Mivel a könyv olyan termék, amely szabott áron mindenütt ugyanazt a megbízható minőséget produkálja, és általában a postán sem tűnik el, mint a Képes Sport-előfizetéshez nyert táncoló Elvis-figura, csak ajánlani lehet az internetes könyvvásárlást. A legtöbb webmarket extra árkedvezményt ad, és még a budaörsi csomagfeldolgozó se nyeli el bizonytalan időre a küldeményt: a cégek szinte kivétel nélkül ugyanazzal a futárszolgálattal (GLS) dolgoznak.
Versenyzők, versenyek
Nem kell különösen szerencsés pillanatot kifogni ahhoz, hogy a nagy hírportálok nyitóoldalán egyszerre négy-öt könyváruház hirdetése is megjelenjen. Ha valaki elég alapos, a Google segítségével közel ötven hazai könyváruházra bukkanhat, beleértve a könyvkiadók, a nagy- és -kiskereskedők, szaküzletek (számítástechnika, idegennyelv-) és a netáruházak (pl. Fotexnet) könyves kínálatát. Egy gyors tesztre persze elég a legjelentősebbeket kiszemelni: a négy legnagyobb offline nagykereskedés webes kiskereskedelmi divízióját (fokuszonline [fo.hu], libri.hu, alexandra.hu, uhu.hu), illetve két antikvár hátterű vagy abból kifejlesztett áruházat (antikvar.hu, bookline.hu), valamint egy saját árukészlettel egyáltalán nem rendelkező online beszerző központot (konyvkereso.hu). A viszonteladókat kiszolgáló sunbooks.hu-t szándékosan mellőztük a tesztből, a bookline (BL) tavaly átállt az új könyvekre is, az uhu.hu pedig a Magyar Könyvklubnál történt változások miatt mintha halódna. A mezőnyt a legkézenfekvőbb szempontokból rostáltuk. Megnéztük, mennyire kezelhető könnyen az adott netbolt: milyen gyorsan lehet megnyitni az oldalt, megtalálni címeket, informálódni, vásárolni stb. Lényeges továbbá, hogy ténylegesen mekkora a választék, milyen kedvezményeket kínálnak az árból, mennyiért és milyen gyorsan szállítják a könyvet házhoz.
H
Az oldalak betöltésével egy esetben sincs gond, noha az internetes penetráció országos átlagától csak annyiban térek el, hogy nekem van internetem. De türelmemmel és a gyenge modemmel végül is egyetlen adatbázis sem packázik. Ugyanez az oldalak designjáról nem minden esetben mondható el. Az antikvarium.hu (AHU) égetett szélű papír benyomását keltő barna háttere például elég kínos. A jellemzően a kék és barna árnyalataiban pompázó lapok közül a könyvkereső (KK) bordója több mint üdítő kivétel. Információkban az áruházak nagyjából ugyanazt tudják: többfunkciós kereső, a találatokhoz kép, a könyv adatai, a tartalom rövid és részletes leírása, legutóbbi vásárlások története stb. A lépések sem különböznek ordító módon: ahhoz, hogy vásárolni tudj, mindenhol regisztráltatni kell magad. A virtuális áruházban kézen fognak, és mihelyst teleraktad a kosarad, elkísérnek a kasszáig. Ha meggondoltad magad, egy ideig (max. 3 hónapig) a kosarad tartalmát megjegyzik, de legfeljebb néhány napig biztosítanak rá opciós jogot. Az alacsony darabszámúantikvár könyveknél ilyen esetben persze könnyebb hoppon maradni.
A készlet nagyságáról a legtöbb oldal titokzatoskodik vagy blöfföl. Egyedül az alexandra.hu (ALEX) árulja el, hogy aznap hányféle tétel van raktáron (28 409), ezt viszont nem erősítették meg más tesztjeink. A kínálat összehasonlítására ugyanis több módszert is kipróbáltunk. Egyedül a fokuszonline (FO) dőlt be annak, amikor az ár alapján kerestünk, mégpedig minden 1 Ft-nál többe kerülő kiadványt. A gép szinte azonnal jelzett 19 169 db-ot. Ez a szám jól jött az arányvizsgálatoknál is.
A címkeresőbe beütöttünk egy min. háromkarakteres, jó eséllyel előforduló hangzókapcsolatot (pl. mod, ser, lak), és megfigyeltük, hogy míg az UHU töredéknyit, az ALEX és a LIBRI nagyjából ugyanannyit, a FO pedig valamivel több találatot köpött ki, addig a BL a két és fél-, a KK pedig a négy és félszeresét. A KK esetében annyi magyarázattal tartozunk, hogy egyetlen saját könyve sincs, mindent nagy- és kiskereskedőktől szerez be. Vagyis az adatbázisa inkább könyvtári, mint könyváruházas. Az AHU ebben a tesztben csúfosan lebukott: a szoftver nem tudta elkülöníteni a címben szereplő keresőszót a más kérdés alatt felbukkanóktól.
Kerestünk szerzőkre: Paolo Coelhóra átlagban 3-5 találat érkezett. Egyedül a BL tért el ettől (10), aminek az is az oka, hogy a legtöbb cím két árral szerepel: a kiadóival és a partnerek által kínált kedvezményessel. De ha Máraira kerestünk, amiből a használt könyvek piacán is nagy a kínálat, a különbség a BL javára még szembetűnőbb volt. Ebben a versenyszámban az AHU került a második helyre.
Coelho legújabb bestsellerének a múlt héten volt a világpremierje: a Tizenegy perc az ALEX-nél a legolcsóbb. És ezzel elérkeztünk az árérzékeny piac legfontosabb szűrőjéhez. Az árba mindenkor számítsuk bele a postaköltséget, hogy az utánvételkor ne érjen túl nagy meglepetés. Az ALEX minden könyve árából internetes vásárlás esetén 15 százalék kedvezményt ad, a BL 10-et, a FO és a LIBRI 5-5-öt. Érdemes odafigyelni az akciós, illetve a törzsvásárlói kedvezményekre. Minél hűségesebb olvasó valaki, annál több egyéni kedvezményhez juthat. Létezik diákrabatt (további 5 százalék), ezért mepróbálhatunk hasalni egy igazolványszámot, úgysem ellenőrzik. A BL-nél a fővárosban a házhoz szállítás ingyenes (vidékre: 800 Ft)! Ez nagy szó, hiszen a LIBRI-nél például 10 ezer Ft fölött kell vásárolni, hogy a postaköltség (560 Ft országszerte) megtérüljön, az AHU-nál pedig 12 ezer, az FO-nál 20 ezer Ft fölötti vételnél nem kell külön fizetni a házhoz szállításért. Az árversenyt szerény számításaink szerint a BL nyeri, ha az ember pesti, és egyszerre nem ad ki többet 5000 Ft-nál, amikor is ajánlata pariba kerül az ALEX-éval. Vidékre jelenleg az utóbbi adja a legkedvezőbb tippet.
Ha a könyvet nem is akarjuk személyesen elhozni (amire mód van, így a postaköltség is megspórolható), jó, ha a könyv hamar hazaér. Az esetek 95 százalékában a fizetés is ekkor történik - utánvéttel, pedig a vásárlók szinte mind bankkártya-tulajdonosok. Az AHU dolgozik talán egyedül a Magyar Postával (a honlapon megadott árak még tavalyiak, tehát a mostani áremelkedést követően már nem érvényesek), a futárszolgálatok 2-3 napon belül eljuttatják a könyveket a rendelési helyre. Amennyiben van belőlük raktáron.
Jelen, jövő
Az online könyvkereskedelmet a Magyar Könyvkiadók és Könyv-terjesztők Egyesülete csak meg-becsülni tudja: az éves forgalom szerintük nem haladja meg a teljes könyvpiac 5-6 százalékát. A pionírok (KK, FO, LIBRI, ALEX) 1999-2000-ben kezdték, azóta - és elnézve a magyarországi internetes állapotokat, még jó ideig - az eredeti tőkefelhalmozás szakasza zajlik. Noha a piaci jelentésekben 50-100 millió körüli tavalyi árbevételekről lehetett olvasni, nyilvánvaló, hogy az online áruházak működtetése az óriási informatikai fejlesztések és a rendszer kiszolgálása miatt önmagában sehol sem rentábilis. Egyelőre mind saját tőkéjüket élik fel vagy bújtatott támogatást kapnak üzleti partnereiktől.(Nemrég nem véletlenül szállt ki az Axelero Internet Szolgáltató Rt. mint tulajdonos az FO-ból.) A versenybe nyilvánvalóan presztízsokokból, illetve a jövőbe tekintve neveztek be a piaci szereplők. Az FO 100 százalékos tulajonosához, a Líra és Lant Rt.-hez például jelentős bolthálózat (benne a Rákóczi úti Fókusz Könyváruházzal) és egy nagyobb kiadói csoport (benne a tavalyi év kiadójával, a Magvetővel) tartozik. Ugyanakkor az ő készletét árulja a BL - olcsóbban, mint a Líra és Lant Rt. internetes áruháza. A LIBRI és az ALEX szintén befolyásos nagy- és kiskereskedői offline hátteret működtet. Az utóbbi az Alexandra Könyvkiadó termékei mellett tucatnál több kiadó könyveinek a kizárólagos forgalmazását is ellátja a csoporthoz tartozó Pécsi Direkt Kft. nagykereskedelmi raktárkészletéből. A szegedi székhelyű AHU nem az új könyvek irányába terjeszkedik, inkább aukciókat szervez a műtárgy- és festménypiacon.
Tízéves távlatban kétféle forgatókönyv képzelhető el. A pesszimista szerint bejön a műfaj klasszikusa, az amazon.com, és akkor mindenki zárhatja befele a boltot. Ennek azért elég kicsi a valószínűsége: a magyar nem elég nagy folt a nyelvi térképen, és Londonból ennek a piacnak az ellátását nem éri meg felvállalni. De egy közép-európai logisztikai bázis nem kizárt.
A másik variáció szerint jelentős koncentráció fog végbemenni a piac bővülése mellett. Legfeljebb egy-két internetes könyváruház marad talpon, és mellettük azok, amelyeknek az anyavállalata prezstízsből nem akarja feladni a tevékenységet. Piaci alapon azonban biztosan csak milliárdos nagyságrendű forgalom mellett éri majd meg csinálni.
Már aki az amazon.com-tól lekoppintható technikai és marketingfejlesztésekre tőkéstársat tud találni.
Bogár Zsolt