Könyv

Octavia E. Butler: Átváltozás

  • - svébis -
  • 2020. február 29.

Könyv

Bár a Xenogenezis-trilógia első részét továbbra is jelentős műnek tartom (lásd: Thészeusz űrhajója, Magyar Narancs, 2019. augusztus 29.), a folytatásért már nem tudok így lelkesedni. A Hajnalban felvázolt, lepusztított Föld és a majdnem kipusztult emberiség fenyegető jövőképe és a kiutat jelentő kompromisszum egy idegen fajjal, az oankálikkal, akik cserébe bekebelezik a génkészletünket, egyszerre volt ijesztő, tanulságos, filozofikus és feszültséggel teli, mert a szerző semmit sem vitt túlzásba. Az Átváltozás azonban egyszerre hemzseg a folytatások és a töltelékrészek minden hibájától.

Eszméléssel, öntudatra ébredéssel nyit ez a kötet is, most a magzati állapotban lévő Akin gondolatait követhetjük. Ő az első rész főszereplőjének, Lilithnek a gyermeke, részben ember, részben oankáli lény, aki a már benépesített Földön születik, ahol kezdetleges, ősközösségi formában igyekszik újraépíteni az emberiség mindazt, amit lerombolt. Egy dologra nem képes: szaporodni, ez csak a génkereskedő idegen faj segítségével lehetséges. A leosztás innentől túlságosan is egyértelmű: vannak, akik elfogadják, és vannak, akik nem kérnek ebből, aztán egymást követik a konfliktusok, elsősorban Akin életében, akit elrabolnak, és emberek nevelnek fel.

A kifordított Maugli-történet tétje azonban nem elég izgalmas ahhoz, hogy egy egész regényt megtöltsön, az üresjáratok pedig még inkább belassulnak az elhúzott moralizálásoktól, amelyek bár fontos témákat érintenek (örökbefogadás, önazonosság, tekintélyelv), ezúttal mégis belefúlnak a túlmagyarázásba.

Fordította: Huszár András. Agave, 2019, 336 oldal, 3680 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”