit: Helmut Dietl, a Rossinival (pontosabban: Rossini - avagy a gyilkos kérdés: ki kivel hált; a film társírója Patrick Süsskind). München felső tízezre találkozgat esténként a Rossini nevű étteremben, szatirikus dialógok, találóan megfestett szereplők vonják be a nézőt abba a körbe, amelyről mindig is sejtette, hogy öntetszelgőn degenerált és mégis oly vonzó. Kérdés, hogy Németországon kívül felismerik-e majd, kikről szól.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Az Új német filmek című, az Örökmozgóban, a Toldi moziban és a Goethe Intézetben látható összeállítás részletes programját lásd Snoblesse Oblige rovatunkban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.