Könyvmelléklet – kritika

Mondogalódom

Egressy Zoltán: Jolka harangja

Könyv

A 94 éves zalai parasztasszony mesélni kezd. Az nem derül ki, hogy pontosan kinek és miért: nekünk mesél. Csapongó elbeszélésének nincs gátja. Mintha egy nyelvjárásgyűjtés feljegyzéseit olvasnánk, ahol a cselekmény vagy a következetesség másodlagos a történeteket hordozó nyelv mellett.

Hangsúlyosan egyszólamú elbeszélés ez, amelynek legfőbb tétje, hogy a szöveg képes-e hitelesen megtartani azt az egyetlen autentikus hangot, amelyen keresztül megismerünk egy életet. És persze az is, hogy van-e annyi potenciál az anyagban, hogy a végeredmény ne csak nagyszabású stílusgyakorlatnak tűnjön. Egressy Zoltán életszerű beszélőt alkotott. De épp ez a következetes egyszólamúságból fakadó monotonitás nehezíti meg, hogy a szöveget regényként olvassuk.

A mű viszonylag rövid megszólalásokból építkezik, ezek elkülönítésére a tördelés is ráerősít. A bekezdések közötti nagyobb térköz csendjei legalább annyira fontosak, mint az egymást követő történetdarabkák, mutatva, hogy az idős mesélő már nem tud egy szuszra többet megosztani. A könyv a csöndek mellett az élőbeszéd imitálásának megannyi hasonlóan érzékletes eszközét vonultatja fel, amelyet a nyelvjárási jellegzetességek mellett az idős asszony megszólalásait színesítő tájszavak sokasága („mondogalódik”) tesz még izgalmasabbá. Szinte hallani Jolka hangját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.