Könyvmelléklet – kritika

Mondogalódom

Egressy Zoltán: Jolka harangja

Könyv

A 94 éves zalai parasztasszony mesélni kezd. Az nem derül ki, hogy pontosan kinek és miért: nekünk mesél. Csapongó elbeszélésének nincs gátja. Mintha egy nyelvjárásgyűjtés feljegyzéseit olvasnánk, ahol a cselekmény vagy a következetesség másodlagos a történeteket hordozó nyelv mellett.

Hangsúlyosan egyszólamú elbeszélés ez, amelynek legfőbb tétje, hogy a szöveg képes-e hitelesen megtartani azt az egyetlen autentikus hangot, amelyen keresztül megismerünk egy életet. És persze az is, hogy van-e annyi potenciál az anyagban, hogy a végeredmény ne csak nagyszabású stílusgyakorlatnak tűnjön. Egressy Zoltán életszerű beszélőt alkotott. De épp ez a következetes egyszólamúságból fakadó monotonitás nehezíti meg, hogy a szöveget regényként olvassuk.

A mű viszonylag rövid megszólalásokból építkezik, ezek elkülönítésére a tördelés is ráerősít. A bekezdések közötti nagyobb térköz csendjei legalább annyira fontosak, mint az egymást követő történetdarabkák, mutatva, hogy az idős mesélő már nem tud egy szuszra többet megosztani. A könyv a csöndek mellett az élőbeszéd imitálásának megannyi hasonlóan érzékletes eszközét vonultatja fel, amelyet a nyelvjárási jellegzetességek mellett az idős asszony megszólalásait színesítő tájszavak sokasága („mondogalódik”) tesz még izgalmasabbá. Szinte hallani Jolka hangját.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.