Könyv

Ők is boldogan éltek? – A férfi változat

Könyv

Divat lett továbbírni a híres mesehősök élettörténetét. Hercegnők, királykisasszonyok, árva lányok vagy épp gonosz mostohák sztorijait kortársítani: a feminista vagy csak modern nézőpont újszerű, olykor kifejezetten klassz történeteket generált. Nagy kérdés viszont, miért érdekes a férfi változat, ha a patriarchális társadalomban a férfiszerepek nem különösebben változtak, amióta a mesék íródtak, és e figuráknak eddig is csupa izgalomban volt részük.

Mi lett a királyfiakkal, vitézekkel és kalandorokkal? Tizennégy kortárs (szigorúan) férfi szerző megírta, hogyan folytatódott Lúdas Matyi, Hókuszpók vagy épp János vitéz élete, hogyan alakult a Piroska, a Jancsi és Juliska, a Hófehérke vagy az Óz, a csodák csodája egy-egy férfialakjának sorsa. Boldog vég ezúttal sincs, a például Darvasi László, Háy János, Zoltán Gábor, Garaczi László vagy Totth Benedek által írt mesenovellák szinte mind sötét tónusúak, meghökkentőnek mondhatók. Nem valók gyerek kezébe – áll a fülszövegen teljesen helytállóan. Míg a sárkányölő klasszikus változata szerint nem bír megállapodni, mert kalandvágya csillapíthatatlan, addig Döbrögi vállalatbirodalmat épít, Jancsi és Juliska meg vérfertőző hármas viszonyba keveredik. A sok-sok változó minőségű formai és elbeszélői ötlet közül van, ami már-már durvának hat, de akad kifejezetten megkapó is. A Piroska és a farkas átirat valóságközeli variációja már nem is mese. Nagymama iszik, nagypapa iszik, nagymama szerint nagypapa tönkretette az életét, és míg a kis öreg simán abban a hitben él, hogy körülötte mindenki emiatt sajnálkozik, a nagymama kimúlik a panelban.

Cser Kiadó, 2019, 167 oldal, 3995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."