Könyv

Nagy Anikó Johanna: Egy szót se szólj!

  • - sisso -
  • 2016. július 16.

Könyv

Nagy Anikó Johanna Egy szót se szólj! című könyve a szerencsére mára oly menő problémacentrikus ifjúsági irodalmat gyarapítja. Persze, minden kamaszirodalomnak a valóságról kéne szólnia, a valóság pedig problémás, úgyhogy kicsit erőltetettnek is tűnik a kategória, de ahol forradalom van, ott kellenek a határozott definíciók. A külföldi példa ragadós volt, és az elsősorban a színházak megrendelésére (a Kolibri járt ebben az élen) fordított osztálytermi drámák, a tizenévesek aktuális problémáival foglalkozó regényekből készült darabok hatására elkezdték pár éve kiadni és megrendelni a hazai szerzőktől is a kiadók ezeket a könyveket. Nagy Anikó Johanna kötete a kiadó Vészkijárat sorozatában jelent meg, és híven követi ezt az új szemléletet.

A főhős egy tizenöt éves lány, aki depressziós. Apja meghalt, édesanyja a gyászban nem tud eléggé figyelni rá, az iskolai életben sem tudja megállni a helyét, a többiek pedig igyekeznek még jobban lenyomni őt, virtuális felületeken is. Magányos egyhangúságban telnek a napjai, míg egy kedves házaspár a szomszédjukba nem költözik, és a férfi nem kezd el pótapaként viselkedni vele. A lány magabiztosabbá válik, szeretve van, aztán zuhanni kezd, mert szörnyeteggé válik számára a férfi az egyre hevesebb szexuális közeledés miatt. Ebből a lövészárokból nehéz kijönni, és igen fontos, hogy az író valóban gördülékeny nyelven, életszerűen írja meg, hogyan használhatja egy tizenöt éves a józan eszét, a még zsenge emberismeretét. Igazi túlélési bédekker kamaszoknak, ezért a didaxis is megbocsátható neki.

Tilos az Á Könyvek, 2016, 144 oldal, 2290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.