Interjú

Rockzene és költészet egy tőről fakad

Szálinger Balázs költő

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Könyv

rés a présen: Melyik volt az utóbbi idők három legjobb irodalmi estje, amit végigültél?

Szálinger Balázs: Március első hetében közös estünk volt Cserna-Szabó Andrással. Baricz Gergő is jött, gitározott egy cseppet - és Gergővel együtt járt egy egész speciális közönség, szinte többen voltak, mint akik magára az estre jöttek. Valahogy az egészből kialakult egy oda-vissza szopatós, önironikus hangulat. Talán évente egyszer van ilyen. Tavaly áprilisban elaludtam a vonaton, és reggel nyolckor Miskolcon ébredtem ahelyett, hogy kilencre megérkeztem volna Salgótarjánba. És az isteni közönség megvárt! Kb. negyed kettőkor kezdtem el, és vártak rám - csodás hangulat lett a vége. A Hévíz folyóirat pesti lapszámbemutatója is kedvesen sikerült az Írók boltjában.

rap: Melyik a következő három, amelyiken részt veszel?

SZB: Március 20-án a Pepita Oféliában egy Irodalmi Kupaszerda nevű programon Esterházy Péterrel beszélgetünk a fociról. Másnap az Akváriumban a Rájátszás könyv-lemez bemutató koncertje lesz. Aztán egy ugrás a költészet napja: 11-én Salgótarjánban leszek.

rap: Mit gondolsz a rockzene és a költészet találkoztatásáról?

SZB: Éppen megint a David Bowie-jelenség hatása alatt vagyok, úgyhogy különösen nem is kell ápolnom a kapcsolatot. Szerintem a rockzene meg a költészet eleve egy tőről fakad, úgyhogy nekem egyértelmű volt a találkozás, még ha meglepő is a mai világban. A költők és zenészek közös munkáját bemutató Rájátszás-lemezen igazi slágerek vannak - ilyenek elkészültében részt venni nagy élmény. Másik János és Szűcs Krisztián volt a párom, bárhova nézek, megtisztelve érzem magam. És még jó emberek is, ritka együtt a kettő.

rap: A Köztársaság című könyved után interjúkötetet jelentettél meg Baricz Gergő X-Faktor-sztárral. Mi volt az indíték, és mi a szándék?

SZB: Nanana, a Baricz Gergővel készített interjúkötetet azért nem nevezném "következő kötetemnek". A kiadó hívott az ötlettel, azt mondtam, várjunk, előbb megismerkedünk. És Gergő elsőre érdekes volt nekem, bájos és picit naiv fiú nagy tanulási vággyal és nagy tehetséggel. Biztosra veszem, hogy megmarad. Már csak abból is, ahogy rákapott a Kinksre. Ez valójában nem interjúkötet, hanem az első 6-7 sörözésünk szövegkönyve. Felvettem, kikalapáltam, de ő a szerző. Újságírói munka volt, és nagyon szerettem.

rap: Március 10-én mutatták be a Fehérlófia című darabot a Budapest Bábszínházban, aminek te írtad a szövegkönyvét.

SZB: Picit infantilisnak kellett lennem. Ezek a hősök végül is gyerekek. Fanyűvőék úgy huzakodnak, mint a gyerekek. A királylány úgy viselkedik, mint valami nagyszájú csitri. A rendező Veres András és a dramaturg Dobák Lívia rajzolta meg a történetet, aztán hagyták, hogy én kitöltsem színekkel.

rap: Milyen darabok, fordítások vannak most tőled műsoron?

SZB: Székelyudvarhelyen megy a Köztársaság, áprilisban még biztos, és, ugye, a Fehérlófia a Bábszínházban, remélem, hogy jó sokáig.

rap: Mit csinálnál, ha egy szép napon betiltanák a focit, és átalakítanák kertészetté a stadionokat?

SZB: A csapatom a másodosztályban sínylődik, kevés néző előtt - talán egy egész pályás virágágyás is nagyobb tömeget vonzana.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.