Könyv

Nagy Anikó Johanna: Egy szót se szólj!

  • - sisso -
  • 2016. július 16.

Könyv

Nagy Anikó Johanna Egy szót se szólj! című könyve a szerencsére mára oly menő problémacentrikus ifjúsági irodalmat gyarapítja. Persze, minden kamaszirodalomnak a valóságról kéne szólnia, a valóság pedig problémás, úgyhogy kicsit erőltetettnek is tűnik a kategória, de ahol forradalom van, ott kellenek a határozott definíciók. A külföldi példa ragadós volt, és az elsősorban a színházak megrendelésére (a Kolibri járt ebben az élen) fordított osztálytermi drámák, a tizenévesek aktuális problémáival foglalkozó regényekből készült darabok hatására elkezdték pár éve kiadni és megrendelni a hazai szerzőktől is a kiadók ezeket a könyveket. Nagy Anikó Johanna kötete a kiadó Vészkijárat sorozatában jelent meg, és híven követi ezt az új szemléletet.

A főhős egy tizenöt éves lány, aki depressziós. Apja meghalt, édesanyja a gyászban nem tud eléggé figyelni rá, az iskolai életben sem tudja megállni a helyét, a többiek pedig igyekeznek még jobban lenyomni őt, virtuális felületeken is. Magányos egyhangúságban telnek a napjai, míg egy kedves házaspár a szomszédjukba nem költözik, és a férfi nem kezd el pótapaként viselkedni vele. A lány magabiztosabbá válik, szeretve van, aztán zuhanni kezd, mert szörnyeteggé válik számára a férfi az egyre hevesebb szexuális közeledés miatt. Ebből a lövészárokból nehéz kijönni, és igen fontos, hogy az író valóban gördülékeny nyelven, életszerűen írja meg, hogyan használhatja egy tizenöt éves a józan eszét, a még zsenge emberismeretét. Igazi túlélési bédekker kamaszoknak, ezért a didaxis is megbocsátható neki.

Tilos az Á Könyvek, 2016, 144 oldal, 2290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."