Könyv

Névelő növények

  • - urfi -
  • 2015. április 20.

Könyv

„Az imp­rovizációt nem a magas művészet, hanem a mélylélektan irányából kell megközelíteni” – ezt Károlyi Amy írta Weöres Sándor kézírásos könyvéről, és valóban, képzőművészeti kritikusunk például éleslátó megfigyeléseket tehetett a hiú Karinthyról és az önsajnáló Juhász Gyuláról a rajzoló szépírók munkáit bemutató debreceni kiállításon (lásd: Térkönyv, Magyar Narancs, 2012. szeptember 9.). Károlyi Amy szövege a kiállítás-sorozat anyagát összegyűjtő könyv elején olvasható, de a kiadvány annak is tetszésére lesz, aki vonakodna pszichológiai következtetéseket levonni a kézírás vonalvezetéséből, vagy a sokszor esetlen rajzok esztétikájából.

Forgách András Petri-söralátétei, a könyvnek címet kölcsönző Tandori vagy éppen Háy János rajzai közismertek, de sok a rejtett kincs: Füst Milán angol nyelvű, illusztrált levele fogadott unokájához, Szentkuthy komplex kéziratrajzai vagy Borbély Szilárd szívszorító firkája. Nemcsak a képanyag gazdagsága imponáló, hanem az arányérzék és ízlés is, amellyel a kevés kísérőszöveget válogatták. Fényképek is kerültek a rajzok közé, és bár kilógnak a koncepcióból, ki panaszkodna, amikor megnézheti Török Sophie felvételeit Bartók kezéről, Tar Sándor fotóját az istentelen téli fákról vagy Bartis Attila és Szijj Ferenc művészi képeit. Mindez a sok csemege ráadásul egy kivételes könyvtárgyban látható: Süli-Zakar Szabolcs és Ludman Éva egyszerre alázatos és magabiztos grafikai terve, a tipográfia és a nyomdai kivitelezés együttese igazi könyvészeti remeklés.

Déri Múzeum, 2014, 270 oldal, 4165 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.