Könyv

Octavia E. Butler: Átváltozás

  • - svébis -
  • 2020. február 29.

Könyv

Bár a Xenogenezis-trilógia első részét továbbra is jelentős műnek tartom (lásd: Thészeusz űrhajója, Magyar Narancs, 2019. augusztus 29.), a folytatásért már nem tudok így lelkesedni. A Hajnalban felvázolt, lepusztított Föld és a majdnem kipusztult emberiség fenyegető jövőképe és a kiutat jelentő kompromisszum egy idegen fajjal, az oankálikkal, akik cserébe bekebelezik a génkészletünket, egyszerre volt ijesztő, tanulságos, filozofikus és feszültséggel teli, mert a szerző semmit sem vitt túlzásba. Az Átváltozás azonban egyszerre hemzseg a folytatások és a töltelékrészek minden hibájától.

Eszméléssel, öntudatra ébredéssel nyit ez a kötet is, most a magzati állapotban lévő Akin gondolatait követhetjük. Ő az első rész főszereplőjének, Lilithnek a gyermeke, részben ember, részben oankáli lény, aki a már benépesített Földön születik, ahol kezdetleges, ősközösségi formában igyekszik újraépíteni az emberiség mindazt, amit lerombolt. Egy dologra nem képes: szaporodni, ez csak a génkereskedő idegen faj segítségével lehetséges. A leosztás innentől túlságosan is egyértelmű: vannak, akik elfogadják, és vannak, akik nem kérnek ebből, aztán egymást követik a konfliktusok, elsősorban Akin életében, akit elrabolnak, és emberek nevelnek fel.

A kifordított Maugli-történet tétje azonban nem elég izgalmas ahhoz, hogy egy egész regényt megtöltsön, az üresjáratok pedig még inkább belassulnak az elhúzott moralizálásoktól, amelyek bár fontos témákat érintenek (örökbefogadás, önazonosság, tekintélyelv), ezúttal mégis belefúlnak a túlmagyarázásba.

Fordította: Huszár András. Agave, 2019, 336 oldal, 3680 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.