Könyv

Neil Gaiman: Szerencsére a tej

  • - kg -
  • 2014. szeptember 14.

Könyv

Az Empire brit filmmagazin népszerű interjúsorozata a How much is a pint of milk? A meginterjúvolt hírességektől mindig megkérdezik; szerintük mennyibe kerül egy pint tej? Ki-ki a maga tejes valóságából veszi a választ; az a sztár, aki rég járt a hétköznapi valóságban és a kisközértben, csúnyán lelepleződik. Gaiman gazdagon illusztrált gyermekmeséje abból a valóságból indul, melyben mindenki jól ismeri a tej árát (maga Gaiman is: megkérdeztük, helyesen válaszolt). A tör­ténet egy konferenciautazás miatt néhány napra elanyátlanodó család konyhájából indul, egy hirtelen vészhelyzettel: a háztartás tejtartalékai lemerülvén (márpedig a kukoricapehely tej nélkül kuka) apa vásárolni indul. Gaiman nem megy bele a szülők nélkül maradt gyerkőcökről szóló, viccesnek szánt, de sokszor csak vicceskedő (lásd: A titokzatos gyíkzenekar története) gyerekirodalom forgalmas zsákutcájába. Ő amúgy sem a mások utcájában szokott kereskedni: a magára maradt gyermek fantasztikus utazása helyett a magára maradt szülő, a tejért szalasztott apa fantasztikus utazását adja elő – többnyire szellemesnek mondható jelenetekben.
A címszereplő tej hol csodafegyverként, hol megmentésre váró kincsként vonul végig büszkén és palackozva a történeten: időn és téren, kézen és közön, kalózokon és vámpírokon. De persze korunk hősei, a dinók sem hiányozhatnak egy ekkora dzsemboriból. És hát épp a konkurencia, az izzadságszagú gyerekfércek, a humortalan és negédes próbálkozások tömkelegének tükrében lehet igazán értékelni, ha valaki ily könnyedén képes életet lehelni egy hőlégballonnal közlekedő stegosaurus alakjába. A tudós őslény neme sokáig bizonytalan, az viszont egészen biztos, hogy Gaiman álmából felverve is jobb mesét ír – mert azért ez a tejes kis könyv csak amolyan álomból felvert, gyors me­se­segély –, mint a mezőny éberen.

Fordította: Pék Zoltán. Agave, 2014, 128 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.