Könyv

Siri Kolu Mi, banditáék

  • Miklya Anna
  • 2012. június 30.

Könyv

című regénye forgatagos, kedves és magával ragadó, és mindezt egyszerre csinálja bájosan és nagyon, nagyon menő módon.

Banditáék családja egy rablófurgonnal furikázik Finnország-szerte, és lecsap az óvatlan nyaralókra, hogy a túléléshez alapvetően szükséges javakat (mustár, virsli, pirog, cukros üdítők és mindenekelőtt: gumicukor) beszerezze. A történet Vilja elrablásával kezdődik, aki a kezdeti, érthető idegenkedés után villámgyorsan beilleszkedik a rablógyerekek közé, akiknek barátra volt szükségük. A kislányt elbűvöli a hamisítatlan nyári, tábortüzes-sátorban alvós romantika, kitanulja a rablóság csínját-bínját, még saját mesterbűntényt is kieszel.

A felnőtt olvasóban persze azonnal felmerül a kérdés, vajon az írónő mit kezd majd a tolvajlás morális problémájával. A cselekmény óvatosan elkerüli a túlzott didaxist, de a "bűn" fogalmát óhatatlanul devalválja: a Banditák hippiéletmódjukhoz méltóan "lepkefingnak" titulálják a pénzt és nem hajlandóak élni vele, a pitiáner tolvajlás azonban csak Viljában kelt rossz érzést, aki gyorsan el is felejti az egészet. A két Bandita gyereknek, Helének és Koljának is van civil bolondériája, egyikük iskolába szeretne járni, a másik pedig képzőművészkedik, ez azonban értetlenséget vált ki a szülőkből. Az írónő hajlamos elsiklani a kényes téma fölött, nehogy neki kelljen igazságot tennie a napsütéses idillben - talán a későbbi kötetek kalandjaiban jobban kiéleződik a helyzet, elvégre a rablók legnagyobb nyűge, hogy mit kezdjenek magukkal télen.

Lezárásként Viljának sikerül a rablócsaládot egy társadalmilag viszonylag elfogadható élet felé terelnie, és beköltöztetni őket a városba, a jövő nyári közös kaland ígéretével. Ezen a ponton tanácstalanul egyet kell értenem Koluval: minden más befejezés vagy szájbarágós, vagy még a Banditáékhoz mérten is túl felelőtlen lett volna.

Fordította: Szakonyi Csilla. Móra, 2012, 208 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.