Interjú

Rockzene és költészet egy tőről fakad

Szálinger Balázs költő

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Könyv

rés a présen: Melyik volt az utóbbi idők három legjobb irodalmi estje, amit végigültél?

Szálinger Balázs: Március első hetében közös estünk volt Cserna-Szabó Andrással. Baricz Gergő is jött, gitározott egy cseppet - és Gergővel együtt járt egy egész speciális közönség, szinte többen voltak, mint akik magára az estre jöttek. Valahogy az egészből kialakult egy oda-vissza szopatós, önironikus hangulat. Talán évente egyszer van ilyen. Tavaly áprilisban elaludtam a vonaton, és reggel nyolckor Miskolcon ébredtem ahelyett, hogy kilencre megérkeztem volna Salgótarjánba. És az isteni közönség megvárt! Kb. negyed kettőkor kezdtem el, és vártak rám - csodás hangulat lett a vége. A Hévíz folyóirat pesti lapszámbemutatója is kedvesen sikerült az Írók boltjában.

rap: Melyik a következő három, amelyiken részt veszel?

SZB: Március 20-án a Pepita Oféliában egy Irodalmi Kupaszerda nevű programon Esterházy Péterrel beszélgetünk a fociról. Másnap az Akváriumban a Rájátszás könyv-lemez bemutató koncertje lesz. Aztán egy ugrás a költészet napja: 11-én Salgótarjánban leszek.

rap: Mit gondolsz a rockzene és a költészet találkoztatásáról?

SZB: Éppen megint a David Bowie-jelenség hatása alatt vagyok, úgyhogy különösen nem is kell ápolnom a kapcsolatot. Szerintem a rockzene meg a költészet eleve egy tőről fakad, úgyhogy nekem egyértelmű volt a találkozás, még ha meglepő is a mai világban. A költők és zenészek közös munkáját bemutató Rájátszás-lemezen igazi slágerek vannak - ilyenek elkészültében részt venni nagy élmény. Másik János és Szűcs Krisztián volt a párom, bárhova nézek, megtisztelve érzem magam. És még jó emberek is, ritka együtt a kettő.

rap: A Köztársaság című könyved után interjúkötetet jelentettél meg Baricz Gergő X-Faktor-sztárral. Mi volt az indíték, és mi a szándék?

SZB: Nanana, a Baricz Gergővel készített interjúkötetet azért nem nevezném "következő kötetemnek". A kiadó hívott az ötlettel, azt mondtam, várjunk, előbb megismerkedünk. És Gergő elsőre érdekes volt nekem, bájos és picit naiv fiú nagy tanulási vággyal és nagy tehetséggel. Biztosra veszem, hogy megmarad. Már csak abból is, ahogy rákapott a Kinksre. Ez valójában nem interjúkötet, hanem az első 6-7 sörözésünk szövegkönyve. Felvettem, kikalapáltam, de ő a szerző. Újságírói munka volt, és nagyon szerettem.

rap: Március 10-én mutatták be a Fehérlófia című darabot a Budapest Bábszínházban, aminek te írtad a szövegkönyvét.

SZB: Picit infantilisnak kellett lennem. Ezek a hősök végül is gyerekek. Fanyűvőék úgy huzakodnak, mint a gyerekek. A királylány úgy viselkedik, mint valami nagyszájú csitri. A rendező Veres András és a dramaturg Dobák Lívia rajzolta meg a történetet, aztán hagyták, hogy én kitöltsem színekkel.

rap: Milyen darabok, fordítások vannak most tőled műsoron?

SZB: Székelyudvarhelyen megy a Köztársaság, áprilisban még biztos, és, ugye, a Fehérlófia a Bábszínházban, remélem, hogy jó sokáig.

rap: Mit csinálnál, ha egy szép napon betiltanák a focit, és átalakítanák kertészetté a stadionokat?

SZB: A csapatom a másodosztályban sínylődik, kevés néző előtt - talán egy egész pályás virágágyás is nagyobb tömeget vonzana.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.